/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
ældrecheck
Fra : lham
Vist : 2170 gange
100 point
Dato : 01-06-12 18:57

Ang ældrecheck kan jeg forstå man pr 1-1-xx højest må have 70.000 i likvide midler.
Der står at obligationer også indgår i beregning af likvid formue.
Skal det forstås sådan at feks korte danske obligationer der ligger i depot -altså ikke udtrukket/solgt tæller med i likvid formue med "salgsværdien" pr 1-1-xx ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-06-12 19:28

Det er værdien af dine obligationer der ligger til grund for beregning.
Citat
Likvid formue er fx opsparing i banker eller værdien af obligationer, pantebreve, aktier og investeringsforeningsbeviser. Friværdi i fast ejendom indgår ikke i den likvide formue, ligesom den i slutningen af december udbetalte folkepension heller ikke medregnes i den likvide formue.

https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/pension/folkepension-foertidspension-mm/tillaeg-og-generelle-betingelser-for-folke-og-foertidspension/Sider/aeldrecheck-supplerende-pensionsydelse.aspx?KommuneId=479#RichHtmlField2Bookmark5

Kommentar
Fra : lham

Dato : 02-06-12 06:28

Dvs selv om obligationerne ikke er realiserede tæller de med i den likvide formue ?
Hvis JA kan man jo så teoretisk sælge obligationerne i dec lægge provenuet under hovedpuden og så 2-1-xx sætte pengene i banken /købe nye obligationer ?

i ovenvenstående citat står der jo ikke noget om kontant beholdning !

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-12 09:03

He he ja det kunne være en" fed fidus" - men man ser altså også på kontantbeholdningen. Kan f.eks læses her
Citat
Betingelser

Hvis du er folkepensionist og din likvide formue ikke overstiger 77.700 kr. (pr. 31/12 2011), kan du få udbetalt den supplerende pensionsydelse – den såkaldte ældrecheck. Hvis du er gift, må jeres formue tilsammen heller ikke være større end de 77.700 kr.

Friværdi i fast ejendom indgår ikke i formueopgørelsen, ligesom folkepensionen heller ikke betragtes som formue. Ved likvid formue forstås indestående i banken, kontantbeholdning, kursværdien af obligationer, pantebreve i depot, børsnoterede aktier, nedsparingslån og investeringsforeningsbeviser
http://www.nyborg.dk/Borger/AaldrePension/Pension/Aeldrecheck

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 02-06-12 09:31

Tak for svaret HelleBirgitte.
ok ingen ældrecheck til mig OK -når reglerne er sådan

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-06-12 09:35

Velbekomme

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 02-06-12 11:14

Ja, hvis du bevidst vil snyde med offentlige ydelser, så har du ret. Om du hæver din kontantbeholdning eller sælger din obl. beholdning kort inden nytår, så den ikke indgår i den automatisk indberettede formue i bank eller Værdipapircentral, det er det samme. Men, det er jo snyd. For du skal jo oplyse, hvad du har af formue til kommune eller SKAT - uanset om du har beløbet hjemme under hovedpuden eller i banken!

Men husk, SKAT eller kommeunen er altså ikke dumme. De kan altså se, du har tjent renter gennem året - og se hvornår du har købt og solgt værdipapirer mv., hvis de vil. Så bliver du trukket ud i kontrollen - så tror jeg der skal gode forklaringer til! Og det er vel også kun rimeligt, sådan snyd bliver opdaget, hvis man reelt ikke er berettiget til denne ydelse. Al form for snyd gør det jo kun dyrere for alle andre medborgere!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-06-12 14:22

kepe 2000
jeg skrev " teoretisk" og også skrevet at jeg ikke har planer om at "forsøge" at hæve ældrecheck når reglerner er som Helle Birgitte har "belært" mig om.
så din sætning

"hvis du bevidst vil snyde "
synes jeg ikke er fair !