/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Multiblokke på cement
Fra : PlopDK
Vist : 677 gange
20 point
Dato : 20-05-12 08:05

Da jeg er ved at lave nye heste bokse, kan jeg jo lige så godt bruge de materialer jeg allerede har.
Jeg har derfor tænkt mig at sætte en række multiblokke på cementgulvet, og planker over til en passende høje på boksene.
Hvordan, og med hvad sætter jeg bedst blokkene fast på et cementgulv ?
Multibloklim, cementmørtel, fliseklæb eller ?
Vil det være en ide at bore huller i cementen og sætte armeringsjern i helholdsvis cement gulv og et stykke op i multiblokken ?
PS: Jeg er ny her, og forstår ikke helt ideen med point systemet, så tilgiv mig hvis jeg fråser eller er nærrig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-12 09:54

Når først muren er bygget op skal der noget til at rykke den på gulvet.

Men jeg ved heldigvis ikke hvor hårdt en hest sparker.

Kommentar
Fra : PlopDK

Dato : 20-05-12 12:26

Normalt står vores heste ikke og sparker i boksen
Så jeg kan godt "klæbe" multiblokkene på cement gulvet med almindeligt murermørtel ?
(Som man f.eks. bruger til almindelige mursten)

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 20-05-12 13:44

bor huller til nogle stykker jern og brug en god beton under og i blokkene

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-12 16:15

Det afhænger helt af hvad du har som sideværts afstivning. Hvis du murer med en vinkel på og muren ikke er for lang, er der ingen problemer . Men en lige stykke mur skal have en form for stabilisering. Klæbning til gulvet er ikke nok. Så vælter den bare hesten læner sig tungt op ad den.

Kommentar
Fra : PlopDK

Dato : 20-05-12 17:02

Der skal kun sættes een blok i højden, dvs. 40 cm høj, resten bliver masive douglas planker.
De 2 af væggene i første boks, er der allerede da det er ydre murene.
Der skal så bygges en vinkel ud i stalden på 470 x 200 cm (resten er døråbning)
Der er en hjørne stolpe i hjørnet af vinklen, og en stolpe midt på det lange stykke.
Stolpen midt på, kommer til at stå på ydersiden af boksen, hjørne stolpen på inde i boksen.
Douglas plankerne sættes fast på lægter der bores på ydre murene, og skrues fast i de 2 stolper der er.
Multiblokken får derfor ikke nogen belastning som sådan, men tjener det formål at boksen bliver noget lettere at gøre ren, og at jeg ikke får træ direkte mod gulv (og fugt)
Da den mindste af hestene er 164 cm i stangmål, så får jeg nok ikke problemer med at den læner sig op af muren
Jeg håber det giver et bedre billede af havde jeg har gang i, og gør det lettere at svare konkret på mit spørgsmål
På forhånd Tak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-05-12 17:55

Men en multiblok er bare ikke særlig stabil i sig selv en lille spark eller andet får den til at gå i stykker. Hvorfor ikke støbe en kant enten ved at forskalle det op og putte armering i. Hvis du i forb´vejnen er ved at støbe gulvet er det en let sag.
Ellers er ideen rigtig fin mht rengøring og ingen træ mod gulvet.

Kommentar
Fra : PlopDK

Dato : 20-05-12 20:53

Er det ikke derfor vi har multiblokke, for alle os der ikke ønsker at bruge 30 dage på en støbe 20 cm fordi vi ikke er udlært til det ?
Gulvet er støbt, der skal bare flere/nye boks ind

Kommentar
Fra : maand

Dato : 23-05-12 20:26

Brug H blokke, der kan du indsætte armering som du borer i betondækket. Det er vigtigt at du forankre blokken til gulve. Et 6 eller 8 mm armeringsstål. Multiblokke er gasbeton som er meget porøs, så på et tidspunkt vil den smuldre hvis du ikke efterbehandler med et pudslag eller andet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-05-12 21:47

Netop min pointe. Multiblok er ikke særlig holdbart. Det er let og hurtigt at arbejde med men ikke særligt holdbart.
Men en fundablok kan fået ned til 19 cm tror jeg og det er nok for tykt, så derfor vil jeg smide et par forskallingsbrædder og støbe derned i.