/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukurant strømforsyning til LED-lampe
Fra : Psylicium
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 19-05-12 11:42

Hej. Jeg har fået en LED-skrivebordslampe forærende, men strømforsyningen var desværre bortkommet. Jeg har dog en masse forskellige strømforsyninger liggende, så jeg tænkte at jeg nok kunne finde en med specifikationer der svarer nogenlunde til den originale. Jeg har ledt lidt på nettet efter oplysninger om den originale strømforsyning, men uden held. På selve lampen står at den kræver 18V/450mA, og jeg har fundet én på 16V/1A.

Mit spørgsmål er, hvor påpasselig jeg skal være mht. ampereværdien. Kan jeg risikere at ødelægge lampen, hvis jeg tilslutter den til 16V/1A? Godt nok er spændingen lidt lavere end lampen kræver, men kan ampereværdien knalde lampen, hvis den er højere end det der er foreskrevet?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-05-12 11:45

De 450mA på fortæller blot at strømforsyningen mindst skal kunne levere dette, det er lampen der bestemmer forbruget
Jeg TROR de 16Volt er nok, det kan kun afgøres ved at prøve. Men den lyser nok en anelse svagere, hvis jeg gætter rigtigt
+ og - skal nok vende rigtigt, for at den kan lyse.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-05-12 11:47

Hold dig til 12 volt

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-05-12 11:48

Læste ikke dette
Citat
18V/450mA

så 16 volt er fint,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-12 11:52

Nu er spænding ikke helt nok til at karakterisere kravet. Lampen slal formentlig have jævnspænding, og det skal måske være udglattet. Se om din strømforsyning på 16 V klarer det.
Står der ikke noget, så er det alligevel forsøget værd at prøve.

Mange bærbare computr strømforsyninger giver ca 18 V.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-12 11:54

Prøv!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-05-12 11:55

Korrekt, strømforsyningen skal nok levere en DC spænding, hvis det er en ikke ensrettet strømforsyning der leverer AC, så virker det sgu nok ikke. Medmindre ensretningen sidder i selve lampen, men der burde stå på typeskiltet om den skal have AC eller DC.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-12 12:47

Hvis du ikke bruger en Ampere fra "16 Volt"-forsyningen men kun 0,45, skal den såmænd nok passe med de 18.