/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Varm bærbar, ender i slukning
Fra : cornax
Vist : 711 gange
130 point
Dato : 23-05-12 00:06

Hej derude!

Jeg har en "gammel" bærbar på ca. 2 år. Den har fungeret fint og uden problemer, med at spille fx. FM eller CS. Så formaterede jeg så dyret for to uger siden, for at den skulle være klar til Diablo 3.
Efter godt 10 min, gik den så ned pga. for høj varme. Jeg hentede derfra 'core temp', som viste at den ramte 105 grader, som var maksimum. Det underlige er, at den selv nu bliver for varm, når man spiller fm! Spørgsmålet er så, skal jeg tage en mega grundig rengøring? Kan jeg overhovedet skifte køleren på den? Derudover tænkte jeg har mulighed for at skifte cpu'en? For min cpu kommer lidt på overarbejde når jeg skal game diablo 3.

Min bærbar er en Packard Bell EasyNote LJ65.
Pentium(R) Dual-Core CPU t400 2.20 Ghz 2.20 Ghz
Ram: 4 GB
64-bit operativsystem og har windows 7

P.S. kan jeg nu se at den er ca 75 grader på skrivebordet, uden særlige programmer køre.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-05-12 05:26

Jeg havde selv en gammel computer, der blev varm. Da den blev renset for støv og fik ny kølepasta hjalp det på problemet.

Hvis ikke det virker, skal du måske have nye blæsere?

Jeg fik forresten også en såkaldt køleplade forærende, og den hjalp meget.

søg på køleplade til laptop

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-12 06:11
Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 23-05-12 09:18

Jeg har flere gange handlet med DealExtreme, og har aldrig oplevet at varen udeblev, du kan betale via PayPal, det eneste minus er at med postvæsenet tager det tre til fem uger at få sin forsendelse, og så skal man være opmærksom på at vis man har betalt mere end 80 kr. for varen tager Post Danmark 180 kr. i gebyr og så lægges der yderligere moms på varens pris, derfor hvis prisen er mere end 13,5 Us $ skal man bede om at få varen sendt med et DHL

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-12 09:28

Citat
og så skal man være opmærksom på at vis man har betalt mere end 80 kr. for varen tager Post Danmark 180 kr. i gebyr og så lægges der yderligere moms på varens pris, derfor hvis prisen er mere end 13,5 Us $ skal man bede om at få varen sendt med et DHL

Det er told- og momsbehandling der skal gennemføres, hvadenten det er post, DHL eller storken der leverer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-12 09:28

For tiden, tager det max 2 uger.
Jeg er overrasket over deres hurtighed for tiden
---
Hvis du vil handle i EU/ England, så klik ned i menu´en til
EU/US/AU Redirect
der gælder andre import regler - åbenbart

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-12 09:30

Citat
Varm bærbar, ender i slukning

Vær du glad for det - så brænder den ikke sammen

Bærbar og spil (særlig de "store" spil) er slet ikke nogen god løsning og kræver meget mere køling end de er beregnet til.

Hele maskinen er jo efterhånden med en halvgammel cpu der slet ikke lever op til de efterhånden extreme normer moderne spil kræver.....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-12 09:30

Citat
eller storken der leverer.

Flyver den ikke uden om TOLDEN

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 23-05-12 09:34

Nogle af mine venner har fortalt mig at DHL selv toldbehandler varerne og at de ikke ser på varens pris, men bare leverer den uden yderligere omkostninger for modtageren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-05-12 10:05

Har du prøvet og skille den ad og se om det sidder meget støv i den?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-12 13:46

Fik du nu installeret alle originale drivere. Også den til bundkortet. Foruden DMA kan sådan en driver også være med til at styre blæseren.

Kommentar
Fra : cornax

Dato : 23-05-12 14:13

alright... er der en specifik køler som i kunne anbefale? Men vil da gerne give lidt... den funger helt fint... så er det ærgeligt at smide den ud
Men er det overhovedet muligt at skifte cpu i sådan en basse?

Driverne skulle gerne være installeret korrekt... formateret den med mine fabriks cd'er... og har opdateret graffik kortet til det nyeste :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-12 14:18

Alt er muligt men IKKE tilrådeligt.....

En cpu skifter man ikke bare i en bærbar - resten er jo afstemt efter den der er.....

Der er jo heller ingen grund til at smide den ud - den skal blot bruges til det den nu er beregnet til Og det er IKKE Diablo III

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-05-12 14:25

Citat
En cpu skifter man ikke bare i en bærbar - resten er jo afstemt efter den der er.....

Det er ikke helt rigtigt. Du kan godt skifte CPU på en bærbar, bare det er den samme model.

Men inden du begynder på det, så bør du nok lige sikre dig at der ikke er noget snavs som blokere for luftcirkulationen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-12 14:32

Citat
En cpu skifter man ikke bare i en bærbar

Citat
Det er ikke helt rigtigt

Citat
bare det er

Der er flere måder at sige det på....

Sjovt nok går ordet "bare" igen

Kommentar
Fra : cornax

Dato : 23-05-12 15:17

ja okay... den var ellers kaldt for en "gamer bærbar" i butikken
Den køre ellers diablo rimelig fint, på trods af cpu'en burde være lidt bedre.
Så det er godt som umuligt at købe en som bare er 2,4 ghz ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-12 15:24

Citat
den var ellers kaldt for en "gamer bærbar" i butikken

Ja - de skal jo sælge varen

De har med "gamer" ment "egnet til Pacman"

Bortset fra lidt sjov - du vil ALDRIG få dine spil til at køre bedre på DEN maskine "blot" ved skift af cpu (som du sikkert ikke en gang kan mærke forskel på)....

Så enten accepter den kører som den gør (efter en ORDENTLIG rensning) - eller skift til en lidt mere moderne (der også er gammel om få år)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-12 20:38

Tror ikke din CPU fejler noget OG trods alle´s mening burde den sikkert
kunne køre spillet uden problemer, men der kan JO være så meget andet er galt.....
dine RAM kunne også være defekte...
At den bliver så varm kan skyldes mange ting,
prøv at se i Jobliste´n CTRL+ALT+DEL

Prøv at rens den og eventuelt gen - installer windows - IGEN,
og opdater til sidste nye software

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-12 20:40

Har du sat den til at bruge begge Core´s og ikke en´
hvis du kan det
NB: 75* er RIGTIG meget for en cpu, selvom den er fuld belastet.

Kommentar
Fra : pifo