/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Geogerløs søges.
Fra : Rustica.dk
Vist : 744 gange
500 point
Dato : 07-06-12 13:38

Hej Kan-du´er.
Jeg vil høre om der er en der kan hjælpe mig med en lille udfordring!
---
Jeg har i min have en sænket terrasse, med niveau forskel på ca. 1 meter, det nedsænket er i direkte forbindelse med min garage.

Jeg fyre med træpiller, og ville gerne undgå at skulle bære hver pose ind. Så ville gerne kunne køre en hel palle træpiller ind.

Udfordringen er at få hele pallen ned over dem meter høje kant.

Jeg har tænkt på at kunne lave en form for lift, hvor pallen bliver sat på, og sænket ned til det andet niveau, hvor jeg så kan tage det med en palle vogn.

Ca. 1 - 1,5 Tons vil vægten være.

SPØRGSMÅL:
-----
Er der en billig måde at lave dette på, eller kan der være andre ideer til at få pallen derned.
Jeg tænker lidt på den gang jeg var landmand havde vi sådan en til at løfte sække op med, om det kunne være inspiration til "Projektet"

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-12 13:58

Spørgsmål lægger jo op til at tænke ud af boksen...

- Mit ene forslag er et transportsystem - Basseret på en slags centralstøvsuger (piller som rørpost , med en cyklon der hvor du skal bruge dine piller. Dette kan forlænges så du ikke skal slæbe noget, men kan suge dine piller op der hvor du får dem leveret og samle (lagre) dem der hvor du skal bruge dem.

Det er ikke så længe siden en ældre mand døde under omflytning af en hel palle med brænde. Så dem med at lave ting der kan håndterer, 1,5 T (piller) som gør det selv, har jeg ikke ubetinget tilhænger af.

Men det kan jo være der kommer andre forslag.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-06-12 14:08

I stedet for palleløfter, kan du bruge en saxlift, af den slags der kan hæves så meget at den med en plade på, også kan bruges til arbejdsbord

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-06-12 14:11

Et plan, der er styret i de fire hjørner og med en hydrautisk cylinder under planet, tilkoblet en pumpe -meeeen, det koster selvfølgelig kassen. Alternativt et hejsestativ (i stedet for hydraulik) med et el-spil til at lyfte/sænke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-12 14:16

Alter hvor fingermen du er er der også muligheden med en Lastbillift, som du kan købe ved en hugger. Den skal dog monteres på et stabilt fundament.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-12 14:17

Interessant sammen trækning "Alter" af "Alt efter", som der skulle have stået.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-12 14:20

I stedet for en form for lift ville jeg anskaffe en lille brugt gaffeltruck,
du monterer så gaflerne under en plade anbragt en meter over pille bundpladen,
løfter fri og sænker den manglende meter.

Du må så også kunne bruge gaffeltrucken i normal stilling til den senere transport,
hydraulik er løsningen...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-06-12 14:35

Benjamin@ ja lige så interessant som spørgerens Geogerløs som jo stammer fra Anders Ands Georg Gearløs

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-12 14:36

Så er der hele det ansvarsmæssige. Hvis du laver en konstruktion og nogen kommer til skade, eller du ødelægger noget der er andres ejendom.

Så der er lidt at tænke på.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-06-12 14:47

Rigtig gode ideer / tanker ind til vidre

Benjamin, det har jeg self ikke taget højde for!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-12 17:35

Jeg formoder dit pillefyr står i garagen eller i et rum, der støder op til den. Hvis du ikke skal have hele pallen ind men bare pillerne, kunne du måske arrangere dig med nogle indvendigt glatte ventilationsrør med diameter i nabolaget 20-30 centimeter, som ude ved den høje terrasse har en stor tragt.
Til hjælp med transporten af pillerne inden i røret kunne man stikke et støvsugerrør ind i indfødningsenden og blæse pillerne på langs af røret med udstødningen fra en god gammel Nilfisk, tøndemodel. Blikrøret skal selvfølgelig understøttes med passende mellemrum, men hvis der er god balance mellem blæseluften og den hastighed, du skovler i med, vil røret være "næsten" vægtløst. Henne i slutenden af røret skal der være en plade som viser pillerne ned i siloen eller fødekarret til fyret.
En ting undrer mig: Kan man ikke køre bil frem til garagen? Men det er måske kun personbiler og ikke lastbiler med piller og kran. Alternativt et par skinner fra fast vej igennem indkørslen til garagen. Her kan du så lege futtog med en lille trolje under pallen, når brændselsmanden M/K har været der.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-12 17:38

Mit forslag var i stil med Benjamins, hvor han vil suge, foreslår jeg at puste (ejektorpumpeprincippet).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-12 17:41

Blæseluften skal startes før der kommer piller i tragten, ellers blokerer systemet i løbet af to skovlfulde.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 07-06-12 19:16

saks liftvil være lovlig at bruge alt andet vil være ulovlig hvis nogen kommer til skadekan det koste dig kassen i form af bøde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-12 20:08

Der findes palleløftere som netop kan hæves til det tilladte løft på 1mtr. uden særlige krav.
Du skal så lave et stativ som den øverste palleløfter kører pallen ud på og derefter hentes af højtløfteren.

Sådan en kan du bruge
http://www.hans-schourup.dk/produkter/transport/pramac/stabler.htm

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-12 20:12

En stabler er næsten ikke til at køre med hvis underlaget er blot lidt ujævnt, da de har meget små hjul under gaflerne.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 07-06-12 20:24

til eyvind
jeps men disse palleløftere kan ikke køre når de er oppe i den højde, hvilket gør at han muligvis får løftet pallen, men det er også det.. ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-12 20:25

Der skulle jo bare sænkes en palle, og de mere avancerede med elmotor kører udemærket. Jeg vil dog anbefale kørsel i nedsænket tilstand.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-12 20:30

En stabler kan godt køre med en løftede gafler, ellers kunne den jo ikke bruges til at stable....

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-12 21:18

Høtløfteren/stableren skal nedsænkes og have en palle sat på uden revner.
Oppe køres en palle med læs ind på den "faste2 palle.
Nu sænkes stableren så en alm. palleløfter kan hente læsset.

Men jeg ville nok kure poserne ned af en slidske og ned i en kasse som så kan køres på plads.

!,5 T er altså rigtig meget at bakse med.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 07-06-12 23:37

Jeg kunne ikke lade være med at tænke MC lift, men den kan jo nok ikke bære nok.
http://www.ajengros.dk/shop/motorcykel-lift-750-814p.html
Men måske kan de lave noget du kan bruge. Du behøver jo ikke skruestikket, det bliver den jo ikke dyrere af.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-06-12 07:30

Anbring 4 EU paller på den forsænkede terrasse vælt alle pilleposerne ned på dem -dæk til med pressenning hvis regn i udsigt. køb en ramme øl -pølser på gril -inviter et par venner -lån en extra trillebør og så kører i piller ind til fyret på max 2 time+ spise drikkepauser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-06-12 09:38

Citat
Jeg kunne ikke lade være med at tænke MC lift, men den kan jo nok ikke bære nok.
http://www.ajengros.dk/shop/motorcykel-lift-750-814p.html

Men to stk ved siden af hinanden kunne faktisk klare opgaven og den sænker så meget at en palle-løfter kan transportere videre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 09:47

Nu mangler vi kun Anders And bordtennis bolde og måske en luft ballon...

Anskaf et proffesionelt hydraulisk løfteudstyr eller
sorter pillerne ovenfor i portioner du kan bære og lav en slidste ned til underetagen.

20-30 grader så kurer de af sig selv...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-06-12 09:52

Brainstorm med fjollede indfald har faktisk medvirket til mange gode løsninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 13:22

Enig, men så ved du sikkert også at der skal være alsidige deltagere,

engang havde vi brain storming med højt uddannede regulerings teknikere og hydraulikere,
først da vi fik inviteret en cykel smed kom der nye forslag.

Så husk cykel smeden, eller hans lige så praktiske håndværker venner...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-12 13:58

Jeg synes ikke, der har været specielt mange fjollede indslag i denne tråd.
De fleste af forslagene virker faktisk temmelig kvalificerede - også dem fra reguleringsteknikerne.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 08-06-12 13:59

Tror forresten ikke det er en MC lift du skal ha', men en et søjlet auto lift.
Den har styrken, og du kan bare montere en plade på der passer til dit behov.
Der er et eksempel her:
http://www.dba.dk/stenhoej-et-soejlet-lift-aeld/id-80399120/
Måske du kan finde den billigere, jeg mener ikke de er lovlige på værksteder længere, så de kan måske findes billigt med lidt held.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-12 14:00

Måske skulle vi have en grundplan eller noget, der ligner! Det kan sagtens være, at husets planløsning inclusive garage åbner for nogle muligheder.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 08-06-12 21:22

du får fat i et stempel fra en gammel autolift- så graver du en hul - godt med beton - 2-3 tons - husk udsparing der passer til stempel - så en håndpumpe på- ingen sag at pumpe stempel op når det er tomt- så kører du palle ud på den platform du har sat på lift- så det bare lige så stille og roligt åbne for olien retur-

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 22:19

Jeg ser at steen ovenfor har fattet hvad det drejer sig om og fordelene ved at anvende hydraulik,
men der skal jo sideføringer på din over en meter høje platform med over et ton last,
så jeg gentager, anskaf hellere en lille brugt gaffeltruck...

Den gamle hydrauliker,
Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-12 10:16

Man kunne jo også lege lidt med vægtstangs principperne.

Lade hele pallen kure ned.
Med palleløfter kørers pallen ud på en platform.
Med en "vægtstang" vippes platformen så pallen kurer ned af rampen på en allerede vippet platform, som kan vippes til plan og endnu en palleløfter kan køre videre med pallen.

Da det er i første omgang er svært at styre starthastighed og sluthastighed kan den bremses med en simpel wire om et rør, med svingarm. De tomme paller kan så trækket når de skal bortskaffes/ retur
Ingen ©