/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Kære husmoder"
Fra : Sønder
Vist : 1088 gange
200 point
Dato : 17-05-12 16:41

Jeg har en del ældre hvide T-shirts som er ved at blive lidt nussede trods jævnlig vask.
Jeg har hørt, at man kan få dem helt hvide igen ved at lægge dem i klorin et stykke tid.
1) Passer det? Virker det?
2) Hvordan gør man mht. dosering, tid de skal ligge osv?
3) Forsvinder gamle pletter også?

Jeg ved godt, jeg bare kunne prøve mig frem, men hvis nogen virkelig ved noget af erfaring er det vel nummer et.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-12 16:52

Blandingsforholdet står vist på flasken??

Jeg tror det er 1 til ti og ca en halv time. Klorin mørner tøjet så du skal ikke lade det ligge for længe.

Husk det er kun bomuld du kan blege, hvis det er hvid nylon e.lig bliver det mere gråt end hvidt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-12 16:53

Ja det virker. MEN læg det i blød i vand tilsat klorin.
Til 10L. vand skal du komme 2 dl. klorin.
Den ulempe der så er , er at kolrin mørner tøjet.
Men for en gangs skyld sker der ikke noget.
Husk endelig IKKE at få det på det event. farvede tøj du har på ...for det tager alt farve.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-05-12 16:59

Nej, lad endelig være med at gøre det!!!
Tøjet kommer til at stinke af klor, er ikke til at få væk igen og tøjet mørner og bliver hurtigt gult. Køb i stedet noget affarver eller hør hos Matas. Jeg har forsøgt mig med klorin og gør det aldrig mere.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-12 17:02

Nu er jeg forvirret... de kloge er uenige. Lad mig høre nogle flere erfaringer, please..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-05-12 17:03

Hvide bluser er farvet hvide, så køb en hvid stoffarve og indfarv dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-12 17:33

Prøv først med en spand varmt vand, så varmt som tøjet kan tåle, hæld 5 spsk. rent citronsaft i.
Lad tøjet stå i blød natten over i den blanding.

Vask så tøjet og se om det ikke har hjulpet.

Jeg er enig med wibbi i at klorin ødelægger mere end det gavner. Tøjet mørner og bliver gulligt ved efterfølgende vaske.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-12 17:42

Citat
så køb en hvid stoffarve og indfarv dem.

dækker det også evt pletter?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 17-05-12 17:57

Ja med mindre det er fedtpletter. Men smør pletterne ind i klar opvaskemiddel, put dem i en plastpose i et par timer og vask dem så. Så er alle fedtpletter væk. Og så kan du farve dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-12 18:15

Her er en pletguide, så kan du jo se om dine pletter er beskrevet

http://www.flexrens.dk/gode-rad/pletguide/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-05-12 19:01

Allerførst så skal vi jo vide, om dine T-shirts er 100% bomuld, for er de ikke det, så kan det blive et noget trist resultat, hvis du lægger dem i Klorin eller forsøger at farve.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-05-12 19:52

Nede i svømmehallen kan du få en kande rent klor, det virker
Det der med Klorin, det er kun for "husmødre" ..... rigtige mænd ( dem over 90 kg ) de bruger rent klor, så kan du regne med det bliver hvidt, uanset hvad farve det ellers havde ... pletter O.S.V. - meeen vask det lige inden du kravler i det, ellers risikerer du squ at blive hvid også

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-12 20:05

Citat
Jeg har en del ældre hvide T-shirts som er ved at blive lidt nussede trods jævnlig vask.

Jeg ville starte med, at prøve og lægge dem i blød i Bio-tex (blå).
For nylig tog jeg en hvis bomulds-skjorte ud af skabet, den var bare ikke rigtig hvid.
Jeg lagde den i blød i Bio-tex, hvor den lå til næste dag, så vaskede jeg den i maskinen sammen med andre lyse ting. Så var den pæn igen.

Korrekt, du skal kun benytte klorin hvis du er sikker på, at det er bomuld.

Det passer ikke, at klorin-lugten ikke er til at få væk.

For nogle år siden havde jeg, á flere omgange, købt nogle jeans i Kvickly, de var en supergod kvalitet, en rigtig god og tyk denim.
Efterhånden var de blevet lidt lysere på knæene, jeg kom så i tanker om, at nogen engang klorede deres jeans, det ville jeg prøve.
Først lagde jeg dem i en balje med vand og klor, blandet i henhold til det der stod på flasken.

Der skete nul og en fis.
Så lagde jeg bukserne på gulvet under bruseren, og så "malede" jeg ren klor på med en pensel.
Der gik lige et øjeblik, så begyndte farven at blegne lige så stille og roligt, jeg vendte bukserne om og gjorde det samme på den anden side.
Da jeg syntes, at farven var ok, så smed jeg bukserne i vaskemaskinen og vaskede dem. Ingen lugt af klorin bagefter.

Min mor advarede mig om, at klorin ville gøre bukserne møre, men de måtte jo holde så længe de kunne.

Møre blev de nu ikke, de nåede at blive kloret et par gange mere inden de blev kasseret, hver gang fordi knæene var blevet slidte lysere end resten af bukserne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-12 22:45

Jeg har flere gange afbleget med klorin - bomuldsting - og det hjælper... så prøv nu bare, - klorin tager også pletter, men om det hjælper 100% på din bluse må jo komme an på en prøve...

Vask tøjet et par gange efter afblegningen, og kloringstanken forsvinder igen-- evt ved hjælp af skyllemiddel

Det er kun tøj der ikke er ren bomuld der misfarves

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-12 23:27

Men jeg ville nu prøve blå Bio-tex først, men husk, vandet må ikke være for varmt, så virker det ikke ordentligt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-05-12 00:45

Nordstd1, skyllemiddel....nej vel ...bare vask skidtet, ikke nogen tilsætninger af nogen art. Og brug du bare klorin..men spar nu på det, for både skyllemiddel og klorin er ikke ret godt for miljøet.

Men på den anden side, er det rigtig fint at bruge vores tøj så længe som muligt, da produktion af nyt tøj også bruger en masse energi og ofte forurener.

Jeg bruger mest tøj fra genbrug, så har man også råd til meget mere. Og det tøj jeg aligevel ikke bruger, ryger tilbage i genbrugsbutikken.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 19-05-12 12:16

Prøver lige nogle af de forskellige tricks inden jeg vender tilbage og giver points..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-12 23:09

Vanish fjerner alle pletter - lige fra dem du tydeligt kan se til de meget små du måske overser inden vask - selv de mest besværlige.

Mon dette produkt lever op til forventningerne?

http://www.vanish.dk/product.php?id=10

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-12 23:23

tror ikke helt på mit tidligere link, men iblødsætning i bio tex plejer at være godt.
Jeg har haft succes ved at komme et par tsk. i sæbeskuffen sammen med sæben - bilder mig ind, at det holder tøjet hvidt................?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-06-12 11:23

Har ikke glemt jer. Tålmodighed, venner. Jeg tester stadig

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-06-12 11:48

"tror ikke helt på mit tidligere link, men iblødsætning i bio tex plejer at være godt.

Jeg har haft succes ved at komme et par tsk.?????? i sæbeskuffen sammen med sæben - bilder mig ind, at det holder tøjet hvidt................?

Til hvid vask kommer jeg ofte et par tsk. BAGEPULVER i sæbeskuffen sammen med sæben...

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 09-07-12 10:55

Tak for svarene allesammen. Nu har jeg prøvet det hele -undtagen Granners ide med at farve dem, hvad jeg ikke rigtig har mod på at binde an med. (Derfor får du points, Granner1 -the benefit of the doubt, så at sige)
Intet af det virker rigtig godt, synes jeg. Måske bliver de ved en metode lidt hvidere, men har så stadig pletter og vice versa.
Jeg kan ikke forstå det, de fleste er da kun 12-15 år gamle
Nu bider jeg i det sure æble og køber nye T-shirts. Men tak for fosøgene!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-07-12 11:07

Du skal såmænd bare købe en farve i Matax f.eks. og så opkøse den i en spand af en vis størrelse. Og så lægger du bluserne heri.