/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
reparere cykel eller ej?
Fra : dayworker24
Vist : 628 gange
200 point
Dato : 17-05-12 19:07

Hej. Jeg har en cykel der nok er de 6-7 år. Det er en form for mountainbike og en almindelig cykel tror jeg. Der er udvendige gear. Den er lidt rusten og der er en lille smule slinger i hjulene. Men det er en rigtig god cykel og jeg synes den kører godt når den kører.

Jeg cykler en rute der er mærket, hvor der er en del grusvej kørsel, bakker, grønne områder og andre krævende steder. Baghjulet faldt så halvvejs af da den ene møtrik gik løs og jeg besluttede at give den en forfriskende service.
Den fik ny kæde og bagdæk på, men til min ærgelse var tandhjulene slidte og kæden takker over :(
Det er den her der er slidt
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6968733655&n=-1351316631&pn=-1351316620

Skal man se om den kan skiftes til de 100 kr eller er der mon for mange fejl ved en 6-7 år gammel cykel?

Og tror u der er problemer ved at skifte de tandhjul?

Mvh Kenneth.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-05-12 19:31

Tag den ud i solen og kig godt på tænderne. Hvis disse ikke har synlige skader er det ikke dem der er slidte.

Det der kan få den til at takke over er skiftemekanisme med de to tandhjul der rykker kæde op ned med på tandhjulne. Hvis du cykle er rusten som beskrevet, trække de små tandhjul sideverts i kæden når de ikke bør gør det. Dette handler om rensning, smøring og justering.

Tandhjul går ikke i stykker ved ikke at blive brugt.

Hvis jeg var dig ville jeg rense det hele godt og grundigt og smøre det ordentligt, så er dit problem formentlig løst.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-05-12 19:55

Det hele er desværre renset, så det er ikke der fejlen er (tror jeg ikke)
Og før jeg skiftede kæde kørte den rigtig godt. Læste lige et sted på nettet at hvis kæden bliver brugt og slidt nok før den skiftes, så skal kransen også skiftes. Og synes jeg kunne læse mig frem til at det er de bagerste tandhjul på cyklen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-12 20:07

Man skifter som regel bageste klinger sammen med kæden, den forreste bliver ikke slidt nær så hurtigt.

Slinger i hjulene bør Du få rettet op, er egerne begyndt at løsne sig bliver de tilsvarende for stramme på den modsatte side, kan knække og så bliver hjulet lynhurtigt så umuligt at en cykelsmed hellere vil sælge Dig et nyt hjul da det koster lige så meget at rette op.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-05-12 21:29

Citat
Den fik ny kæde og bagdæk på, men til min ærgelse var tandhjulene slidte og kæden takker over :(
Det er den her der er slidt

Kæde og tænder er normalt at skifte ud SAMTIDIGT/ nærrig-røv

Det kan også være at hjulene ikke sidder *_--- lige på kæden
og derfor hopper af tænderne

Smid en LIGE genstand på det største tandhjul og se om det
er i **WATTER** med forreste tandhjul.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-05-12 21:32

Citat
det største tandhjul

Eller mellemste - også på for-gearet
da jeg går ud fra at kæden flytter sig fra side til side
uden du kan gøre meget ved DET...

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-05-12 17:26

Hej. Vil nu ikke mene jeg er en nærrig røv hehe, men min viden inden for cykler e rkun ved at udvide sig og man lærer jo hver dag ;)

Men tak for input. Jeg vil prøve at se om jeg kan skifte kasetten, men jeg har dog været lidt hård ved sagerne og nu må vi se om det kan laves igen eller hvordan. Men mange tak for hjælpen indtil videre.