/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Underskrift under 18=Ugyldig?
Fra : Lassepg
Vist : 486 gange
84 point
Dato : 06-06-12 19:04

Hej, jeg har indleveret et produkt til noget reklamation. Jeg skrev under på en seddel om at jeg havde indleveret den osv. På den seddel stod der dog også at jeg forpligtigede mig til at betale et gebyr på 300kr hvis fejlen på produktet ikke var dækket af reklamationsretten. Det var fejlen så desværre ikke, og jeg skal nu betale de 300kr....

Men så var det at jeg kom til at tænke på, jeg er under 18 år og dermed umyndig. Derfor er min underskrift også ugyldig. Det vil vel egentlig sige, at jeg kan nægte at betale, da min underskrift ikke er bindende?

I princippet så har jeg vel loven på min side, og kan nægte at betale?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-12 19:10

En underskrift gælder kun når man er myndig..................altså over 18 år.

Er du sikker på at dette holder.
Citat
hvis fejlen på produktet ikke var dækket af reklamationsretten

De kan ikke udenvidere påstå at den ikke er dækket.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-06-12 19:15

Du er JURIDISK ansvarlig fra dit fyldte 15 år ?????? eller er det blevet rettet?
fra både 14 og op til 16.....
Den eneste måde du kan omgå de regler, er HVIS du er umyndig gjort

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 06-06-12 19:23

Selvfølgelig hænger du på regningen.
Betal og se glad ud.

vic200

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-06-12 19:27

Du skal ikke uden videre godtage at de siger den ikke er dækket af reklamationen... forlang at få på skrift hvorfor de begrunder det således....

dernæst, har du jo haft muligheden for at læse hvad du skrev under på og derfor er den bindende, og oveni kan man jo sige at du burde have oplyst din alder ved henvendelsen.

Melander

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-06-12 19:31

du skal nok lige få udleveret produktet inden du fyrer den bredside af i forretningen. ellers kan det nok blive svært at få det udleveret.
iøvrigt har du jo fået en service for pengene, så det er vel ikke uretfærdigt at du så skal betale.
hvis alle prøvede at snyde, som du er igang med, ville danmarks økonomi sikkert ligne grækenlands

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-12 19:50

https://www.borger.dk/Emner/samfund-og-rettigheder/myndighed-og-vaergemaal/Sider/myndig-umyndig.aspx

Jeg tager ikke stilling til om det er ok at løbe fra regningen når man er under 18 år.

Men til gengæld er det underligt at firmaer uden videre aftvinger et "gebyr" på den måde.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-12 22:27
Kommentar
Fra : Lassepg

Dato : 06-06-12 22:52

Nu har jeg jo ikke afleveret produktet i ond tro? Jeg har afleveret en telefon fordi den ikke virkede optimalt. Jeg har så fået det svar, at den åbenbart er vandskadet og det koster 1500 og reparere.. Jeg er bare helt sikker på at den ikke har fået vand osv, jeg passer godt på mine ting.. Og vil mene at et produkt skal kunne holde til normal brug. Derfor har jeg hverken lyst til at betale 300 i gebyr eller 1500 i rep.

Jeg synes bare at det er irriterende at de bare afviser med et standard svar, men jeg kan jo ikke bevise noget. Hvis jeg selv åbner telefonen op og tjekker efter fugt, så ryger reklamationsretten jo helt. Jeg vil bare give dem tilbage af samme skuffe. Og hvis de ikke vil udlevere den, så ryger sagen til forbrugerklagenævnet

- Og er rimelig sikker i min sag. Når jeg er under 18, er min underskrift ikke det papir værd som den er skrevet på.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-12 22:55

Underskriften er ugyldig, da du er under 18 år.
Forretningen burde have sikret sig forevisning af ID, og da den ikke har det, kan butikken ikke kræve erstatning.
Du skal aldrig bare skrive under på noget, husk det!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-06-12 23:02

Jeg kan godt forstå, at du føler dig dårligt behandlet.

Undersøgelsesgebyrer er dybt urimelige.
Det er jo op til butikken, hvor varen skal undersøges, og så er det bare som forbruger at stole på, at undersøgelsen er udført korrekt !!

Virker meget besynderligt.

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis du er sikker på, at du ikke selv har ødelagt din telefon - og hold dig fremover fra butikker, der benytter sig af undersøgelsesgebyrer.

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/tema/gebyrer-f%C3%A5-overblikket/unders%C3%B8gelsesgebyr-udhuler-reklamationsretten

Kommentar
Fra : Lassepg

Dato : 06-06-12 23:18

Jeg ringer til forbrugerklagenævnet imorgen og hører hvad de mener. 300kr er ikke så meget, men hvis jeg også selv skal betale for en reparation, så bliver det næsten 2000kr. Og jeg mener jo at reklamationen burde dække. Jeg har modtaget et billede af de såkaldte fugtskader, men der er sgu intet at se. Jeg sender billedet videre til et andet firma imorgen og hører hvad de mener.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-12 23:29
Kommentar
Fra : ebg_888