/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Total død
Fra : thewizards
Vist : 4011 gange
200 point
Dato : 03-06-12 06:52

Hej alle derude

Jeg håber nogle kan hjælpe med mig. Min herlige Punto, som i flere har år været min tro følgesven ville en morgen pludselig ikke starte. Panelet med diverse lyslamper var enten svage eller lyste slet ikke når jeg aktiverede tenning. Jeg fik ladet mit batteri op, med det hjalp ligemeget. når jeg igen aktiverede tenningen lyste panelet som det skulle, jeg blev glad for et øjeblik, men så vupti forsvandt alt lys i panelet og min Punto total død igen, Intet lys, ingen gang i motor. Jeg købte et nyt batteri, fik ladet det helt op, satte batteriet i, men ak det samme skete. Panelet lyste som det skulle. Da jeg drejede nøglen forsvandt alt som dug fra solen. Ingen lys i panel, ingen gang i mortor. INTET virker. Min punto er død.

Jeg håber nogle kan bibrage med noget, så jeg igen kan på min Punto på gaden.

Hilsen

Bjarne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-06-12 07:32

Har du prøvet at skubbe den i gang?
Kunne det være din starter som evt. stjal strømmen? -Ja- så er det en ny starter.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-12 08:34

- Det kan være en simpel fejl som en manglende stelforbindelse, der gør at det elektriske ikke kan strække strøm nok.

Men for at finde fejlen, kræver det man ved hvordan man måler på dette.

Smid bilen på værksted og lad dem finde fejlen.

Du kan starte med at måle om der er mere end 12 V direkte på batteri, når lamper i bilen lyser svagt.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-06-12 09:32

Prøv at få hjælp fra en anden bil med et par startkabler.
Hvis den heller ikke kan starte din bil er jeg næsten sikker på at det er din startmotor de er defekt. Den æder det hele uden at køre rundt.

Hvis den er død, hvornår skal vi så til begravelse og have gravøl???

vic200

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-06-12 10:45

Som Benjamin.Hansen,skriver:
Citat
- Det kan være en simpel fejl som en manglende stelforbindelse, der gør at det elektriske ikke kan strække strøm nok.

Kan huske min Kadett C,pludseligt gik "stendød".Det var den flade kabel,fra karosseri til startmotor,der var gået i stykker.Så foretag denne simle "undersøgelse" først.

Og ellers som Benjamin.Hansen,videre skriver:
Citat
Smid bilen på værksted og lad dem finde fejlen.

Vel at mærke,et værksted med et ordentlig måleudstyr.

For lige at illustrere,hvor underfundig en fejl kan være:
Min Ascona C,havde kørt fortræffeligt.....lige indtil næste gang den skulle startes,dagen efter....intet liv (selvstarter kørte).Det var en "tråd" i en porcelænsstik,til transistortændingen,der var sprængt.

MENS BILEN STOD STILLE OM NATTEN.(Måske varmepåvirkning). Så alt kan ske.

M.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-12 11:09

Jeg er helt enig, det lyder som en blokeret starter.
Men har ingen erfaring med om hvor let den er at skifte på en Fiat

Men det er ikke så længe siden jeg hjalp et hold venner jeg har med deres Fiat Marea, der var problemet en dårlig polsko på batteriet. Den kostede vist 12kr og er ca. lige så let at skifte som batteriet
Den dårlige polsko gav faktisk samme problem som du beskriver, blot periodisk.
Så sidder begge polsko stramt om polerne på batteriet?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-06-12 12:18

En starter der æder strøm - uden den kører rundt, og uden den bliver aktiveretstarter? Når noget er for godt til at være sandt, så er det nok fordi det ikke passer.

En dårlig stelforbindelse fra motor til karoseri, kan være en årsag. Rust, ir, løs forbindelse, relæ, der kan være mange fejlmuligheder. man skal ikke bare skifte batteri, fordi der er dårligt lys, eller en starter drejer langsomt, det er at smide pengene ud.

Når du ikke ved noget om biler, er der kun værkstedet tilbage - og det kan vise sig, at være bliligere, end det du har betalt for et batteri, som måske ikke fejler noget!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-12 12:35

@Alka, jeg har skiftet flere startere, fordi det forreste leje er slidt op, så blokerer rotoren og starteren æder strøm, uden at dreje rundt.
Det resulterer nøjagtigt i det som spørger beskriver

Men som flere har beskrevet, kan det blot være en dårlig forbindelse, det kan de fleste finde ud af at undersøge. Ihvertfald hvis man selv kan finde ud af at skifte batteriet, som altså er en meget typisk fejl ved alle biler
I dag koster et okay batteri trods alt kun 3-400kr, så det er da et godt sted at starte, når man nu gerne vil selv.

Det er for let bare at råde spørger til bare at køre på værksted

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-06-12 13:56

Der er vi så ikke helt enig:
Citat
Det er for let bare at råde spørger til bare at køre på værksted

Hvis de simple løsninger,ikke har givet pote,og vedkommende ikke har "næse" for at "snuse" under hjælmen,ville jeg da foretrække en aut.værksted. De har grejet til at finde fejlen,i et snuptag.

Nutidens "elektroniske" biler,kan være drilagtige for en "perlegrus" mekaniker.

Udviklingen skulle være stoppet ved Kadett B`en (C). Den kunne man selv skifte platiner på,indstille tænding,ventiler osv.osv. Taunus 12m P4,kunne man selv skifte kobling på.m.m.

Ak,men den tid er forbi.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-12 14:32

Fiat biler har en svaghed i hele el-systemet,.. det gælder generelt alle modeller,
det er medfødt fra fakrikken, og det er velkendt for enhver elektromekaniker,
dvs. div kontakter, stik, samlinger,.. kort sagt alt el-udstyr,

lige præcis hvilket sted det er galt på din bil er svært at sige,
strømmen kommer fra batteriet,.. (og generator)
og går ad snørklede veje,.. med flere samlinger (STIK med flere ledninger han/hun)
op til tændingskontakten,
disse STIK (som regel 4 - 8 ledninger) irrer, eller korroderer ("ruster") med alderen,
på et tidspunkt bliver de så irret / 'rustet' at forbindelsen afbrydes, (sikkert sket på din bil)
det er heldigvis let at finde ud af, med et voltmeter / multimeter (pris ca 65 kr)

prøv at afmontere dækslet omkring ratstammen, (2 - 3 stjerneskruer,.. ses nedefra)
det giver adgang til tændingskontakten og et par meget vigtige ledningssamlinger,
så er det ellers (bare) at gå i gang med voltmeteret, og måle samtlige samlinger
start med de 'fede / tykkeste' ledninger på tændingskontakten,.. se foto : (ikke nødvendigvis samme som din)
http://peecee.dk/upload/view/369156
http://peecee.dk/upload/view/369157
http://peecee.dk/upload/view/369158

så følger du hver ledning der ikke er strøm i (ca 13 V +) fra tændingskontakt til batteriet,
brun og sort bruges mest til stel (- / minus).... dem måler du fra et + (pluspunkt fx batteriet)

husk også sikringsboxe og stelforbindelser,

på den måde skulle det være muligt at finde den eller de ledninger der afbryder forbindelsen
og samle dem så de igen giver en god forbindelse,

en hjælp kan være at låne en 'Haynes' Rep. manual på biblioteket,.. evt på nettet.
der findes et lednings-diagram.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-12 15:14

Jeg blander mig normalt ikke i andres råd her på siden.

Det er dog en skidt idee at gå på opdagelse efter dårlige stik.
Hvis det er korrekt at disse stik på FIAT er af tvivlsomkarakter, kan adskillelse af disse medfører at du senere får fejl som følge af fejlretning i blinde.

Jeg har ikke belæg for at antage at det EA_HS er forkert, blot at det er vigtigt at du inder fejlretning ikke laver mere skade end gavn.

Det er dog kendt stof af mange af de stik der er på biler ikke er sat for vores skynd, men kun er stik der har værdig i forbindelse med at biler er modulopbygget af produktionstekniske årsager.
Disse sitk der ikke er nødvendige for funktion bliver derfor på visse biler primære årsager til fejl.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-12 15:15

@Mosebaek
At kontrollere polsko og stel forbindelse vil jeg bestemt også betegne som "simple løsninger"
Det er sgu da værd at kontrollere, INDEN det tilrådes at køre bilen på værksted.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-06-12 15:54

Citat
At kontrollere polsko og stel forbindelse vil jeg bestemt også betegne som "simple løsninger"
Det er sgu da værd at kontrollere, INDEN det tilrådes at køre bilen på værksted.

Absolut enig.(Måske der er en misforståelse her).Jeg snakker også om simple løsninger.

M.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-12 15:59

Det er sgu da rart vi er enige så

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-12 17:47

Citat
Hvis det er korrekt at disse stik på FIAT er af tvivlsomkarakter,
kan adskillelse af disse medfører at du senere får fejl som følge af fejlretning i blinde.

gentager lige, fejl som følge af fejlretning i blinde. .........

prøv lige at google det,...

og hvordan vil du rengøre / reparere / udskifte en samling foretaget med et
skal vi kalde det 'flere-benet-stik'................ UDEN at skille det ad, ?

35 års arbejde / rep. hovedsagelig af Fiat biler, giver en vis erfaring hvad der er 'normalt'
og hvor de 'svage' punkter skal findes,..

ikke at man bliver specielt klog af den grund,

men.... (når man kikker tilstrækkeligt længe op i luften,..
erfarer man at regn ofte kommer i forbindelse med skyer)

det er ikke længe siden jeg skiftede en bagklap-Lås (el-drevet)
på en 3 år gl. Fiat Grande Punto,... GÆT hvad fejlen var,..
--tillykke-- hvis du 'gættede' på irret forbindelse,................

uden forudgående 'erfaring' ... ville de færreste sikkert have troet det var muligt,

det skal tilføjes at det er nødvendigt at 'rykke' stik-forbindelsen (stikket) til låsen af
ellers er det ikke muligt at udskifte låsen,.....

desuden er stik-forbindelser som helhed lavet for at gøre det nemmere at adskille,
(en loddet samlingen havde dog været at foretrække,..)
men også mere besværlig / tidskrævende at adskille, ved evt. senere inspektion / reparation / udskiftning

jeg kunne tænke mig at vide hvordan du ville udskifte / afmontere ratstammen på en Fiat punto,
altså uden at adskille 'stikkene',.... ?

-- undskyld jeg sætter spørgsmålstegn ved din metode,.. !

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-06-12 18:11

Og når nu det skal være enkelt: Tag et kraftigt startkabel ( sort ) og sæt det fra batteriets minuspol og til et sted på motor eller gearkasse, hvor der er ordentlig forbindelse.
Kan du starte problemfrit og starter & generator m.v. fungerer efter hensigten, har du indkredset problemet let og enkelt. Virker det ikke er næste skridt, at frakoble batteriet og følge det svære pluskabel. Det er ikke ualmindeligt, at det irrer i samlingen ved tilslutningen. Adskil og rens / udskift kabelskoene, så der er 100 % forbindelse. Giv det godt med kobberfedt e.l. når du samler.
Så burde der være gode chancer for, at den snurrer igen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-12 19:37

EA_HS

Jeg kan kun gentage hvad jeg har skrevet mange gange her på Kandu.

Det er "ikke alle bogstaver der bidrager med større grad af visdom".

Spøger har kun kort beskrevet at bilen mangler strøm og straks, rådes han til at adskille ratstammen. Er det visdom?

Giv dog manden en chance for et slippe heldigt fra fejlretningen, ved at hjælpe ham til at indkredse problemet.

Om du har 2-35-50 års erfaring, er lidt irrelevant for os andre. Hvordan du har støvet din erfaring op er vel også grundlæggende lige meget.

Men en ting kan vi vel blive enige om, at spørgerens problem nok ikke er i hans bagklap eller en udskiftning af en ratstamme.

Mvh Benjamin

PS.
Til spørger, vil jeg straks undskylde at der vist lige er gået langtisseri i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-06-12 01:15

@Benjamin.Hansen

Spørgeren oplyser at han har monteret nyt batteri,
så formoder jeg han har haft både plus og minus pol-skoene af og påmonteret,
og dermed ved om forbindelsen er OK,

en oplysning som :
Citat
Panelet med diverse lyslamper var enten svage eller lyste slet ikke når jeg aktiverede tenning

(altså ingen aktivering af selvstarter,.. endnu)
tyder efter min bedste overbevisning på en ustabil forbindelse
(i mange tilfælde ved ratlåsen, og / eller STIK / samlinger, når vi taler Fiat)

forudsat bilen heller ikke kan skubbes i gang,...... !

er der usandsynlig stor chance for at fejlen skal findes i en,..
eller flere af ledningsnettets stik-forbindelser,

efter min erfaring er tændingslåsen (og bundstykket)
+ hele vippearms-arrangementet på ratstammen et ømt punkt, der tit skaber problemer,
(igen når vi taler Fiat)

tændingslåsen er samtidig også det punkt der fordeler strømmen,
til alle nødvendige funktioner, i start-øjeblikket,..

så det er alt andet lige,.. et rigtig godt udgangspunkt, at starte fejlsøgningen,
det tager 1 - 2 minutter at afmontere dækslet omkring ratstammen, (ratstammen skal ikke af)
og så er der fri adgang til alle 'herlighederne'.................. altså 2 stjerneskruer,.. og Wupti,

Dét er hvad Jeg ville gøre hvis det var Min bil,..
og samtidig Mit bidrag til hvordan spørger muligvis kan finde fejlen,

hvis du har en anden mening, eller forslag til at finde fejlen,
synes jeg du skulle fortælle det til spørgeren,
i stedet for at kritisere mit forsøg på at hjælpe.
--------------------------------------------------------------------------
hele mit indlæg kl. 17:47 er i øvrigt svar,.. og nyt spørgsmål til dig 'Benjamin.Hansen'
i et forsøg på at få svar på hvad du mener med din kritik af mit forslag,
og hvilken fremgangsmåde du vil foreslå,

det har du åbenbart ikke noget fornuftigt svar på,... kun ny kritik,..

forklaringen om bagklaplåsen, er for at fremme DIN forståelse omkring fiat biler,

spørgsmålet om hvordan du vil afmontere ratstammen, (ikke relevant for spørger)
er for at få en forklaring fra dig om hvad du vil gøre for at finde fejlen,
da du jo tydeligvis ikke går ind for at finde fejlen i ledningsnettets STIK,
herunder adskillelse af samme.

hvis alle havde samme modvilje som du,.. mod at adskille stik,
ville det være umuligt at rep. en bil,.. uanset alder.

morale,..
det kan være ok at kritisere,.. især hvis man ved bedre.

----------------------------------------------

Citat
EA_HS

Jeg kan kun gentage hvad jeg har skrevet mange gange her på Kandu.

Det er "ikke alle bogstaver der bidrager med større grad af visdom".

Hmm,... deri kan jeg kun være ganske enig,.................. !
Dét ,.. synes jeg Du skulle tænke over Inden du udtaler dig, eller giver 'gode råd' i fremtiden.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-06-12 18:38

Jeg erklærer mig enig med EA_HS. Fiat har notorisk en masse stiksamlinger og i lighed med VW er bundstykket i tændingslåsen ofte en fejlkilde.
Mit forslag er ment som en "genvej" til, at kontrollere manglende stelforbindelse ved motor & gearkasse, samt en mulig "synder" mere: Samlingen ved / på starteren. Har i tidens løb set massevis af irrede og knækkede kabler lige der.
Erfaring skal man bestemt ikke kimse ad. Det kan ofte være guld værd, at kunne høste fra andres erfaringer.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-06-12 18:49

Citat
så formoder jeg han har haft både plus og minus pol-skoene af og påmonteret,
og dermed ved om forbindelsen er OK,

Jaa.. Din erfaring burde også vide at det ikke altid er tilfældet
Syntes ikke det er det værste råd.
Har jo faktisk lige rodet med en Fiat hvor problemet var en polsko, så er det da et okay råd at kontrollere dem, bedre end bare at FORMODE de er i orden
Det kan være de ikke kan sidde stramt, det kan være de skal rengøres.
Polsko er lettere at kontrollere end de skrøbelige multistik (som vi er helt enige om kan være noget skrammel)
Og lige meget om det er Fiat eller andre mærker, så kan der være et problem med en irret eller løs polsko.

Så kontroller nu de polsko, inden Fiat'en bliver adskildt i atomer

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-06-12 19:50

"hewizards" er vist gået under jorden?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-06-12 01:48

@taunusanden
Citat
Syntes ikke det er det værste råd.
Har jo faktisk lige rodet med en Fiat hvor problemet var en polsko, så er det da et okay råd at
kontrollere dem, bedre end bare at FORMODE de er i orden

helt enig,...!
og lige så enig når @Cortina01
foreslår at tjekke stelforbindelsen,

og ikke mindst når @stilkene
som den første,.. foreslår at skubbe bilen igang,.. eller prøve på,
(nok det første jeg selv ville prøve)

det var så 3 gode forslag til løsning af problemet,

for ikke at gentage hvad der allerede er foreslået,
kommer jeg med mit bidrag til en mulig nr. 4 løsning,

så alt i alt burde det være en god chance for at finde fejlen, og komme ud at køre igen,
desværre virker spørgeren,... @thewizards
ikke særlig interesseret i komme med flere informationer,.. eller deltage i debatten,
........ meeen,.. det kan vel heller ikke undre,..
især når man læser hans profil / statistik,

så det 'husker' jeg lige,... sammen med et par medlemmer mere
der ikke er umagen værd at spilde tid på.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-06-12 08:28

Om ikke andet fik han da startet en god debat

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-12 09:23

Citat
helt enig,...!
og lige så enig når @Cortina01
foreslår at tjekke stelforbindelsen,

Godt gået EA_HS

Det var jo det jeg skrev i mit første indlæg.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-06-12 09:35

Citat
"hewizards" er vist gået under jorden?

Citat
desværre virker spørgeren,... @thewizards
ikke særlig interesseret i komme med flere informationer,.. eller deltage i debatten,

Han er da igang med at undersøge,de dårlige forbindelser.

Som det antydes,er han måske selv een af dem.

M.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-06-12 09:53

Det er måske ikke bilen der er gået død, -men så er det jo en ny debat

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-06-12 14:04

Dato : 05-06-12 09:23
Citat
Godt gået EA_HS

Det var jo det jeg skrev i mit første indlæg.

Mvh Benjamin

Helt enig,.......

-------------------------------------------------------------------------
Dato : 03-06-12 15:14
Citat
Det er dog en skidt idee at gå på opdagelse efter dårlige stik.
Hvis det er korrekt at disse stik på FIAT er af tvivlsomkarakter, kan adskillelse af disse medfører at du
senere får fejl som følge af fejlretning i blinde.

Helt U-enig,.......
når manden, (kan / vil / evner) at påtage sig rep. (lappe) dørpanelet (slibe tilpasse svejse mm.)
og iøvrigt ikke er bange for at gå igang med lidt af hvert,.....er der (efter min mening) !!!
stor sandsynlighed for han også evner at adskille, tjekke, evt. rengøre en simpel stik-forbindelse,
det kræver blot ganske almindelig sund fornuft,..
som spørgeren helt klart giver udtryk for at være i besiddelse af,..
gennem sine tidligere spørgsmål, !

det kræver altså IKKE den store installatør-eksamen,.. (igen efter min mening) !!!
men sådan er vi jo så forskellige,..... 'smag og behag',.........

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 25-07-12 20:43

Hej alle, som har været med ind over med diverse løsningsforslag til hvordan jeg fik gang i min goe gamle hr. Punto. Jeg har med stor interesse læst de mange forslag, og nydt de mange ordvekslinger Jer imellem har haft. Det er netop det, spm gør det værd at besøge Kandu. På dette site sidder der mennesker, som ofte kan sit kram på en soper og velformulerende vendinger. I har gjort det igen - hjulpet en intet vidende mand om biler. Løsningen blev, som flere af jer kom med. Nemlig at rense polerne for ir. Det var dog kun + polen, som var medtaget. Takket jer, spinner Punto igen, og tak for hjælpen.

Mange Hilsner
Bjarne

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-12 21:23

Dejligt at dyt virker igen.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-07-12 23:37

Rart at vide rådet virkede :)