/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mango-lassi
Fra : frieda
Vist : 1022 gange
50 point
Dato : 30-05-03 12:23

Har nogen en god opskrift på den indiske drik Lassi, specielt mango-lassi.
Jeg har fundet masser af opskrifter på nettet og i kogebøger, men har nogen af jer en opskrift, I kan sige god for!
Frieda

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 12:52

Ingredients
1 ripe mango
2 cups fresh curds chilled
1/4 tsp. cardamom powder
3 tbsp. sugar

Method:

1. Peek and chop mango.
2. Put in a mixie, and blend.
3. Add all other ingredients.
4. Blend till smooth.
5. Chill well before serving.
Or add crushed ice if desired.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 13:02

Den er fra nettet, men ifølge vores kok her ombord, så er det nogenlunde sådan, han laver den, når vi har Indian Night. Her ombord har vi ugentligt en "udenbysk" aften
Vores kok er ikke så nøjeregnende med mål enhederne.

Oversættelse til dansk:
1 moden mango.
2 kopper afkølet oplagt mælk (eller ostemasse, han bruger rygeost).
1/4 tsk. kardemomme pulver
3 tsk. sukker

Method:

1. Pil/skræl og udskær mangoen.
2. Put i en blender og blend/mix.
3. Tilsæt alle andre ingridienser.
4. Blend til det er flydende.
5. Afkøl i fryser før servering.
Eller tilsæt knust is.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-05-03 13:13

Tak, Clan

Men jeg bor i udlandet. Kan ikke desværre ikke få rygeost her. Har søgt forgæves, fordi jeg ville lave rygeostsalat.

Frieda

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-03 13:17

Hej Frieda Jammmmen det kan vi da ikke ha'. Her er opskriften på Rygeost

Rygeost

(Dette er en af de eneste opskrifter jeg endnu ikke har prøvet selv, men flere andre har givet udtryk for, at den bliver rigtig god)

Hæld 2 liter sødmælk i et fad sammen med 2 1/2 dl kærnemæl og 3 dl piskefløde og stil blandingen lunt i 1 døgn.

Skær et kors i den stivnede mælkeblanding og hæld 3 - 4 dl kogende vand i korset. Hæld forsigtigt vandet fra og kom ostemassen i et klæde i en sigte. Smag til med lidt salt. Stil ostemassen koldt og ladvallen løbe fra.

Kom halm (helst havre-halm)i en metal-spand, sæt ild til, dæk med et lag brændenælder og læg et låg, der knap dækker, over, så der bliver en god røgudvikling. Kom ostemassen i en trådsigte. Fjern låget fra spanden og hæng sigten over spanden i nogle minutter, til osten er gylden. Vend osten ud på et fad og drys med kommen.

Kilde: http://home.worldonline.dk/cgsorens/mad/rygeos.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 13:20

NB: Kokken siger man også kan bruge flødeost eller Kvark, og hvis man kan li' det lidt "hot" så giv opskriften lidt chilli

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 30-05-03 13:30

husk paprika

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-05-03 13:35

Jow' jow' man kan jo al'tid krydre med noget efter éns egen smag og humør

Kommentar
Fra : pke

Dato : 19-06-03 08:30

..jeg er lidt forvirret mht opskriften. På de indiske restauranter står der i menukortet, at mango lassi er en yoghurt drik ??

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 17-04-04 06:25

Tak for svaret CLAN.