/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne film af linolie
Fra : klemme2006
Vist : 4010 gange
100 point
Dato : 25-05-12 21:23

Jeg står med en dør, der er malet med linoliemaling. Det ser ud som om, dem engang er blevet penslet med linolie i rigelige mængder, så nu sidder der en film af snavset, let klæbrig linolie uden på malingen. Findes der et middel, der kan vaske linoliefilmen af, uden at skade den underliggende linoliemaling, mere end at jeg kan friske den op med lidt linolie på en klud?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-05-12 21:47

Jeg ville tage en bommuldsklud, og pakke den ind i en damenylonstrøpe, og komme lugtfri petroleum på, og så nærmest polere døren op. Hjælper det ikke, vil jeg forstærke petroliumen med
acetone eller cellulosefortynder. Husk god udluftning

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-05-12 21:50

Hvis det var rent træ under, ville jeg bruge en zigeklinge

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-05-12 21:52

Alternativt til kluden kunne du bruge en slibeklods med vådslibepapir korn 150 - 300 og petroleum/acetone/fortynder.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-05-12 02:01

Skrabejern, Terpentin masser af knofedt.... og ALDRIG mere linolie
((har været igennem en bordplade med samme - nu Trip Trap)) nå det var ikke det
Nå men et godt gallelt råd (når der skal afsyres) Kaustik soda, tapetklister og lidt vand. Afskylles efter et par timer sammen med en f.eka spartel.
Hygge... og god Påske

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-05-12 02:03

gallet = gammelt (taataturvirus) never mind

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 26-05-12 08:13

Tak for indlæg indtil nu. Jeg har prøvet med A.C. Rosmons model, bare med tvist og en nylonsvamp uden den store effekt. Måske skulle jeg prøve at fedte døren ind i linolie, og se om de underliggende lag bliver blødgjort.

CLANS: Linolien er god nok og linoliemaling endnu bedre. Problemet er, når man gør det forkert. Linolien skal tørres rigtig grundigt af inden den tørrer og danner hinde, gerne med en tot bomuldstwist, der når ind i alle kroge. Det har min forgænger ikke været opmærksom på, så nu er der en fedtet hinde, der har suget snavs til sig.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-12 09:33

Prøv med fast brun sæbe og lad det arbejde 20 min på stedet. Vask det derefter af, du skulle jo ikke ødelægge malingen under linolien, så det vigtigt du fjerner den brune sæbe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-12 13:02

Du har en hinde af linolie, som vel efterhånden er hærdet mere eller mindre. Men da den er uden pigment er den grim og ser snavset ud.
Der er flere forskellige kemikalier, som kan fjerne den. Stærkt basiske midler vil forsæbe olien , så den kan vaskes af . Kaustisk soda i klister er det skrappe middel, og ægte brun sæbe det mildere. Den moderne flydende brun sæbe duer ikke.

Problemet er bare at de pågældende midler også angriber denunderliggende linoliemaling.

Det har været dumt at smøre ren linolie ovenpå.

Det probate middel er en fuld afsyring med kaustisk soda og så ny grund mellemslig og maling.

Om du så vil bruge linoliemaling eller et moderne mere holdbart produkt - det er en religionssag.

Selv ville jeg bruge en alkydoliemaling.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-05-12 15:48

Ja, vores gamle gamle hus er tilhænger af linolie

Jeg har i tidens løb haft glæde af dette link: http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/valgmaling.pdf

Maling og genmaling af udvendigt træ med linoliefarve
1 Løs maling "vådafskrabes" med en skarpslebet hårdtmetal-skraber efter at
malingslaget er påført rå linolie udefra.

2 Herefter vådslibes alle overfladerne med sandpapir/slibelærred og rå linolie,
herunder ikke mindst malings-overgangene til bart træ. Der vaskes efter med
rent vand.

3 Træet skal nu tørre i et par dage, hvorefter de afskrabede "bare" pletter plet-
males med et tyndt lag linoliemaling, bestående af kogt liniolie (linoliefernis) og
pigmenter. Der må ikke blandes terpentin i malingen. Forinden forsegles
eventuelle knaster med Shellak.

4 Efter 2 døgns hærdning i lys og luft, slibes overfladerne grundigt igen og af-
støves derefter fuldstændigt. Deciderede huller, revner, men ikke "flade" lun-
ker i træet, spartles omhyggeligt ud med linoliekit.

5 Der påføres herefter et tyndt lag linoliemaling på alle flader. Såfremt dette er
tilfredsstillende dækkende, males der ikke mere, men "trænger" overfladen til
endnu et lag maling, påføres dette tyndt, efter 2 døgns hærdning, plus en let af-
slibning af det forrige lag samt en omhyggelig afstøvning.

En udvendig linoliefarve vedligeholdes ved at afvaske malingen for snavs, fedt, alger etc.
med sæbespåner i varmt vand. Derefter påføres et tyndt lag linoliefernis.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-06-12 21:27

Jeg tror transor er inde på noget med forsæbningen. Det forekommermig at det er noget med aske eller alkalilud.