/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male køkkentapet
Fra : Jævilvi
Vist : 500 gange
20 point
Dato : 17-05-12 13:57

Køkkentapet (fra midt 1970'erne) tilsyneladende af plast (vand kan ikke trænge igennem) skal males, og står nu rent efter vask med grundrens (beregnet til rengøring før maling).
Kan der anvendes vandbaseret vægmaling? Skal der grundes først, og i givet fald med hvilken type grunder?

Hilsen
Jævilvi

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-05-12 14:10

Du skriver godt nok, at det er et tapet, du skal male, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det mon er glasvæv? Er det allerede malet én gang før?

Det er rigtig vigtigt at der ikke er fedtpletter fra madlavningen på tapetet, så derfor skal det rengøres meget grundigt, før du maler. Hvis du har gjort det grundigt, så behøver du ikke at grunde først, men kan male direkte på tapetet.

Du kan bruge vandbaseret vægmaling til væggene, men spørg evt. din farvehandler til råds. Det kan ikke betale sig at spare og købe billig maling. Resultatet bliver ikke så godt som med kvalitetsmaling.

Hvis det virkelig er rigtigt tapet, så kan du risikere at tapetet buler, når du maler det. Det plejer at forsvinde, når malingen er tør, men hvis der er luft under tapetet, så er det en god idé at sikre sig, at det er limet først. det kan du gøre ved at lave en ridse i tapetet og lægge lidt tapetklister ind ved hjælp af spartel eller et stykke foldet papir. Husk ikke at male før limen er tør.

Kommentar
Fra : Jævilvi

Dato : 17-05-12 18:30

Det er tapet , IKKE glasvæv. Men om det faktisk er plast ved jeg ikke, blot at det føles sådan.