/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Arver svenskere deres forældres gæld?
Fra : kartoffel88
Vist : 1444 gange
145 point
Dato : 25-05-12 01:15

Hejsa.

Min svenske kærste hævder at hun arver hendes mors gæld når hun en dag gå bort.
Jeg siger at det ikke kan lade sig gøre, i og med, at hun jo ikke har skrevet under på nogle papirer, ligesom man i Danmark ikke "arver" sine forældres gæld.

Er der nogen der ved noget konkret om dette, evt. med et link?

Tak.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 25-05-12 05:12

Jeg kender ikke til svensk lovgivning.
De kan godt have andre arveregler end vi har i Danmark.

vic200

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-12 07:11

Svensk arvelov er lig den danske....

De steder hvor der er forskel, er den BEDRE end den danske....

Så kort sagt - NEJ - du kan IKKE arve gæld med mindre du selv vedgår gælden.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-12 11:43

Hvis man kautionere for et lån hæfter man vel for det.

Denne side kan måske give lidt fakta:

http://www.successions-europe.eu/da/swedean/topics
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-12 11:46

Hvad har kaution med arv at gøre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-12 12:00

Citat
[CITAT]Hvad har kaution med arv at gøre
[/CITAT]

Find selv af det.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-12 12:04

Det bliver sgu svært da det intet har med det at gøre.....

Er du kautionist skal du betale UANSET årsagen til skyldneren ikke betaler....

Det har INTET med arv at gøre...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-12 12:20

Reelt set arver man jo ikke en gæld, hvis man gør overtager (arver) man forpligtelsen til at betale en gæld.

Hvis man har en forpligtelser gælder denne også efter dødsfald.

Dette er det eneste der var i mine tanker da jeg skrev indlæg.

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 145 point
Dato : 25-05-12 12:29

Ja - boet skal jo gøres op - og gælden betales før der overhovedet er nogen arv....

Giver det et negativt resultat kan man jo bare lade være at arve....

Så igen - NEJ - du arver ikke gælden med mindre du selv vil....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-12 23:24

Man arver ikke gæld. Og dog.

Hvis afdøde har eksempelvis et hus med pantegæld, hvad de fleste husejer jo har, Så vil den der arver huset også overtage gælden.
Men hvis gælden overstiger værdien, kan man jo bare lade være. Ingen er tvunget til at arve en samlet gæld.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-05-12 08:38

Har lige talt med der over fra i nogle tilfælde arver man forældrenes gæld det kan freks være hvis man på et tidspukt har fået udbetalt forskyd på arven så kan man komme til at hæfte for en evt. Restgæld som forældrene måtte efterlade

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 29-05-12 16:52

Tak for svaret refi.