/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Uskiftet bo
Fra : svendgiversen
Vist : 651 gange
190 point
Dato : 29-05-12 13:26

Min nye "kone" (vi er ikke gift) sidder i uskiftet bo,
med akcept fra 3 egne børn og 3 afdøde mands børn i andet ægteskab.

Selv har jeg ingen børn eller livsarvinger, og kan testamentere som jeg vil,
jeg vil tilgodese mine egne søskende og min afdøde kones søskende og deres børn,
men også min nye kone og hendes egen familie.

Jeg kan selvfølgelig testamentere til hende,
men efter min og hendes død, kan jeg så udvælge hendes egne børn som arvinger?
og fravælge hendes afdøde mands børn??

Det bliver vel ikke nemmere/billigere hvis vi gifter os???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-12 13:38

Måske lyder jeg lidt kold, men Du har vel indtil nu intet haft at gøre med børnene på Din kærestes side.

Lav en ægtepagt og testamente "Dit, mit og vores", så ryger 2-3 for hinanden vildt fremmede familier ikke i totterne på hinanden når den tid kommer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-12 14:51

Jo, helt skudt forbi,
jeg er blevet usædvanlig godt modtaget af min nye kones børn og har næsten fået en ny familie.

Derimod kniber det med at holde kontakt til både min afdøde kones og hendes afdøde mands familie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-12 19:49

Citat
men efter min og hendes død, kan jeg så udvælge hendes egne børn som arvinger?
og fravælge hendes afdøde mands børn??

Du er "langt ude" og med mindre du har MANGE millioner i "madrassen, tror jeg egentlig helst de er fri....

Der bliver intet tilbage når Thor har været der.....

Citat
Derimod kniber det med at holde kontakt til både min afdøde kones og hendes afdøde mands familie.

Det må være fordi du er "død"

Den må du lige forklare - hvis din afdøde kones mand er død - hvordan kan du så skrive her

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-12 20:04

Citat
Der bliver intet tilbage når Thor har været der.....

Hvis den pubertetsforstyrrede hvalp piller ved arveafgiften bliver han da 5 x mere upopulær.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-12 20:29

Spørgsmålet går primært ud på om min ikke ægteviede kones uskiftede bo er en juridisk enhed,
så jeg ikke kan prioritere hendes egne børn frem for hendes afdøde mand børn?

Og jeg lever da endnu...

Men rigtigt, vi må også tænke på arveafgiften, måske bliver vi nødt til at gifte os,
men så skal min "kone" vel skifte med det uskiftede bo´s arvinger,

det må hun nok hellere gøre inden jeg kommer med mine >MANGE millioner i "madrassen..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-12 16:04

Det med arveafgift er vist ikke så godt, hvis jeg testamenterer min formue til min samleverske,
et ord jeg ikke kan lide, derfor "kone", og hendes børn...

Hvad er arveafgiften til hende og hendes børn hvis vi gifter os?
Og hvad er den, hvis vi bare bor sammen i samme hus med fælles udgifter og indtægter??

Og hvad hvis hun har lidt gæld og jeg lidt formue, og vi modregner???

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 190 point
Dato : 30-05-12 18:06
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-12 18:10

Tak for svaret refi.