/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Trackpoint virker ikke
Fra : Soenne
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 05-06-12 14:22

Jeg har lige lagt en ny Windows 7 på min Mini-bærbare, men kan ikke få trackpoint til at virke (den lille knub i tastaturet) Touchpaden virker fint, men det virker som om den trackpoint slet ikke eksisterer... Jeg har en indikator under skærmen som ligner et touchpad og som normalt lyser orange, men jeg kan ikke få liv i den indikator, heller ikke ved at trykke på den.

Jeg har installeret alle drivere fra HP og efterfølgende ladet Driver Genuis scanne pc'en, jeg har også forsøgt at geninstallere Win7 igen. Jeg har også kigget bios igennem for eventulle settings. Uden held.

Er der én med en god idé? Måske en lille ændring til registreringsdatabasen...

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 05-06-12 14:24

Måske jeg lige skal nævne at jeg har haft tastaturet ude fordi den højre musetast ikke virker, men har kontrolleret flere gange at stikket er sat rigtigt i igen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-06-12 16:56

Har du installeret driver til musen, med den kan du i de fleste tilfælde få lov til at ændre indstillingerne for touchpad og trackstick.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 06-06-12 17:35

Ja, den er installeret, jeg har både prøvet den originale fra HP og én fra Synaptics, men jeg er ikke 100% sikker på at det er Synatics der leverer både touchpad og trackpoint. Jeg har mistanke om at den kommer fra en anden. Trackpointet er integreret i tastaturet, det er touchpad'en ikk...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-06-12 18:09

Har du været inde i kontrol panelet og dobbelt klikke på Mus, derinde skulle du gerne kunne aktivere og deaktivere den ene eller den anden mus.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 08-06-12 13:03

Ja, men trackpointet er slet ikke at se, som om den ikke eksisterer. Jeg har en skummel mistanke om at jeg måske er kommet til at knække en forbindelse i det lille stik på bundkortet, så pc'en slet ikke kan se det trackpoint... Den eneste enhed jeg kan se i enhedshåndteringen er en PS/2 mus, men det kan jo så betyde hvad som helst...

Jeg har også prøvet at lade én af de programmer man kan bruge til at opdatere drivere med (kan ikke lige huske navnet) skanne pc'en, men uden fornuftigt resultat. Den fandt alt mugligt andet, men ikke noget jeg kunne relatere til hardware af den slags.

Jeg har også haft Windows 8 på den, men jeg kan ikke huske om den virkede under Win8, jeg formaterede så igen med Win7, men fordi den højre tast under trackpointet ikke virkede, tog jeg tastaturet af pc'en og monterede den igen, intet resultat, jeg formaterede så, men kan ikke huske helt præcist hvor kæden hoppede af med funktionen af det trackpoint. Det er derfor jeg er i tvivl om hvor jeg skal sætte ind. Jeg spekulerede også på om pc'en kan komme i en tilstand hvor bundkortet/Windows ikke har fattet at trackpoint kan slås til og at det er derfor indikatoren under skærmen ikke tænder. Jeg har sværet ved at forestille mig at et knækket kabel under trackpointet skulle bevirke at dels indikatoren ikke lyser og dels at musetasterne under trackpointet heller ikke virker. Hvis jeg kigger under tastaturet er trackpointet monteret på et lille print med et særskilt lille fladkabel, men som ikke umiddelbart har forbindelse til tasterne, de ser ud til at komme med i det brede fladkabel fra tastaturet.

Tanken om at trackpointet fungerer som en usb-enhed har også strejfet mig, det ville forklare hvorfor taster og indikator ikke virker, hvis pc'en ikke kan se at trackpointet er tilsluttet.

Måske jeg skal prøve at installere Windows 8 igen, jeg ved ikke om Win8 kan forårsage en sådan tilstand, at den hardware mæssigt kan slå enheden fra, altså gøre noget hardware mæsigt som Windows 7 ikke kan...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-06-12 14:00

Hvis jeg skal forholde mig til det du skriver du kan se i enhedshåndteringen, så kan jeg på min bærbar under "Mus og andre pegeredskaber" se Touchpad og HID-kompatibel mus og jeg har kun en touchpad. Tilslutter jeg min bluetooth mus så kommer der en ekstre HID-kompatibel mus.

Om du kan ha' knækket kablet, det tvivler jeg på. Går jeg ind i kontrolpanelet og klikke på mus, så har jeg et ekstra faneblad, som giver mig mulighed for at lave ekstra indstillinger for touchpaden og havde jeg trackstik så kunne jeg også her aktivere eller deaktivere den ene eller den anden.

Hvis jeg forstår dig korrekt så ar du to kabler under keyboardet det ene går til tasterne og det andet går til trackstikken og knapperne.

Hvilken model er din computer?

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 09-06-12 11:05

Det er en lille 12" HP Compaq 2510p. Det er næsten rigtigt med kablerne, det ene går direkte op til det lille print på bagsiden af tastaturet hvor trackpointet er monteret, det ser ud som om tasterne går på det andet kabel fra tastaturet. Bemærk at tasterne heller ikke fungerer...
Jeg kan se nogenlunde det samme i min enhedshåndtering, hvis jeg sammenligner med min Lenovo, som har det trackpoint, står der bare ThinkPad ultraNav Pointing device.

Jeg synes også tidligere at have set et ekstra faneblad, men der er ikke noget der så meget som antyder at der skulle være en trackpoint...

Jeg lægger Win8 på den nu, så ser vi hvad der sker...

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 11-06-12 15:08

Prøvede med Win8 uden succes, har installeret Win7 igen, igen forskel. Den virker stadig ikke...

Nogen gode forslag?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-06-12 15:56

Så må jeg melde pas når rjeg ikke selv kan sidde med computeren.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 12-06-12 21:20

Surt... Jeg håber nogen har nogen gode idéer...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-08-12 18:17

Er problemet blevet løst?

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 30-08-12 22:08

Nope...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-08-12 13:19

Så må du finde hjælp hos en der kan kigge på det eller kontakte lenovo. Det er svært og fortsætte fejlsøgningen når man ikke kan sidde ved computeren. Men det kan godt lyde som om du skal have skifte enten keyboard eller bundkort.