/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Blandingsforhold til gulvvarme?
Fra : viffer8811
Vist : 4753 gange
20 point
Dato : 30-05-03 05:42

Jeg har rodet mig ud i en mindre "religionskrig" med en murerkammerat og naboen ang. blandingsforholdet til betonen, murer hævder hårdnakket at det skal være 4 dele grus til 1 del cement, altså ingen sten da det bliver for stærkt og rørerne vil revne hvis det sætter sig, naboen siger 1 del cement, 3 dele støbemix. Hvad siger fagfolket til dette? Det skal lige siges at det er gulvvarme med vand, og der skal støbes ca. 12 cm.
Hvad er prisen for den rette blanding købt færdigblandet og leveret til døren i sydsjælland(der skal bruges 5 kubikmeter)?

Nicolai

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 30-05-03 06:23

Din nabo har ret! gulvevame ligger du i et 10cm Slidlag og til det bruger du en styreklssse 20-25 og med et setmål på omkring 60.kornstørelsen skal være 0-6mm ikke mere.eller det de på betonværkerne kalder "Snus" Hvis du skal blande det selv så spør i grusgraven de har støbe grus max 6mm og 1 til 4 støbegrus og cement er fint det skal være stærkt

Mvh K.L.Rasmussen
Mure

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 30-05-03 11:41

Hej
Det er der nok forskellige meninger om.
Jeg mener f.eks. godt at man kan bruge en beton med sten i.
Man skal bare huske at der SKAL være varme på rørerne når man støber.
Og en beton styrke 15 fra betonværk skulle være stærk nok (koster ca 600 kr /m + moms (Jylland)).
Hilsen
Niels

Kommentar
Fra : davo

Dato : 30-05-03 13:26

Jeg har brugt beton med (ærter)sten i fra betonværket uden problemer. det med rørene skal være varme her jeg aldrig hørt før!!

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 30-05-03 14:40

hej igen
De er meget mere bøjelige og om de skal være varme er nok også så meget sagt
men det er bedst hvis der er varme på har jeg hørt fra en vvs-mand.

Niels

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 30-05-03 15:55

Hej igen, igen
Vi bruger beton med sten i også til lejerne i grisestalde hvor der er gulvvarme med plast rør, men I har måske lidt ret begge to. Fordi det bliver ikke nemt at lægge et badeværelse med fald og måske en sænket brusenische i beton med sten i.
Så brug en beton med sten i de nederste 8 cm. og så en slidlag af cement og grus blandet 1:4 til den færdige puds..
Niels

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 30-05-03 17:42

>>nielsjs Man MÅ IKKE have varme på når man støber da det vil give en for hurtig tøring og der med svindrevner !
>>nielsjs>"Jeg mener f.eks. godt at man kan bruge en beton med sten i" ? ? ? ? 0-6mm er da også sten ! men når man laver et slidlag laver man en helt fin og gladt overflade det får men bæst med små sten... det optimale er at nå man støber en så stærk beton som en 1-4 , er det at dække det over med plastik det første døgen da tøringen så ikke sker for hurtigt og ALDRIG med varme på ! ! det kan godt være at når der støbes i en svinestal at de bønder så sætter varme på men det giver altså en beton som slæt ikke har den styrke som var mening ! husk på at hærte tiden for beton er 28 dage ! ! så lad det få tid når det ikke er tykker end 10cm (der er så surt at brække et to år gammelt gulv op fordig det skulle gå for starkt !

Mvh K.L.Rasmussen
Mure

Kommentar
Fra : sym

Dato : 30-05-03 19:44

hej
Man lukker da for varmen når man har støbt.
Og hvem har tid til at vente 28 dage når arkitekten har lavet en tidsplan der siger at gulvet skal bruges 2 dage efter?
Nå men pointen er at man godt kan bruge sten (16 - 32 mm. !!!!) når man lægger beton omkring plastrør bonde eller ej.
Søren

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 30-05-03 21:37

Jeg kan se at der er lige så mange meninger herinde, så kort og godt, kan jeg uden problemer undlade sten og bruge 1 cement til 4 støbegrus, eller bliver det ikke stærkt nok? Det vil gøre det lidt nemmere da jeg kan glitte gulvet med det samme.
Nicolai

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 30-05-03 21:50

Hej
Jo det kan du. Og du har ret i at det er det nemmeste.
God arbejdslyst!
Niels

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 15-06-03 05:49

Jeg syntes lige at jeg vil komme med en kommentar.
Det er fuldstændig rigtigt at der er lige så mange meninger som der er besvarelser, men vi ved jo alle at næsten alt matriale udvider sig i varme, og det vil varmerør også gøre, derfor vil det være en fordel at have varme på sine rør inden man ligger betonén, og huske at slukke for varmen når gulvet er lagt. Det er af erfaring at jeg siger dette. Jeg personlig har været ude for at skifte et badeværelses gulv som revnede kort tid efter at bygherren satte varme på sit gulv. Nu skal der tilføjes at varmerørene var gode gammeldages jernrør som man brugte førhen og de blev så erstattet med plastrør, som nok ikke vil udvide sig så meget. Men da det nye gulv blev lagt var der varme på rørene, og vi har intet hørt fra bygherren siden....
M.V.H.
Jann Otto

Kommentar
Fra : erling77

Dato : 27-07-03 18:49

en kommentar.
jeg har været selvstændig murer i 30 år, og jeg ville gøre følgende:
jeg går ud fra at der er tale om pex-rør ( rør i rør ) som er fastgjort til armerings-
net oven på isolering ( sundolit-plader ell. lign.)
der må ikke være varme på rørene. køb 4-5 kbm. støbegrus og 30-40 sække
cement. lej en tvangsblander, allier dig med en kammerat og bland så selv i det
tempo der passer dig bedst.
start med at lave ledere og når de er tørre er resten nemt. når gulvet er lagt sørg så for ventilation så fugten kan slippe ud af rummet. du kan beklæde med
fliser efter en uge. tænd IKKE for varmen før efter ca. 4 uger, når det hele er
gennemtørt.
hilsen erling.

Kommentar
Fra : brianbent

Dato : 03-08-03 16:49

det erling77 siger der lyder helt korrekt, lige med undtagelse af (rør i rør)??? ahhh ikk til gulvvarme erling. r.i.r. bruges til vand og radiatorrør.

Kommentar
Fra : erling77

Dato : 04-08-03 21:48

Du har da ret Brianbent. det er s´føli ikke rør i rør til gulvvarme. Det var vist en
smutter.
Til Viffer: husk at hæve armeringsnettet fra isoleringen, evt. med Knudsenkiler.
Dette for at nettet kan blive omstøbt. Husk også, at jo højere varmerørene ligger
jo kortere afstand skal der være mellem dem.

Kommentar
Fra : lauritzhyldahl

Dato : 02-11-03 10:18

Hos VVS grossisten som er en internetbutik med salg af blandt andet gulvvarmerør til private kan man læse deres opskrift på hvordan man lægger rørene i beton.