/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
BSA ARMATIC .22LR magasin
Fra : modersvilje
Vist : 2925 gange
500 point
Dato : 30-05-12 22:29

Goddag,
Hvor skaffer jeg et magasin til min nyerhvervede :"Halvautomatisk BSA Armatic Salonriffel kal .22LR "?

MV2

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-05-12 22:45

Hmmmm, det ved Tonganeseren nok. Men ellers ring til Hunters House tlf. 33.22.23.33. De har det sikkert - eller kan skaffe det.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 31-05-12 10:27

Goddag, modersvilje.

Tillykke med din "nye" salonriffel - den skal du nok blive glad for, blot du kan fremskaffe et magasin.
Hvis det er den som Lauritz.com har haft, får du tillige en meget billig riffel.
Der kan være problemer med at fremskaffe sådan et magasin i DK, men prøv flg.:http://www.airgunspares.com/store/

De har et stort udvalg, specielt i dele til luftvåben, men også til salonrifler.

Husk du skal have tilladelse til at købe et magasin !!!

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 31-05-12 10:35

http://www.airgunspares.com/store/category/57/331/BSA/Armatic/

Her er det rigtige hint til din riffel !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-05-12 10:57

Ja Provsten1 det ser rigtigt ud, men de har det ikke "hjemme" skriver de på deres hjemmeside!
MV2

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 500 point
Dato : 31-05-12 11:29

Kære MV2

Ret en henvendelse til dem, enten telefonisk eller pr. e-mail - nummer og adresse findes på deres hjemmeside. De lader til at være til at tale med, så prøv !!

Kan du skaffe det herhjemme, er det naturligvis det letteste, men jeg tvivler - så vidt jeg ved er våbnet produceret sidst i 60erne og derfor et det vanskeligt at fremskaffe "stumper" til et våben, som formodentligt ikke er solgt i mange eksemplarer i DK - men man skal aldrig sige aldrig ! Der ligger måske et og "griner" et eller andet sted, men hvor ??

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-05-12 18:18

Så har jeg kontaktet "Hele verdenen" nu må jeg se hvem der svarer, indtil nu er New Zeeland først med svar på tiltale men de skal søge først!
Firmaet B.S.A. (Birmingham smalls arms) kan jeg ikke finde en email-adresse på, jeg har måske set mig blind på deres hjemmeside.
Hunters House vil gerne hav at jeg kommer ind med riflen, jeg må se når jeg kommer derned til "Hovedstaden" det er lidt af en rejse og der reklameres ikke med parkeringspladser, og vade igennem byen med en riffelkuffert er nok ikke lige sagen.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent et stykke tid og ser hvad der sker!
MV2

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-05-12 19:03

Hej Modersvilje, hvergang jeg lander hos H.H. har jeg ingen problemer med at finde parkering.
Lige overfor butikken er der parkeringsbåse. Om formiddagen er man som regel heldig. Husk P-skiven.

Men held og lykke med projektet.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-06-12 12:36

Det lader til at der er problemer med at få riflen hjem, kvinden på våbenkontoret i Hillerød forlanger en rigtig god grund til at jeg vil have en halvautomatisk salonriffel!
(Hvad er en rigtig god grund?)Jeg må ikke hjemtage riflen før magasinet er droslet ned til toskudsmagasin, selv om jeg forklarer hende at jeg skal bruge riflen til at finde et magasin, jeg skal lade riflen stå hos våbensmeden, da hun tror jeg låner et magasin af vennerne hvis jeg har riflen hjemme!
Jeg kan selvfølgelig ikke låne et magasin når jeg har fået et toskudsmagasin!
Magen til ko#%¤& har jeg aldrig hørt før!
Nu er tillægsspørgsmålet hvad giver jeg som grund?
MV2

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-06-12 17:17

Hej MV2.

Du har sgu' da nogle problemer ?
Fortæl den gode kvinde på våbenkontoret, at du skal bruge din nyindkøbte salonriffel til regulering af rågeunger - der må man nemlig benytte en halvautomatisk riffel, der kan indeholde mere end 2 patroner !!!! Men det er også det eneste tilfælde !! Ellers skal man have plomberet magasinet til kun at kunne indeholde 2 patroner !!

Men fasthold din forklaring med reguleringen af rågeunger

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-06-12 17:54

Det er igen blevet lovligt at bruge den type riffler til REGULERING, så du skal fortælle hende, at den skal bruges til regulering og ikke egentlig jagt.

Så du kan tage en copi af vedhæftede og sende til hende, du har " krav " på din riffel.

Du får svært ved at finde et magasin til denne type, den blev kun lavet i ca 6 år og udgik omkring 1968.

Hvis du har selve låseanordningen, kan du få lavet en forlængelse af magasinet, men som jeg forstår dig, har du ikke et magasin.

Prøv at kontakte de store svenske debatfora, de er om sig, ligeså måske en lille mail til BSA omkring problemet, kan være en god ide med våben nummer osv.

Held med det, men din riffel har du på, med eller uden magasin

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2327&urlkey=2f323e4b6599085b2f37246a3c7ddf3c

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-06-12 18:23

Citat
men din riffel har du på, med eller uden magasin

Men din riffel har du retsmæssigt krav på, med eller uden magasin

Skal der stå )) Det er den igen med at de forskellige våbenkontorer ikke er opdateret.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-06-12 22:14

Rågeregulering ja den vil jeg bruge og jeg er lovet én transporttilladelse, Hunters House siger at jeg skal kikke forbi, så det gør jeg i næste uge. Jeg venter med at give point og holder kandu ajour
med hvad der videre sker.
MV2

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-06-12 06:48

Nu ved jeg ikke om du er medlem af den lokale jagtforening eller ikke, men I må da have en rågekolloni som skal reguleres, og du må kunne få en regulerings tilladelse. Det skal være inden d. 16 juni.
Hvis du er medlem af DJ, r de også behjælpelige som du kan se.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 17:45

Furierne på de lokale våbenkontorer er ikke lette at danse med, og det skyldes hovedsagligt deres manglende indsigt i våbentekniske forhold; men du skal bare henvise til det link, som BW har sendt dig - og forlang at lovgivningen skal overholdes.
Jeg har en ide om hvor du måske kan hitte et magasin til skyderen - men jeg endnu ikke fundet frem til adressen - fordi jeg er pissesyg og elendig af en betændt divertikel i bugen. Måske skal jeg have fjernet en halv meters penge af medisteren. Men jeg undersøger sagen grundigt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 18:02

Her er et nyttigt link - ikke helt ved siden af. Du kan sagtens finde et magasin som passer til skyderen.
BEARMANSeptember 12, 2004, 06:14 PM
Try to find out ( from a picture or trying another mag,) what kind of mag it takes ie. a molded or cast solid body , a bent and welded body like a handgun mag or two SIDE plates with a filler like some of the old REMINGTON AND WINCHESTER MAGS. Once you know the style you may be able to buy a common mag and just fit the mag catch hole or notch. This system works well if you already have one mag and are looking for more , just take your mag to the gun shows and find something that is very close to the same size. Maybe a .22 pistol mag might fit. I did this with a CIL ANSHUTZ , IT'S MAG WAS THE TWO SIDE PLATE STYLE OF MAG and winchester mags fit all I had to do was put the mag latch notch in the right spot on the mag.Was able to get 10 round mags this way. I just did a ( www.dogpile.com ) search of ( BSA ARMATIC SEMIAUTOMATIC RIFLE ) and found an English gunshop ( www.chambersgunmakers.co.uk) that lists parts for your BSA ARMATIC. GOOD LUCK.

Der kommer nok mere.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 18:03

Har lige sat en gunpusher på opgaven.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 19:43

http://www.fieldsportsequipe.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1033&category_id=64&option=com_virtuemart&Itemid=1

Her kan du købe dit magasin - med garanti.

Held og lykke!! Her tænker jeg mest på prisen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 19:44

45 pund + forsendelse. Rent røveri, men den som har grisen nævner prisen.

Mvh,
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 19:46
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 19:46

Hvad skete der egentlig? Plejer ikke at stamme.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 19:49

Du kan godt undlade at tjekke pistolmagasiner. Men det vist magasin ligner noget, jeg tidligere har set. Noget russisk - måske TOZ.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-12 21:12

Men du skal nok skynde dig.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-06-12 00:00

http://www.bsaguns.co.uk/sgun_polaris.php
Prøv dette link.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-06-12 00:04

Hov ! I min iver glemte jeg at fortælle, at firmaet ligger inde med reservedele til rifler.
Så måske - hvem ved ? I alle tilfælde et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 03-06-12 08:00

Hej Tommy.

Til orientering, fremstiller og lagerfører BSA udelukkende luft-rifler og reservedele dertil !! De har ikke reservedele til deres tidligere krudtvåben, men disse kan købes hos www.airgunspares.com, med hvem BSA har lavet en aftale om lagerføring !!
Netop derfor, har jeg i mine tidligere links kun angivet disse henvisninger.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-06-12 09:35

Jeg er taknemlig for jeres indsats og har skrevet til alle links der er i denne tråd, nu venter jeg på deres respons og indtil da "Vente!"
MV2

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-12 13:04

Our distributer in Denmark is:

Normark Denmark A/S
Endelavevej 1
Postboks 3040
Dk 8900 Randers

Tel: 0045 87 114170
Fax: 0045 86 447183
Website: www.normark.dk

--------------------------------------------------------------------------------
Dette er BSA's repræsentant i DK - prøv evt. dem !!

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 03-06-12 13:43

http://firma.eniro.dk/firma/n-p-nielsen-b%C3%B8ssemager:1335652/7480-vildbjerg

Prøv Np Nielsen I Vildbjerg, tlf 97 13 17 00, han har mange års erfaring og kan sine ting.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-06-12 17:04

Vi har helt glemt Bendt Ballegård Knudsen omkring emnet !!! Nu ligger det jo således, at bb1, som han ynder at kalde sig, er en meget stor kapacitet indenfor våben, da han har gået til hånde hos en maskinarbejder som kaldte sig "bøssemager", hvilket han ikke var. Men Bendt har ved flere lejligheder været kloge-Åge når det gælder våben, så måske man kan formå "geniet" til at lade høre fra sig, så Modersvilje kan få fat i det magasin han ønsker sig så brændende !!!
Så jeg vil gerne opfordre bb1 til at gøre en ihærdig indsats for at hjælpe MV - vil du ikke det, lille Bendt ??

ØV4

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-06-12 18:51

Np Nielsen I Vildbjerg kunne desværre ikke hjælpe.
MV2

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-06-12 19:33

Hvad med Hunters House ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-06-12 21:41

Hej Moders Vilje

Hvorfor bestiller du ikke magasinet via det link jeg lagde op. De har magasinet - og du skal blot maile til dem.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-06-12 21:42

Dato : 02-06-12 19:43

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.fieldsportsequipe.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1033&category_id=64&option=com_virtuemart&Itemid=1

Her kan du købe dit magasin - med garanti.

Held og lykke!! Her tænker jeg mest på prisen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-06-12 00:05

Hej tonganeseren, jeg har henvendt mig til NORTH WALES LEADING GUNSMITHS, de har tilgengæld ikke svaret så jeg venter på deres svar.
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-06-12 00:53

OK! Giv ikke op. I sidste ende kan jeg nok skaffe et magasin gennem mine forbindelser (lovlige). Vend tilbage om en uges tid - så prøver jeg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-06-12 01:05

Det vil glæde mig, jeg lukker tråden når jeg har et magasin. Sov godt!
MV2

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-06-12 18:45

OK! Er lige hjemkommet fra Bornholm - fandeme en dejlig ø. Jeg sætter i gang nu.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-06-12 19:34

Hillerød Politi har givet mig meldingen: " Der bliver ikke givet tilladelse til din BSA da den er halvautomatisk - nye regler!!"
Hun var hverken til at hugge eller stikke i!
Hun er desuden fuldstændig ligeglad med om jeg har købt og betalt den - det er bare ærgeligt!
Har skrevet til DJ.
Lad os se hvad der sker - jeg ville vente til våbenet er i hus med at fremskaffe magasinet!
Det er grundejeren der skal søge om reguleringstilladelse og derefter give politiet besked- siger hende der fra Hillerød politi!
Det er skide besværligt, men hun skal få "kam til sit hår"!
MV2

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-06-12 13:58

Hos politiet i Hillerød, er de forkert underrettede eller også fortolker de reglerne efter forgodtbefindende !! Spændende hvad DJ finder ud af !!
Har jeg forstået tingene rigtigt, at våbnet er købt på auktion hos Lauritz.com ? For hvis det er tilfældet, har de også begået en fejl ved at sælge dig riflen, hvis politiet har ret !!!
Prøv at forhøre hos Lauritz.com deres stillingtagen til sagen.
Danmark har efterhånden udviklet sig til så gennemreguleret et samfund, at alt efterhånden er forbudt; det er fanden-tage-mig snart ikke til at holde ud !! Jeg har forståelse for, at der er en vis kontrol med skydevåben, men den nidkærhed man udviser fra samfundets side er så gennemgående mistroisk mod en befolkning, som egentlig er meget "velopdragne" og som overholder de fleste love.
De skiderikker der har onde hensigter med brug af våben, fremskaffer sig disse våben, uanset lovgivningen - iøvrigt er det yderst sjældent at jagtvåben er blevet brugt til forbrydelser, bortset fra oversavede jagtgeværer, men ellers i form af pistoler/revolvere og militært isenkram, som er de foretrukne våbentyper.

ØV4

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-06-12 14:25

Hej,
Jeg har skrevet til auktionshuset og de brillere med tavshed, men det er jo weekend så mon ikke de svarer i morgen?
Folkene på Hillerød Politistation er ikke uddannet politi men kontornussere!
Jeg kontakter justitsministeriet og hører hvad de siger til de "nye"regler"!
MV2

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-06-12 14:57

Samtlige politikredse er pr. 01.010.12 af justitsministeriet blevet informeret om, at tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt gives i henhold til våbencirkulærets paragraf 19 stk. 3 og cirkulærskrivelse nr 9684 af 12 juli 2004

Altså, du skal bruge riflen til fx rågeregulering - derved er der ingen pardon - alt andet er skrankepaveri fra våbenkontorets side.

Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-06-12 14:59

Hov - der skal stå pr. 01.01.12........

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-06-12 15:04

Hej MV2

For sjovs skyld var jeg inde på Lauritz.com - her har man i øjeblikket en Heckler & Koch riffel - halvautomat til salg !
Hvis du får fat i auktionshuset, kunne det være morsomt at forhøre sig, om det er lovligt at sælge en sådan, hvis ikke man kan opnå tilladelse til køb hos politiet ??

På mange politistationer i DK er det desværre blevet sådan, at det ikke er politifolk der behandler sager om våben, men som du siger, HK'ere som administrerer og ikke alle er lige omhyggelige med at udfylde deres jobs - jeg ved fra nogle politifolk, at det ofte har afstedkommet misforståelser og direkte forkerte beskeder til borgere, som i god tro har henvendt sig - klag til den stedlige politidirektør over manglende og rettidig omhu - de skal nemlig tage sig af problemet.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-06-12 17:25

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2327&urlkey=2f323e4b6599085b2f37246a3c7ddf3c

Send atter igen dette link til våbenkontoret i din stedlige politikreds. Enhver kan da se hvordan loven skal fortolkes og håndhæves.
Ring til DJ for hjælp, hvis du er medlem.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-06-12 17:36

Hvis du ikke selv er grundejer, kan du få en all-round fuldmagt fra ejer, til at udøve regulering på det pågældende areal, så på den måde kan hun heller ikke stoppe dig, til at få lavet en tilladelse, når det er en "skrankedronning" du har med at gøre desværre, kan det måske også være nødvendigt med en sådan, så hun ikke henholder sig til nogert andet selvgjort pladder .
Beklager havde overset at du havde fat i DJ.))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-06-12 20:50

Kender furien til bevidstløshed. F.eks. syltede hun en tilladelse til min .45 Colt i 6 måneder - indtil jeg tabte tålmodigheden og henvendte mig ved skranken med blottede hjørnetænder. Hun forsøgte sig også med en helt personlig fortolkning af våbenloven med en gammel Rem. Rolling Block- men blev også her desavoueret.
Noget helt andet er så, at våbenkontoret ikke har en fis at gøre med rågeregulering. Den slags er et forhold mellem den stedlige skovrider, staklen med de mange råger og din person.
Gå til hende igen - med BW`s link og et løfte om en klage til politidirektøren i Helsingør.
Satans til skrankepaver.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 09:23

Citat
Noget helt andet er så, at våbenkontoret ikke har en fis at gøre med rågeregulering. Den slags er et forhold mellem den stedlige skovrider, staklen med de mange råger og din person.
Her er noget du totalt har misforstået, Tonganeser.

For at få tilladelse til halvautomatiske rifler skal du ha' et formål med riflen - enten skal du på i udlandet, hvor disse rifler er lovlige - eller fx til rågeregulering.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 10:12

Hov, der var den igen... der skal naturligvis stå
enten skal du på jagt i udlandet, hvor disse rifler er lovlige - eller fx til rågeregulering.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-06-12 10:24

Jeg fik svar fra auktionshuset og han skriver at vi "bare" lader handlen gå tilbage, det tror jeg -at jeg gør, og så har jeg sendt én klage til "vennerne" i Justitsministeriet! Det vil tage en del tid!
(hvem har set/hørt et ministerie arbejde hurtigt? (OK skatteministeriet når der skal opkræves!))
Det sværeste bliver at give point til denne tråd, der må jeg have noget hjælp.
MV2

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-06-12 10:56

MV2.

Den der først besvarede dit spørgsmål, nemlig Provsten, skal efter min mening have point !
At der er indkommet mange gode brugbare svar fra flere sider, er dejligt for dig, men dit oprindelige spørgsmål blev besvaret af Provsten, så derfor synes jeg de skal tilfalde ham.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 11:01

Jeg ville nu også annullere handelen.
Men det undskylder ikke den ulovlige måde, du bliver behandlet på. Selvfølgelig skal du have en mulighed for at indskyde dit våben inden jagt/regulering. Man kan også regulere mink f.eks., her er den meget velegnet. Du køber nok ikke en tidsbestemt jagrejse hvor du skal skyde gæs med en halv automat, hvis du ikke har det pågældende våben.

"Frikadelleklaskeren" er helt forkert på den og bør have en opsang fra chefen. Selvfølgelig vil auktionshuset annullere handelen, da de ikke kan eller må udlevere rifflen uden behørig våbentilladelse. Det er godt nok op til dig at skaffe en sådan, men måske skulle de indfører en pasus i deres salgsbetingelser som så...... Det er en betingelse, at køber kan opnå lovformlig våbentilladelse til det købte, ellers går handelen tilbage, med fuld indfrielse af det betalte beløb til køber.
Al det kulance p......, er jeg ikke meget for, for der kan virkelig opstå en tvist her, hvis skyld er det, at handelen ikke kan lukkes og en eller anden tilfældig auktionsholder skal tage en afgørelse?
Prøv at smutte ned til din lokale våbenhandler, og bed ham om en halv. auto, salonriffel og få ham til m at ringe til "frikadelleklaskeren " om hvor hurtigt hun kan få, tilladelsen igennem, det lægger lidt pres på furien, husk at sige du har en tilladelse i forvejen, så skal det gå endnu hurtigere.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 11:12

Hej Modersvilje.

Hvis du springer fra, må du nok hellere give Tonganeseren en personlig besked, inden han sætter gang i hele molevitten, bare for en god ordnes skyld.)))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-06-12 11:19

Ja det lyder rigtigt, men jeg venter et øjeblik med at give provsten1 point.
Tråden blev nok drejet lidt, men det gør ikke problematikken mindre - Skal disse kontordamer kunne stoppe min hobby - bare fordi de kan?
For lirens skyld har jeg skrevet til regering og til venstre, lad os se om de giver fyldesgørende svar - det kan være at de gør det mere besværligt end det allerede er - hvem ved?
Tak for engagementet,
MV2

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 12:24

Hvis jeg var våbehandler, ville jeg med rette, påstå overfor den stedlige udsteders politimester, at hun af personlige grunde, udøver Berufsverbot imod bedre videne, med store tab til følge i min forretning.
Det er hendes pligt at følge med i direktiver og cirkulærer.
Så på med vanten.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 13:35

Citat
Noget helt andet er så, at våbenkontoret ikke har en fis at gøre med rågeregulering. Den slags er et forhold mellem den stedlige skovrider, staklen med de mange råger og din person.

Her er noget du totalt har misforstået, Tonganeser.

For at få tilladelse til halvautomatiske rifler skal du ha' et formål med riflen - enten skal du på i udlandet, hvor disse rifler er lovlige - eller fx til rågeregulering.

Kommentar til citatet:
Det tror jeg nu ikke - kære Tommy. Våbenkontoret kan nemlig ikke forlange f.eks. en underskrevet kontrakt på rågeregulering til gennemsyn - ud fra det gamle hæderkronede princip om at enhver er uskyldig til det modsatte bliver bevist. Derfor forlanger man ikke denne domkumentation - kun at formålet med ansøgningen påføres ansøgningen.

Hej Moders Vilje

Jeg gør ikke mere ved sagen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 15:26

Fuldstændigt rigtigt, min kære Tonga.
Men du kan ikke bortforklare, at til alm. dansk jagt bruges der ikke halvautomatiske våben - og der gives heller ikke tilladelser til halvautomatiske våben til jagt. Men til regulering (som ikke er jagt) og til brug ved udlandsrejser gives der tilladelser til halvauto'er.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 16:46

Hej Tommy

Jo der anvendes halv automatiske våben, både hagl og riffel, MEN plomberet til max 2 skud.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 16:58

Ja det er korrekt......meeeen, det er ikke det, der menes..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-06-12 17:09

Tommy.

Halvautomatiske rifler/salonrifler, bruges til jagt i DK, vel at mærke hvis de er plomberede til kun at indeholde 2 patroner !!! Dog er der en pasus som fortæller, at ved regulering af rågeunger, må man gerne anvende halvaut. salonrifler, som kan indeholde mere end 2 skud !!
Det eneste du skal gøre ved køb af riflede våben er, at du skal fremvise gyldigt jagttegn, samt at det ansøgte våben skal bruges til jagt - færdigt arbejde !!
Så vor gode ven Tonganeseren har ret i, at du ikke skal oplyse politiet om formålet med købet - prøv at se blanket nr. 150.11K, som kan downloades på politi.dk.
Så formålet er jagt, selvom du skal regulere !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 18:07

Fuldstændigt rigtigt, min kære Tonga.
Men du kan ikke bortforklare, at til alm. dansk jagt bruges der ikke halvautomatiske våben - og der gives heller ikke tilladelser til halvautomatiske våben til jagt. Men til regulering (som ikke er jagt) og til brug ved udlandsrejser gives der tilladelser til halvauto'er.

Vi er altså endnu engang enige om mangt og meget.
Der, hvor furien i Hillerød er ude i hampen er et forlangende om bevis fra den bevilligende myndighed - altså Vildtforvaltningen.
I ansøgningen om tilladelse til at købe og anvende et våben er der en rubrik til nærmere bestemmelse af formålet, og det kan besvares med et kryds.
Derudover skal politiet bare holde snotten helt inde i kraniet. Hvilken verden vi lever i, hvor seriøse jægere skal mistænkeliggøres. Fydaføjda.

Har lavet en ønskeseddel til min 70-års fødselsdag. Grønne lange jagtstrømper og en oppustelig redningsvest. Så får vi se, om hustruen ønsker mig i live - eller hyr.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 18:12

Hold da helt kæft.
70 år!!!! Hvor er de blevet af?? Har søgt trøst med at støbe .45 kugler - med en ny kugletang.

BW!!

Hvilken krudttype ville du bruge til en Colt .45 med 7" pibe og en kugle på 255 grains?????
Havde tænkt på N 105????? Kuglen skulle meget gerne kunne nå ned til skiven - med en vis pondus.
N 105 starter langsomt op - så huit jeg hvisker det.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 18:20

Jeg må bede Jer, ØV, BW og Tonga om at læse nedenstående..

Citat
Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)

Efter våbencirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., kan der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt.
Efter § 19, stk. 3, 2. pkt., skal det fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
For at en anordning kan anses for permanent, skal magasinet blokeres til højst en patron, og magasinet skal – hvis det er aftageligt – fastsvejses eller nittes til våbenets låsestol eller magasinindgang. Fastboltning af magasinet er ikke tilstrækkeligt.
Reglerne indebærer, at en ansøger, der skal anvende den halvautomatiske riffel til jagt i Danmark, kun kan få tilladelse til riflen, hvis den er forsynet med en permanent anordning som beskrevet ovenfor.
Hvis ansøgeren udelukkende skal anvende riflen til jagt i udlandet, kan ansøgeren få tilladelse til riflen uden permanent anordning.
Der kan ikke gives tilladelse til halvautomatiske rifler til andet end jagt.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at de fleste halvautomatiske rifler kan ændres til repetervåben. En ansøger, som ønsker tilladelse til en halvautomatisk riffel, der skal bruges til jagt i Danmark, og som ikke ønsker at forsyne våbenet med en permanent anordning, bør derfor gøres opmærksom på den alternative mulighed for at ændre våbenet til et repetervåben.

Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 19:53

He, he! Nu er der ikke nogen her i tråden, som har nævnt noget som helst om de maksimale antal patroner i magasinet til en semiauto.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 20:24

stillingstagen er helt klart imellem salonriffler og svære kalibere udover cal 22, der er en mega forskel i effekt.
I samme åndedrag kan vi tage 5,5 mm trykluftsladede luftriffler med, med nogenlunde samme effekt som en salonriffel eller mere, dem kan der kan gives tilladelse til uden problemer.

Der skelnes imellem cal 22 og kraftigere calb. i samme cirkulærer.

Hej Tonganeser

Jo du kan bruge N 105 - N 110, men en garvet gut anbefaler f.eks Blue Dot - 3N37 - Unique.

Husk nu kun 80 % af anbefalet MAX LADNING

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 20:59

Tonga, står du fast på det, du skriver her ?
Citat
He, he! Nu er der ikke nogen her i tråden, som har nævnt noget som helst om de maksimale antal patroner i magasinet til en semiauto

Modersvilje skrev da ellers;
Citat
Jeg må ikke hjemtage riflen før magasinet er droslet ned til toskudsmagasin,

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 21:15

Det vi debattere er semi automatiske riffler, hvor aftrækkeren skal aktiveres hver gang for skudafgivelse.
Det er vel kun længden på " bananen " der afgør hvor mange patroner den snupper)))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 21:20

Hej Tommy

Det havde jeg squda overset. 1 - 0 til dig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 21:21

Nu ved jeg ikke hvad du debatterer - men jeg prøver at holde mig til tråden.

Mvh
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 21:22

Ovenstående indlæg var til BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 21:24

Nåh - pyha da!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 21:31

Hej BW
Vores formand lagde 2 x KRUDT i en patron (.45) - og stumper af tromlen gennembrød fire bokses trådafskærmning. kaboooooommmmm!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 22:03

Bananmagasin min ven, bananmagsin, og ikke den slags højpotente drejninger af en seriøs tabt tråd)))

Det må da værre jeres forhenværende formand,? Enten er tumpen afgået ved døden, eller også er han sparket over til lidt syd for Kullen, hvor han har lidt en kold druknedød, sammen med en halvfuld svensk snorkeldykker, på harpunjagt efter inovasive østers fra Snekkersten)))

HUSK NU KUN 80 % LADNING Tonganeser.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-06-12 22:23

Hej BW
Jeg er meget omhyggelig med ikke at komme i nærheden af maxload`en. Og til alt held for nævnte klubmedlem skød han den pågældende dag med enhåndsfatning. Men flovt var det.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-12 22:34

Bananmagasin??? Er det en del af lageret hos den lokale grønthandler du tænker på?
Eller er det noget fra de muslimske lande, som fx. en AK 47'er??
En AK 47 bliver også kaldt - humørbarometeret..? Stillingen på en AK'er viser, om en muslim er glad eller vred. Holdes AK'eren lodret, er muslimen glad - holdes AK'eren vandret, er muslimen vred.

Mvh.
Chiquita

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-06-12 23:14

Jeg vil nok gå ud fra, at hvis en muslim kom dansende med en AK 47 på mine breddegrader, enten den så var op eller nede, eller lå vandret, var det ikke for, at byde mig med til grisefest, og fadbamser og tam tam piger på den lokale havnekaj.

Hvad så nu, skyder han med to finger fatning, godt det ikke gik værre. Det er faktisk værre med en underladning end en overladning, man kigger ikke ligefrem i løbet efter hvert skud, men du kender dit skud på " knækket" og lyder det ikke normalt, og rekylen ikke er ok, så stræk fingeren ud og tjek våbnet)))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-12 12:17

Hej BW
Vi har også haft et tilfælde af underladning, hvor skytten efterfølgende brugte en times tid på at lede efter eventuelle brugbare reservedele foran boksen.
Til alt held har vi undgået alvorlige personskader - må være et mirakel, og her må et 7-9-13 udstødes. Nye revolverskytter har undertiden fået brændt venstre hånds tommelfinger - i den tro at man holder på en revolver som man gør det med en pistol.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-12 12:40

Godt jeg ikke er medlem af den skytteklub. Overladninger, underladninger og brændte snitter, mandler og polypper.
Foreningen har forhåbentlig tegnet en kollektiv livsforsikring - bare så den sørgende enke har lidt at hygge sig for, når den "modige" forsørger er faret til himmels...

Mvh.
Tommy
Har lige sluppet en mægtig overladning - jeg må hellere gå ud af værelset..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-06-12 13:15

Ja Tommy - det lyder sgu' farligt !!

Tonganeseren skrev tidligere bl.a.:" Har søgt trøst med at støbe .45 kugler - med en ny kugletang."
Gad vide om det ikke er dét der er det sjove for en næsten 70-årig ??

Kære Tonganeser !
Da jeg ikke kender datoen for din store dag, vil jeg allerede nu ønske dig hjerteligt tillykke med dagen.
Jeg håber du stadig er ved godt mod og helbred, og kan dyrke dine interesser, måske knapt så intenst som førhen, men med samme passion. Du og dine ønskes en rigtig god dag, når den oprinder !

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-06-12 13:47

Citat
Og til alt held for nævnte klubmedlem skød han den pågældende dag med enhåndsfatning.

Ja det kommer i squ da til allesammen hvis i forsætter på den måde, eller i skal have fodbetjente Peace Meakers helle bundtet )))

Kender en instuktør som uddanner nye instruktører, det første han spørger om er,. " er der nogle hjemmelader tilstede, for så kan I godt smutte ned at købe ny amu jeg vil ikke se det".

Det er rart med en kommende 70 årig med masser af krudt i, men det kan også blive for meget )) også salut herfra og: Same procedure as last year Tonganeser, må vi håbe din kone må ønske sig))

MVBH
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-12 13:58

Jamen hvornår har Tonga fødselsdag?
Vi håber da så inderligt, han når at opleve fødselsdagen.........han har godt nok alle odds i mod sig.
Hmmmm....Er der en bookmaker tilstede ?

Tonga, hvis du har fødselsdag idag - eller imorgen, ønskes du tillykke med den store dag

Mvh
Tijomse

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-06-12 14:51

100 : 1 på, at den gamle seje også når de 4 snese skulle da bare mangle. Ikke alle de negative bølger vel, kender du ikke Odd Ball !!

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-12 15:11
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-12 16:14

Tusinde tak for de mange venlige ønsker. Men nu er det først den 21. august jeg runder det skarpe hjørne, og der kan selvfølgelig ske meget før dagen kommer. Vi har arrangeret en større komsammen herhjemme, fordi jeg hader forsamlingshuse og faldefærdige gamle kroer med kun et lokum. Derudover har vi masser af plads herhjemme, og så glæder jeg mig til at se hele familiens børn.
Derfor bruger jeg flere kroner på den allerbedste vin og fast føde end normalt, og jeg har fire køller som skal røges. Resten af maden købes ude i byen. Der skal festes den 18. august, og den 20. august stikker konen og jeg af til sommerhuset i nærheden af Skagen - ikke langt fra det sted, hvor vi holdt ferie sammen første gang i 1977. Jeg glæder mig afsindigt til at slappe af på de bedste spisesteder i omegnen. På vej derop hilser vi på min kusine og hendes mand - som vi inviterer til en ydmyg frokost med det hele.

Mvh.
Tonganeseren - og endnu engang takker jeg for de venlige hilsener.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-12 16:38

Omkring skytteforeninger.
Det er et Guds mirakel at der ikke sker flere ulykker end tilfældet har været, så generelt er skytterne såmænd fornuftige nok. Men der er vil altid være et kvaj - derude, som foretager sig mærkelige ting. I vores klub foregår det hele uhyre smukt, men vi har undladt at hægte en supervisor på nye medlemmer - noget vi skal debattere i forbindelse med den kommende generalforsamling.
Det værste eksempel jeg har oplevet:

Omkring 1980 var jeg medlem af en anden forening i Nordsjælland. En kvindelig pistolskytte (.22) kom ind fra banen med pistolen i en hånd - og et tomt magasin i den anden. Hun præsenterede pistol og magasin hen over bordpladen, hvor to kontrollører sad ventende. Og hvad sker der så!!! Konen tager aftræk og sender en kugle ned gennem bordpladen og direkte i klokkeværket på kontrolløren - som i det civile liv var nakoselæge på vores sygehus.
Hidtil var der masser af tillid til sikkerheden - men alligevel overså de to kontrollører, at slæden på konens pistol ikke stod fastlåst i bagerste position. Av for Satan da. Man overså også, at konen tog aftræk på pistolen, mens den pegede i retning af narkoselægens klokkeværk.
Manden overlevede - og havde senere fornøjelsen af at sende mig i narkose på sygehuset. Dygtig mand - var han.

Formanden for en af vores lokale jagtforeninger lagde sin afsikrede bøsse på jorden - for at aflive en ræv. Hunden vadede op i aftrækkeren og sendte to skud ind i underlivet på staklen. Han kom sig aldrig rigtigt over hændelsen - og afgik et par år senere. Stakkels mand.

En af de mere finurlige beretninger:
En anden jæger ville aflive en ræv, stillede sin haglbøsse op af et træ, tog ræven i stjærten og ville buldre dens hovede ind i nabotræet. Han svingede det stakkels dyr, halen røg af ræven, som fløj videre mod bøssen (Holland & Holland) og brækkede den ved håndskæftet. Forsikringen nægtede at erstatte bøssen - hvilket var en god beslutning - pga. jægerens dårlige opførsel.

mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-06-12 18:16

Tommy, nej det gør jeg ikke, men en kultfilm hvor mellem folkeligt samarbejde i en skøn forening, kan samarbejde tværs over alle skel, sen pubertet og jødedom for usel mammon nemlig: Kellys Helte.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-12 19:31
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-06-12 20:15

Hej Moders vilje

Intet nyt fra Hillerøds Fronten, og SF Rote Søvndal friktion, nå nej de ridder nok ikke samme kvartal som der saddles, Ja vi krydser en del rundt i dit spørgsmål her på tråden, håber ikke det gør noget))

Hej Tonga tager du Smilende Balledreng med i sommerhuset, sådan bare for motionens skyld)))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-12 21:09

Hmmmmm! Jeg vil hellere have ham med en tur i jollen på sundet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-12 22:24

så kan du bruge ham som anker.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-12 22:55

Næ, næh! Der er set store tun i sundet, og jeg kan levende forestille mig Ballehyleren på vej ud over rællingen. Der kan ikke være meget saft og kraft i den gamle.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-12 22:57

Men, på den anden side tør jeg squ ikke tage ham med. Jeg plejer nemlig at fiske i "Røvhullet" ved Hven.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-06-12 07:57

Tonganeser.

Jeg tror du gør klogt i ikke at invitere BajutBendt med i "Røvhullet" - hvad kunne det ikke "ende" med ??

"Hiv op og lad gå, hæld brændevin på"

"Vi napper os een, vi går nemlig te'en
vi stirrer mod Hveen, men ingen kan se'en"

og apropos de nye skatter

""Nu kommer den skat, og så er det nat
med cognac og vin, farvel min kanin"

Små uddrag af en EPE vise, skrevet til en Helsingør-revy i starten af '50erne, sunget af Carl Fischer
-mesterligt !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-06-12 07:22

Hvis nogen er interesserede i den BSA automatiske salonriffel som MV2 har frasagt sig, er der nu mulighed for at byde på den hos Lauritz.com !!!!!
Spændende, om evt. andre, vil få samme problemer med anskaffelsen ??

ØV2

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-06-12 15:36

Hej Øjenvidnet

Jeg trode faktisk, at der var tale om et af dine mesterlige digte. Pudsigt, som uddraget er aktuelt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-06-12 17:01

Hej Tonganeser

Det er skam alvor fra den virkelige verden og ikke spor digteri - desværre ! Men mon ikke vi får lov til at digte lidt igen på et eller andet tidspunkt - det gør sgu' livet værd at leve !!
En anden ting som jeg er meget alvorlig med er, når man svarer Balledoof på nogle af hans "fantas-
tiske" spørgsmål/konstateringer - herom forsøger jeg altid at tale sandt og smører overhovedet ikke noget ekstra på - jeg har den allerstørste respekt for Balledoof; bare han havde det samme om undertegnede og andre i jagtsitet - specielt tænker jeg på de personer som han helt ubegrundet har blacklistet i sine tråde, selvom der efterhånden er langt mellem dem !

De bedste hilsner til alle de raske og seriøse skribenter, hvis store interesse er jagt - også til Balledoof, trods alt - vi favner bredt

ØV2+2
- pedelmedhjælper
- C og K
-hus til salg
- alting som bb1 tror

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-06-12 20:22

Citat
Men, på den anden side tør jeg squ ikke tage ham med. Jeg plejer nemlig at fiske i "Røvhullet" ved Hven

Den slags bør undlades, jeg kan næsten ikke få vejret igen, det er direkte skadeligt for helbreddet.
Måske kunne han også anvendes som flydespærning ved udslip fra Lyntetten, så kan han bide sig fast i en pullert for at holde placeringen )))).

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 22-07-12 12:39

Tak for svaret Provsten1.
Ja der er gået nogen tid, jeg lod handlen gå tilbage og her var der ingen problemer - Hillerød politi´s kontorpersonale er svære at "handle" med, der må ligge noget internt bøvl til grund,
Kontor og ledelse taler måske forbi hinanden. Ikke desdog mindre kan der ikke klaget over servicen
for der var/er ingen!
MV2

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 22-07-12 13:07

Hej modersvilje.

Mange tak for de mange point - det blev en svær "fødsel" for dig med myndighederne - de har ikke ret i deres afgørelse, men det er jo historie nu.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X