/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Fælles økonomi.
Fra : Vinni89
Vist : 489 gange
20 point
Dato : 06-06-12 15:46

Hjælp mig!!!
Nu skal i bare høre. Jeg har været gift med en mand som jeg har købt hus med og i den forbindelse har vi stiftet gæld. Jeg vælger at bryde det her ægteskab men min x-mand som bliver boende i huset.
Men eftersom hans kæreste flyttede ind i huset valgte jeg at stoppe betalingerne til huset da jeg mente at efter kæresten var flyttet ind måtte de selv klare huslejen.
men efter jeg har stoppet betalingerne gjorde min x-mand det samme og nu er vi i den hårdknude at der slet ikke bliver betalt til vores fælles lån. jeg vil gerne betale (eftersom at de er flyttet ud af huset) så jeg ikke hele tiden skubber det foran mig. jeg har talt med banken som siger vi kan godt lave en afdragsordning, men hvis jeg betaler halvdelen nu kan de komme og kræve at jeg også betaler min x-mands halvdel hvis han ikke vil/kan.. kan man virkelig ikke stille noget op i den situation? det er jo en ond cirkel som jeg næsten kun kan drømme om at komme ud af. fordi når huset engang bliver solgt frivilligt eller på tvang vil vi stadig have en gæld sammen. og hvem ved om han vil betale af der? eller jeg selv kommer til at hænge på det hele.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-06-12 15:59

du skulle nok have snakket med x-en om det inden du stoppede betalingerne. og sikkert med banken også.
nu risikerer du at huset ryger på tvangsauktion, og det kommer helt sikkert til at koste jer begge to en del.
så du må hellere få snakket med din bankrådgiver og få styr på betalingerne og gøre din x opmærksom på, at du forventer at hans nye kæreste betaler din del af huset, eller rettere sagt, køber din halvdel.

Kommentar
Fra : Vinni89

Dato : 06-06-12 16:04

Havde snakket med bank, min x-mand, hans kæreste + min advokat. men hun kunne ikke blive godkendt til at købe min halvdel. og hun vil ikke betale af på mit lån som hun så sødt siger, men hun vil godt bo i mit hus.
Min x-mand er indstillet på at det ryger på tvang, det vil han hellere som han siger.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-12 16:06

Uha, det er sådan at du "Hæfter solidarisk", når man låner penge sammen med en anden.

Det vil sige, at banken kan hente sine penge hos den, der har dem. Holder den ene op med at betale sine renter og afdrag, kan banken kræve pengene hos den anden.

Du må henvende dig til en advokat eller lignendem, som kan råde dig.

Du kan læse lidt på denne hjemmeside, - hvor tingene er skrevet i et sprog, som er til at forstå
http://www.machenhauernielsen.dk/Default.aspx?ID=326

http://www.machenhauernielsen.dk/Default.aspx?ID=328

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-06-12 16:49

Man holder ikke op med at betale sine lån, bare fordi der flytter en anden ind.
Så den er du selv ude om = kæresten har INTET med jeres (penge) forhold at gøre
og du kan da slet ikke regne med st den nye indflytter bare overtager din gæld og forpligtelser.
Tænk hvis vedkommende flytter om en måned?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-12 17:31

Det var måske på tide at der blev udfærdiget en lov der påbød skilte i at at skrive under på fordelingen af gælden i ejerbolig, og ikke mindst hvad der ske når der kommer en 3.part ind i billedet, herunder at denne 3. part skal overtage gældsforpligtelserne fra den part der er fraflyttet, hvad der også skal indebære en ægtepagt.

Alt for mange lander i den klemme med en livsvarig gæld der ikke giver dem en chance for at kunne etablere sig tåleligt igen, medmindre at et salg givwer så meget at gæld kan indfries.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-06-12 17:51

Læren er at når man bliver skilt skal man sørge for at få 110% adskilte økonomier igen. At have fælles gæld med sin x er (bortset fra lån til venner) den letteste måde at få problemer på. Det betyder i disse tider at man måske er nødt til at acceptere et tab i huset, hvis det er faldet meget siden boblen brast. Men hellere det, end hænge fast i dynget fra sit ophørte ægteskab.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-12 18:05

Citat
Det var måske på tide at der blev udfærdiget en lov

Vi mangler også en der fortæller hvor mange blade der må bruges af toiletpapiret når man er på "dasset".....

Folk må sgu da lære at tage ansvar for deres handlinger.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-12 18:30

Citat
Vi mangler også en der fortæller hvor mange blade der må bruges af toiletpapiret når man er på "dasset".....

Man skal bare holde sin mave i orden

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-12 18:41

Hold da op, fra dyng til røv .............og sure opstød!

Kender i ordet bestemmerøv?

http://spademanns.wikia.com/wiki/Bestemmer%C3%B8v

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-06-12 18:41

Typisk, en bruger stiller et seriøst spørgsmål og refi begynder at diskutere personlig ansvar...