/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
maling af spisebord
Fra : jabas73
Vist : 364 gange
20 point
Dato : 05-06-12 00:37

Hej
Har købt et 17 år gammelt langbord i lakeret fyrtræ lavet af gulvplanker.
Jeg ønsker bordpladen malet i en heldækkende mørkegrå blank overflade.
Bordet skal bruges som spisebord.

Hvordan får jeg nemmest lakken af? Er begyndt at slibe, men det tager tid ka jeg se.
Hvilken behandling holder bedst og hvilken type maling vil I anbefale?
Har læst om både oliemaling, radiatormalin og autolakering...

Vh
Jacob

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 05-06-12 05:38

Hi Jacob

Brug en båndsliber så får du det hele af og brug oliemaling

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-06-12 06:46

Hvis du bruger en grå oliemaling ( terpentinbaseret) er der mæppe nogen grund til at fjerne den gamle lak . En gang grundrens afvaskning tørring og så finslibning -og du kan sandsynligvis lakere men prøv med en lille plet først for at være sikker på oliemalingen ikke "koger op "

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-12 10:38

Der er mange slags maling. En helblank autolak er stærk og fin. Men du vil meget let se hver en ridse. Det afhænger helt af hvad slags lak der har været anvendt om det går godt at male ovenpå.
Autolakken er nok den mest krævende fordi opløsningsmidlet er så skrapt at det får alle normalle oliebaserede lakker til at "koge op"

Med en mere normal plast eller olielak er muligheden for at male ovenpå meget bedre,

Lakken kan du få af med en lak og malingsfjerner som farvehandleren har.
Husk arbejde i fri luft.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-06-12 10:51

Citat
Hvis du bruger en grå oliemaling ( terpentinbaseret) er der mæppe nogen grund til at fjerne den gamle lak . En gang grundrens afvaskning tørring og så finslibning -og du kan sandsynligvis lakere men prøv med en lille plet først for at være sikker på oliemalingen ikke "koger op "

Også min mening.
Så spar du bare på krudtet.

Og når du så skal købe malingen skal du overveje glans-graden, hvor blankt det skal være.
Hvis du køber med fuld glans, så vil du kunne se den allermindste lillebitte ridse lige med det samme.
Rådfør dig med en ordentlig farvehandler, det plejer jeg at gøre.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-06-12 11:04

Med en varmepistil kan du få maling/lak til nemt at koge op og fjerne med en spatel. Efter slib gav jeg min bordplade en udendørs farvet imprægnering og derefter skibslak . Det er meget holdbart og holder sig pænt efter 10-12 år.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-06-12 11:05

varmepistol

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-12 11:51

Skibslak er ikke nogen dårlig ide.
En dygtig fagmand kan indtone den i den nyance du ønsker.

Hvis den eksisterende lak er gammeldags gullig fernis, skal det fjernes, men mange midler kan fjerne den. Varme og spartel er en mulighed. Penselrens eller malingsfjerner fa farvehandelen kan bruges. Trediemulighed er behandling med gammeldags brun sæbe og lade det stå med husholdsningsfilm for ikke at tørre , en dags tid . Det går bedst med lidt opblødning i vand og indendørs i varme.