/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Jorden er skredet
Fra : Janemerete
Vist : 489 gange
95 point
Dato : 08-06-12 10:16

Vi har netop købt et enderækkehus, som er bygget i skel op til grundejerforningens areal. Problemet er, at dette areal skråner ned mod huset med det resultat, at jorden er skredet ned og ligger ca. 30 cm op ad selve huset og at vandet ikke kan komme væk derfra.
Det betyder, at der er fugt i huset og at mur- og træværk er/bliver ødelagt.
Vi har spurgt grundejerforeningen om det ikke er deres ansvar, men har fået det svar, at det er det ikke, men at vi selv gerne må foretage afgravning og dræn på deres areal.
Hvad siger I?
Med venlig hilsen Janemerete

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-12 10:24

Ved sidste skybrud (2.7) var der mange der fik regnvand fra naboerne..

Man må aldrig lede vand ind til naboen, så derfor er det ikke dit problem alene, men grundejernes problem.

Du har fået en sludder fra de varme lande, for det er da selvfølgelig langt lettere hvis du selv klarer ærterne.

Hvis der skal drænes, så var det måske en ide at tale med en advokat??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-06-12 10:31

Nyt eller gammelt ?

Det kan jo næsten kun være nyt idet flere års beplantning eller haveindretning havde hindret erosionen.
Eller også er det alt for stejlt så de sidste års stigende regnmængder har fået det til at skride.

Uden at fordybe mig i juridiske spidsfindigheder vil jeg mene at hvis det er nybyggeri er det grundejerforeningen, er det gammelt må I delses om omkostningerne.

Kommentar
Fra : Janemerete

Dato : 08-06-12 13:09

Huset er fra 70-erne - og der er plantet træer og buske på skråningen. Men træerne ogsåskygger for solen, så der er konstant fugtigt langs hele soklen og op ad flere skifter, så væggen er sort af skimmel. Selv om jeg nok er klar over, at træerne drikker en del vand.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-12 13:37

Ikke helt samme scenarie, men prøv at læse med her

http://www.juraeksperten.dk/vand_fra_naboens_terrasse.html

Hvor der bl.a står

Citat
Afløb for regnvand skal udføres, hvor nedsivning eller vandansamling kan medføre risiko for bygninger eller bygningsdele, eller andre ulemper fx gener for trafik".

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-06-12 16:32

Citat
Vi har netop købt et enderækkehus, som er bygget i skel op til grundejerforningens areal.

Er det skredet ned efter I har købt huset, eller har I overset det da I købte. Jeg ville nok snakke med ejendomsmæleren som i handlede med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-06-12 19:30

Du fisker vist efter flere svar.

Uden at være geolog kan jeg forestille mig at skrænten og det ovenfor er ler som har fået et lag jord, og så skal det gå galt ad åre med de stigende regnmængder, der er heller ingen at stille til ansvar efter så mange år.

Er der altid "buldrende mørkt" i skygge fra store gamle træer kan de fældes, man kniber en tåre, men det kan hjælpe på et hus hvor mur og træværk aldrig bliver helt tørt.

Jeg tænker at Teknisk Forvirring i kommunen kan sige et ord om det, men der følger ikke penge med.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 12-06-12 22:36

Som Nordsted skriver, man må aldrig lede vand ind på nabogrunden.
Så skru bissen på, det må være grundejerforeningen der står med problemet.
Beplantningen er nok dit eget problem, de var der jo da du købte rækkehuset.
Jes

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-06-12 13:18
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-06-12 13:38
Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 14-06-12 09:24

Tilstandsrapporten??????

I har jo købt det som beset....

Kommentar
Fra : Janemerete

Dato : 14-06-12 11:09

Dette problem står ikke omtalt i tilstandsrapporten - der er blot konstateret, at nederste dele af træværk er råddent.
Og ja - vi så det, da vi købte det og vil istandsætte husets træværk, men mener at årsagen til råddet skal klares først.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-12 11:21

Det ville da også være spildt arbejde, at skifte træværket, før problemet er løst.... få nu fat i den grundejerforening igen... det er ikke dit problem alene

Hvis du har tid til at vente på gratis proff. hjælp så kan du skrive/ringe hertil

http://www.djsr.dk/

Hvis grundejerforeningen siger at det er noget du skal udbedre (jorden)- så bliver du i hvert tilfælde taget ved næsen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-12 13:40

Citat
Som Nordsted skriver, man må aldrig lede vand ind på nabogrunden.

Mon ikke det bare er Naturen selv - der afleder vand, der nævnes ikke noget om naboer.
Og så er der ikke noget at gøre = klage.
Hvor lang/ høj er den 'bakke'

Kommentar
Fra : Janemerete

Dato : 14-06-12 14:16

Skråningen går langs hele huset og fortsætter - bredden ca. 5-6 m - og højdeforskel vel 1,5-2 m

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-12 14:31

Uanset hvad, så er der en ejer til den skråning... og i dette tilfælde er det alle grundejerne ...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-12 15:07

Jeg tvivler på du vil kunne vinde en sag?
Når det kun er selve naturen der viser krafter
og der skal vist meget regn til, for at flytte så meget jord
ikke bare en almindelig regnbyge.
Men du har fået lov til at grave dræn ned, og det ville jeg gøre...
måske med lidt støtte fra foreneningen