/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Forskellen på kaffe og espresso?
Fra : kartoffel88
Vist : 925 gange
100 point
Dato : 16-05-12 13:24

Hejsa.

Nu har jeg snart hørt lige så mange eksperter som der er kaffedrikkere komme med deres viden om forskellen på espresso og kaffe. Nogen siger at det er fuldkommen det samme, blot lavet på en anden måde, mens andre siger at bønnen er anderledes osv.

Nogen der ved noget konkret og evt me et link?

Tak.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-12 13:54

Espresso er i prinicppet "bare" kaffe der er brygget ved et højere tryk (vandet presses hurtigt igennem bønnerne) 9 bar for at være præcis.

Kaffen presses hårdere sammen i filteret for at skabde det førnødne tryk, og derfor bruges der til espresso metalfilter i stedet for papirfilter.

Vandtemperaturen er den samme som ved kaffe (ca 95 grader celsius).

Der bruges ofte en mørkere ristet bønne end til almindelig kaffe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-12 14:07

Man får også meget mindre kaffe, jeg har prøvet ned til et fingerbøl ......... mums

Til pude- og kapselmaskiner fås der espresso men det har kun smagen og ikke koncentrationen.

De billige espressomaskiner laver også en normal kopfuld, medmindre man afbryder strømmen, man skal bruge en af de dyre for at få det rigtige.

Så er der cappucino som er espresso med opskummet mælk........i hjemlandet Italien bliver man upopulær hvis man køber cappucino efter midag da det regnes som "morgenmad" grundet mælken.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-12 15:23

Fra kaffeguiden

Citat
Espresso
7g fintmalet mørktristet kaffe, hvor ca. 40ml vand er presset gennem med 9-15 bar stabilt tryk og med en ekstraktionstid på 25-30 sekunder. Vandet skal være 93-96 grader. Serveret i en espressokop, som kan indeholde ca. 60 ml. Den færdige espresso nydes ved 80-85 grader, som drikbar og tålelig i munden.

Der står meget mere om kaffe her

http://www.kaffeguiden.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-12 15:27

Her ser du udvalg af kaffe og hvorfor italiensk:

http://da.wikipedia.org/wiki/Espresso

Også Caffe Latte, som min kone foretrækker, det kalder vi jyder for kael drik (mælk til små kalve).

Engang besøgte jeg et fint universitet i Italien,
og efter en god middag var jeg meget tørstig, og hvad fik jeg, et fingerbøl kaffe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-12 15:44

Espresso er bare en af de mange måder at lave kaffe på.

Den er det almindeligste i sydeuropa. I syd øst er "tyrkisk kaffe dog de almindeligste.

Bønnernes ristning varierer også efter traditionen fra land til land, eller fra landsdel til landsdel.
I Sverige skal man huske at købe "skåneristet" hvis man vil lave kaffe som vi gør i Danmark.

Espressoen laves normalt af bønner ret forskellige fra dem vi normalt bruger. Men det er ikke det der gør den principielle forskel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-12 16:08

Det med den stærke kaffe stammer fra araberne, og rigtigt, det er mest udbredt i syd øst Europa.

Selv har jeg fået tyrkisk kaffe, som man selv skal si med tænderne, i Tyrkiet og Grækenland,
men også længere nordpå i Østeuropa, sogar helt oppe i Slovatiet til under 50 øre.

Det med Skåne er ingenting, engang købte vi kaffebønner i Norge og fik noget tyndt sprøjt kaffe,
der koger man kaffen og varmer den op flere gange; fy, så hellere en god italiensk expresso...

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 20-05-12 18:39

Tak for det...