/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabel til 230v/400v industristøvsuger
Fra : Torben22
Vist : 542 gange
20 point
Dato : 16-05-12 13:41

Hej, jeg har en lille udfordring som jeg håber at der er en der vil være venlig at hjælpe mig med. Jeg har reddet mig en god industristøvsuger, hvor det af motoren fremgår at den både kan køre på 230V/400V. Motoren er på 3Kw. Jeg vil gerne kunne køre den på 230V, da det er det eneste jeg har til rådighed. Den er forsynet med en rød 16a CEE stikprop og jeg har så investeret i et tilsvarende rødt CEE hunstik og en normal 230V stikprop med jord. Udfordringen er nu at få forbundet kablet mellem de to stik. 230V stikproppen er naturligvis ikke noget problem, og 0 og jord i CEE hunstikket heller ikke, men hvilken af de tre faser skal jeg forsyne, når jeg kun har én til rådighed? Da det er en støvsuger skal motoren jo helst køre den rigtige vej, o med maksimal kraft . Jeg håber at der er en der vil hjælpe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-12 15:49

Se nu lige på mærkeskjoldet en gang til og omhyggeligt.

Hvis den kan kobles til 400V er der noget, som tyder på at den skal have tre faser.

Det kommer også til at knibe med 3 kw på en almindelig 240 V lysgruppe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-05-12 16:08

Duer ikke på 230V
- 3 faset asynkronmotor på 230V er kun tilrådeligt ved ydelse på under 1 Hk eller ca 750W.
- Forbrug på 3KW på en alm stikkontakt, duer ikke da stikkontakt ofte kun er beregnet til max 10A, da der ellsers udvikles varme i overgangen mellem kontaktflader.
- Forbrug på 3KW på 1 fase er ca. 13 A, ved start er startstrømmen ca. 6 gange så høj.

Så alt i alt sørg for at den får de 3 faser og drop tanke om at lave dette om. Mærkningen 230/400 er installationsoplysninger om hvordan motor er viklet. Oplysninger om den at den skal kobles i stjerne, ved 400V

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-12 19:40

Nej Benjamin en 3 kW motor tager mere en 13A ved fuldlast , med mindre den er fuld fasekompenseret, hvad den nu næppe er.

Konklusionen er vi enige om. Det due ikke med en enfasetilslutning.

Hvad skal man dog også med sådan en maskine til støvsugning ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-05-12 20:58

Men da det er støvsuger, skal det nok passe med en fuldlast omkring de 13 A. Der er også den ulempe med en støvsuger at den ligger tæt på fuldlast strøm det meste af tiden.

Det er mange år siden jeg har lavet motorinstalationer, og dimentionering. Men en sikring på 13 A kan vel ikke forventes at holde til startstrømmen.

Det er også kun i nye instatlationer, at der er 13A i lysgrupper. I gamle instalationer der der kun 10 A

Mvh Benjamin