/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min bil hyler
Fra : jeb3
Vist : 6320 gange
200 point
Dato : 19-05-12 16:26

Har en Hyundai Matrix fra 2002.
Den er begyndt at hyle, det starter efter jeg har kørt et par km, og stopper, når jeg holder i tomgang, bremser eller kobler ud for at skifte gear.

HJÆLP - det ville være så fedt, hvis jeg selv kunne lave det, så jeg slipper for de der dyre mekanikerregnigner.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-05-12 17:10

Spørg hos Hyundai forhandleren/værkstedet, så kan han jo straks fortælle dig hvorfor og hvad der skal gøres - så kan du jo derudfra selv tage stilling til om du selv kan lave det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-12 17:49

Gør den det også hvis du holder stille mens du giver gas?

Altså jeg ville jo mene du skulle kunne høre om det kommer fra motoren eller fra hjulene f.eks.??

Ud fra din beskrivelse synes jeg umiddelbart at kunne udlede, at det er noget bilen gør når der er gasset op og så stopper det når gassen tages af (ved udkobling/tomgang/bremsning)

Hvis bilen kører og du sætter i frigear og lader bilen rulle..gør den det så også, med eller uden der er gasset op?

Eller er det kun når bilen trækker/der er gasset op?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-05-12 18:01

Hvis du ikke selv kan lokalisere hvor det stammer fra, kan du jo prøve om ikke der er en bilkyndig i omgangskredsen, der kunne køre med og give et bud ?
Min første tanke var udrykkerlejet i koblingen, men det er og bliver et gæt.
De plejer nok at give lyd fra sig - også i tomgang, men det harmonerer jo meget godt med, at lyden forsvinder under gearskift ?
Hvad når du holder i frigear og giver gas ? Og hvis lyden er der, forsvinder den så når du kobler ud ?
Så er den go` nok: Tørt udrykkerleje.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-12 19:09

Det kunne være noget så simpelt, som en slap kilerem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-05-12 21:28

det kan også komme fra vandpumpen. der er mange biler der har det problem, at lejerne i vandpumpen hyler

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-05-12 21:29

og det kan såmænd også være dit udrykkerleje i koblingen der er dårligt. det er ikke så let at skifte selv.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-05-12 21:50

Helt enig med Transor, check lige remmen først.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-05-12 22:25

når du har kørt indtil den hyler,
så prøv at tage kileremmen helt af, (kun 1 - 2 min, og hold øje med den ikke bliver for varm)
på den måde udelukker du fejl i kilerem, vandpumpe, og generator.
hvis lyden går væk,.. er der kun 3 muligheder hvor lyden kommer fra.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-12 22:30

Udrykkerlejet har sågu da ikke noget med det at gøre når lyden også forsvinder ved bremsning.
Og slap kilerem?, nej, den vil da typisk hyle lige efter start og så stoppe med det igen.

"Den er begyndt at hyle, det starter efter jeg har kørt et par km, og stopper, når jeg holder i tomgang, bremser eller kobler ud for at skifte gear."

Mit forsigtige bud er, uden at have fået at vide om lyden kommer fra motoren eller ej, at det er en fejl i gearkassen, kardanled (bagtøj hvis baghjulstrukket) eller andet der har at gøre med bilens fremdrift.

Det er næsten det eneste det kan være hvis man skal tage alle situationer i betragtning hvor bilen stopper med at hyle.

Jeb3, yderligere oplysninger ønskes:

Kommer lyden fra motor eller andre steder.
Er det en "skurrende/skrigende" hylelyd (som noget "jern mod jern" der gnider mod hinanden)
Er det en fløjtende og ensartet hyletone.
Følger hylelyden motorens omdrejninger (= Jo mere gas jo højere hylelyd)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-12 22:36

Hvis lyden forsvinder når du trykker koblingen ind så er det nok udrykkerlejeret. Det er let at skifte selv.Og det koster ikke meget.
Du skal bare ud med gearkassen.Den sidder i 8 bolter så det klarer du nemt.
alimak

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-05-12 23:20

Citat
Den er begyndt at hyle,

Kastrer DEN__

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-05-12 08:48

Prøv først at give din kilerem et sprøjt silicone/pronto mens den kører. Pas på ikke hæng fast!
Det kan sagtens hjælpe. gør det hvert forår.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-12 08:50

Vores nabos hund hyler også, Ingen ved ikke hvorfor. Jeg foreslog dyrelægen!
Det kunne på din bil være udrykkerlejet i koblingen! Men som webm, spørg forhandleren, det plejer ikke at koste noget at få et prisoverslag, så får du samtidig af vide havd problemet er!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-05-12 10:56

Nu syntes jeg har hørt nok om det udrykker leje... Det plejer altså at være en knurrende eller rumlende lyd der kommer lige så stille. Plejer kun at kunne høres når man holder stille i frigear uden at trykke på koblingen.

Kontroller dine remme!! Og en rem skal altså ikke smøres

For ca. en månede siden skiftede jeg remme på min kammerats Audi, generator rem og servo rem, fordi de hylede, ikke på grund af de var slappe, men fordi remmene ligesom havde fået en hård belægning.

Siger det lige en ekstra gang
KONTROLLER DINE REMME!!
Og:
EN REM SKAL IKKE SMØRES!!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-05-12 11:22

@taunusanden:
Citat
EN REM SKAL IKKE SMØRES!!

måske ikke, men det hjælper alligevel!!!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-05-12 11:38

At anbefale at smøre en rem, det er altså et meget dårligt råd

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-05-12 18:38

Udrykkerlejet i koblingen vil "normalt" hyle ved udkobling, og ikke modsat.
Hvis det laver lyd ud ved udkobling vil det lave en helt anden lyd.

<Hvis det er altså er slidt>

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-05-12 19:37

@ taunusanden: fordi du ikke kender det, behøver det ikke være dårligt. Min erfaring med 12 biler siger at det hjælper. Og at give den silicone eller WD40 er ikke at smøre den. Det er jo ikke olie du sprøjter på

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-05-12 20:20

iflg. din profil,.. ser det ikke ud til du er den store mekaniker,
så det er nok begrænset hvad du selv kan gøre,

men hvis du løsner de tre bolte der holder bilens generator fastspændt,
(og samtidig holder kileremmen stram) kan du som tidligere nævnt,
tage kileremmen af,.. når kileremmen er afmonteret,
kører bilens generator og vandpumpe ikke med rundt,
hvis lyden samtidig forsvinder, har du indkredset problemet til 3 ting,

enten kommer lyden fra kileremmen, generatoren, eller vandpumpen,

hvis lyden IKKE forsvinder,.. stammer den IKKE fra kilerem, generator, eller vandpumpe
mere skal du vist ikke regne med du selv kan lave,
medmindre du har en mand der er mekaniker, eller god til mekanik,

kileremmen piller du af ved at løsne de 3 bolte (1, 2 og 3) der holder den stram og fastspændt,
se billed i linket herunder (ikke nødvendigvis 100% som på din bil)
http://peecee.dk/upload/view/367428

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-05-12 21:19

Nogle vandpumper er trukket af tandremmen, men derfor kan pumpen sagtens give lyd fra sig.
En anden ting er: Har bilen servostyring ? Og som andre allerede har gjort opmærksom på, er kileremme / fladremme ofte syndere når det gælder hylelyde. Nogle biler har sådan en fjederbelastet selvjusterende indretning på remmen(e). Der kan det være en god ide, at udskifte remmen(e) og sikre sig, at de har de korrekte dimensioner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-12 22:23

Maan må ikke smøre en kilerem. Men man kan gøre den midlertidig fugtig med vand eller bremsevæske. Hold forsiftigt en våd klud mod remmen mednes den kører tomgang. Kør så normalt . Hvis lyden så er midlertidigt væk, har du fundet årsagen. Bremsevæske virker bedst på en gammel tør rem. Det forsvinder ret hurtigt igen, så kuren er kun midlertidig.

Det kan også være leje i vandpumpe generator eller kølervifte.
Men check remmene. Det er det lette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-12 23:24

Hullubulu ....jeb3, hvor er du henne

Yderligere oplysninger ønskes:

Citat
"Den er begyndt at hyle, det starter efter jeg har kørt et par km, og stopper, når jeg holder i tomgang, bremser eller kobler ud for at skifte gear."

Mit forsigtige bud er, uden at have fået at vide om lyden kommer fra motoren eller ej, at det er en fejl i gearkassen, kardanled (bagtøj hvis baghjulstrukket) eller andet der har at gøre med bilens fremdrift.

Det er næsten det eneste det kan være hvis man skal tage alle situationer i betragtning hvor bilen stopper med at hyle.

Jeb3, yderligere oplysninger ønskes:

Kommer lyden fra motor eller andre steder.
Er det en "skurrende/skrigende" hylelyd (som noget "jern mod jern" der gnider mod hinanden)
Er det en fløjtende og ensartet hyletone.
Følger hylelyden motorens omdrejninger (= Jo mere gas jo højere hylelyd)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-05-12 00:04

@Sønder
Jeg har i min branche ofte oplevet hvad forkert smøring kan føre til!
Også på remme.

MAN MÅ IKKE SMØRE EN REM!

Kommentar
Fra : webm

Dato : 21-05-12 00:07

Citat
Hullubulu ....jeb3, hvor er du henne

Ja hvor mon? Sikkert ved automekanikeren!

Spørgsmål
- Ubesvarede    2
- Besvarede    85
- Annullerede    39
- Slettede    0
Ialt    126

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-05-12 17:13

Ups, jeg måtte lige rejse med arbejdet :)
Sorry for manglende respons.

Jeg prøver lige i morgen, om den gør det, når jeg holder stille og giver gas.

Det er IKKE kileremmen.
Den lyd kender jeg :)

Jeg synes det er en fløjtende ensartet jern mod jern hylden, der IKKE ændrer sig med omdrejningerne.

Der er nogle gange pause på nogle sekunder, men jeg kan ikke finde nogen forbindelse til hvornår der er pause. Udover, når jeg slipper speederen.

Motoren har fået en gang WD40, efter råd fra en der ved lidt mere om biler end mig.

Lyden kommer fra det forreste.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-05-12 22:34

Citat
Jeg synes det er en fløjtende ensartet jern mod jern hylden, der IKKE ændrer sig med omdrejningerne

Der er nogle gange pause på nogle sekunder, men jeg kan ikke finde nogen forbindelse til hvornår der er pause

Er det mon i forbindelse med, at du drejer rattet væk fra ligeud-kørsel?
Altså i sving o.lign.

Så kunne det, sammenholdt med de andre situationer lyden stopper, skyldes at det er dine bremser der hyler?

Eller måske et hjulleje der hyler når bilen er kørt varm efter et par kilometer.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 22-05-12 12:01

ups kontroller din rem til generatoren det kan nemt være den, der trænger til at blive strammet op

Kommentar
Fra : RT23

Dato : 24-05-12 17:08

det kan også være en ankerplade der har fået et slag fra en sten så ankerpladen kan ramme skiven eller at der er en lille sten i klemme mellem bremse skive og anker plade ?

det vil typiske være en ensartet lyd med mindre du kører meget hurtigt . og det vil stoppe når du holder i tomgang . MEN det vil også ændre sig hvis du fx kører i en rundkørsel eller et skarpt sving , så vil det enten blive en skurre lyd eller en høj hyle lyd .

det kan afprøves på en p- plads hvor man kører i små skarpe cirkler. ved lav hastighed. kør evt med nedrullet vindue så du kan høre hvorfra det kommer.

HVIS det er problemet , kan det afhjælpes ved at skubbe til ankerpladen så den bliver trykket ind igen og eventuelle sten kan ryge ud

vh Rasmus