/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine gør glas mv. hvidt
Fra : gunnarb
Vist : 1645 gange
300 point
Dato : 29-05-12 17:56

Hej jeg har en opvaskemaskine Bosch logi xx E.nr SGU 0905 Sk/04 som er begyndt at farve glas, bestik og porcelæn hvidt. Maskinen bliver også hvid indvendig. Der er salt og afspænding på, og den melder ingen fejl. Hvad kan årsagen være? Jeg ved ikke hvor gammel den er, for den stod der, da vi købte huset sidste år, men jeg vil skyde på at den snart er 10 år. På plastdele kan jeg se et årstal fra 2001. Vi har forøvrigt ingen brugsanvisning, så er der nogen der ved hvor man kan få såden en? Skal vi bruge groft eller fint salt? Jeg har skilt den næsten totalt af og renset alt der kan renset, udskiftet fint salt med groft salt, intet hjælper. Der sidder noget brunt op i hjørnet på plast skyllesytemet, som jeg ikke kan komme ind til, måske kan det være årsagen ? kan man indsætte et billede her? så er det lettere at se.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-05-12 18:41

Det kommer an på hvordan det set ud
1 glaspest
2 forkert dorserring af vasketabs (kombi tabs)
3 rens filteret på vand tilførslen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-12 18:48

Årsag som skrevet ovenover.................manglende vand eller for meget vaskemiddel.

Dit sevice og glas skal vaskes i hånden på gammeldags måde for at fjerne den hvide belægning.

Er det ikke hvidt men gråt - så er det kalkfilteret som måske mangler salt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-12 19:06

Citat
Rens til vaskemaskine og opvaskemaskine fjerner rester af vaskepulver, mad og kalk.

http://www.matas.dk/matas-rens-til-opvaske--og-vaskemaskine-2-x-75-g

Du skal også bruge groft filtersalt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-12 19:20
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-12 19:21
Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 29-05-12 20:24

Tak for svarene.
Desvære har jeg afprøvet det hele og hvidevareprofessoren kendte jeg i forvejen, jeg kan ikke lige finde løsningen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-12 21:08

Jeg har lige læst i Borups guide :

Citronsyre:

Tøm opvaskemaskinen og fyld sæbeskuffen med citronsyre
Kør et normalt program
Opvaskemaskinen er nu afkalket og dine glas vil igen blive blanke efter opvask

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-05-12 21:15

Det kan også skyldes, at du bruger alm. salt i stedet for salt beregnet til opvaskemaskine.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 29-05-12 23:43

Har prøvet med citronsyre og bruger den rigtige salt?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 30-05-12 00:13

Hov, det var ikke et spørgsmål, men blot for at sige at jeres forslag har jeg afprøvet uden bedre resultat.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 30-05-12 10:21

Her er så linket til billedet, hvor jeg tro det brune er tilstpning.

http://www.youtube.com/watch?v=3EBCKAmzWs4&feature=youtube_gdata

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-05-12 16:03

Dosering af salt og afspændingsmiddel skal tilføres korrekt i mængde. det kan selvfølgelig være svært når du mangler manualen, men gå ind på dette link, som beskriver de problemer der kan opstå, og hvordan man afhjælper dem.

http://www.meals.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=1037