/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Chrysler Sebring 2.0 Diesel Automat 2008
Fra : Han_Solo
Vist : 585 gange
300 point
Dato : 13-05-12 11:19

Er der nogen som ved hvilke omdrejningstal, i 6 gear, man skal forvente med en automatisk gearkasse (MPS6). Jeg syntes at:
3000 ved 130 km/t
3500 ved 150 km/t
4000 ved 170 km/t
er lidt for højt.
PS! Testet på en tysk motorvej over et længere stykke tid.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-12 11:32

Du kan ikke ændre på udvekslingsforhold på en automatgearkasse.

Da taktgiver for spedometer følger afgangen af gearkassen, har du intet at ændre på. Du kan kun tage udlæsning for fakta, eller det der skal være.

Du skal tage i betragtning af nyere diesel i personbiler har et højt omdrejningstal. Det er ikke som Lastbiler der har et lavt omdrejningstal for at opnå et stort moment.

Så du har ingen grund til bekymring.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-12 12:09

Man får da ikke højere moment af et lavere omdrejningstal, med mindre det er ekstremt stort eller ventilåbningerne små.

Det lave tal hang nok nærmere sammen med lang slaglængde. Så vil et højt omdrejningstal give for stor stempelhastighed og for stor dynamisk kraft på krumtap og lejer.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-12 12:17

Jeg skrev kun den korte forklaring... Uden at komme inde på slaglængde, og hvad der ellers. herudover bidrager til moment.
Så det er jo ganske korrekt.
Men da spørgsmål handlede om omdrejningstal, var det den vinkel der blev anvendt i svaret.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 13-05-12 12:40

Jeg fik udskiftet gearkassen efter at den forrige bryd sammen. Jeg er blot bange for at det er ikke den rigtige gearkasse de har monteret, at den kommer f.eks. fra en dodge, eller at gearing til akslen (eller hvad det nu hedder) er forkert.
Så hvis jeg kunne et eller andet sted finde hårde fakta, kunne jeg konfrontere værkstedet med det. Det er derfor jeg spørger, jeg skal ikke ændre noget som helst, men syntes blot at bilen bruger mere diesel og jeg opnår ikke den høje fart, uden at motore kommer op i de helt høje omdrejninger.

Så spørgsmålet er stadig "Er der nogen som ved hvilke omdrejningstal, i 6 gear, man skal forvente med en automatisk gearkasse (MPS6)?"

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-12 12:47

Så giver dit spørgsmål mere mening.
Det er normalt opgivet i instruktionsbogen i det bagersteafsnit om tekniske data.

Jeg har endnu ikke googlet denne...
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 13-05-12 13:05

Jeg har kigget i instruktionsbogen, den udgave jeg har indeholder ingen specifikationer
mvh Han Solo

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-12 13:34

http://www.media.chrysler.com/dcxms/assets/specs/INT_CH_SebringSedan_T.pdf
Her har du forholdstal for udveksling.

Her er der en der har samme problem som dig:
http://www.justanswer.com/uk-car/6mwdg-chrysler-sebring-hi-i-2008-chrysler-sebring-2-0-diesel.html
Chrysler Sebring: Hi,I have a 2008 Chrysler Sebring 2.0 Diesel

Customer Question

Hi,
I have a 2008 Chrysler Sebring 2.0 Diesel with 6-gear automatic transmission.
The gear box was newly replaced due to complete break down with another used one.
As I understand it, the box is a MPS6.
After the change of gearbox I think there is something wrong, it’s running 130 Km/h at 3000 rpm and 150 km/h at 3500 rpm in 6’th gear, which I believe is far too high rpm.
Unfortunately I can’t find any specification and don’t know what it supposed to be, before i will complain to the repair shop.
Can you provide me with this kind of information?

Country: Denmark
Make: Chrysler
Model: Sebring
Year: 2008
Engine: 2.0 Diesel

Ellers har importøren jo altid de oplysninger.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-05-12 15:14

3000rpm v/ 130kmt er en rigtig flot udnyttelse af en moderne 2L højtryks diselmotor.

Jeg tror det du egentlig savner, er et 7.de gear, som kunne nedsætte rpm lidt mere, når du rigtigt vil ud at køre stærkt, men det har motoren ikke kraft nok til.
Du skal kigge på motorens moment og Hk kurve, for at få en nærmere forklaring.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-05-12 20:22

som Beestone også skriver: tallene lyder rimelige for en 2litters motor.

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 13-05-12 21:50

Hm.. 3000 rpm/v 130 km/h er for højt.
Har kørt i en mercedes e220, da lå den ca 500 under, så jeg tro ikke det er rigtig hvad Beestone skriver. I øvrigt så har jeg tidligere kørt over 200 km/h uden at det virkede som om det var et problem og omdrejninger var ikke i det røde område.

Hvordan oversætter jeg det som Benjamin.Hansen fand til km/h og omdrejninger:
Gear Ratios
1st 3.58
2nd 2.05
3rd 1.32
4th 0.97
5th 1.10
6th 0.91

PS! den engelske version er også mig, forsøger mig alle steder, da jeg ved at der er noget galt.

mvh Han Solo

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-05-12 04:44

Jeg regnede lidt på dine tal og Benjamins første link, her træder en elektronisk omdrejningsbegrænser ind ved 5000 rpm, hvilket med dine tal vil give en max hastighed mellem 210 og 215 km/t.
Det giver også max moment mellem 70 og 105 km/t og max hk ved 170 km/t, alt i 6. gear med den originale gearkasse; mens din fornemmelse af rpm->km/t passer til den manuelle gearkasse.

PS. skemaet må have byttet om på 4. og 5. gears udvekslinger.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-05-12 14:24

Citat
Hvordan oversætter jeg det som Benjamin.Hansen fand til km/h og omdrejninger:
Gear Ratios
1st 3.58
2nd 2.05
3rd 1.32
4th 0.97
5th 1.10
6th 0.91

or at udregne hastigheden pr. omdr./min. skal du foruden gearkassens udveksling,
kende dækkets omkreds, + differentialets udveksling,

men at kende hastigheden ved X antal omdr/min fortæller ikke meget om hvad er passende for denne bil,
der skal du have fat i fabrikkens data (til Danske forhold)
det burde importøren og forhandleren vide,.. hvis de ikke ved det kan de finde ud af det
hvis de vil / gider .. evt en dygtig mekaniker der kender Chrysler / Dodge

gearkassen skal være mærket så det kan ses hvilket land den er beregnet til.
(gearkasser er ikke nødvendigvis ens til alle lande)

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 14-05-12 15:58

Importøren/forhandleren henviser til instruksionsbogen, hvilken, som tidligere nævnt, ikke indeholder denne information. Og det er nok fordi ,de ikke selv har denne information ved hånden og gider ikke spilde tid på at finde det frem.
Men hvis jeg forstår jeres indlæg rigtigt, så findes der ikke nogen tilgængelige specifikationer, med mindre de kommer fra importøren, er det rigtig forstået?

Det som slå mig er, om der er nogen som har set sådan en specifikation, dvs. rpm vs. km/h , for andre biler?
Er det overhoved almindeligt at specificere det?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-05-12 18:51

Citat
Er det overhoved almindeligt at specificere det?

Nææ,.. ikke på den måde,
i 'gamle dage' var det normalt at opgive hastigheden ved 1000 omdr. i 4 eller 5 gear
både i instruktionsbogen og div. bilrevyer
instruktionsbogen der fulgte med bilen i 60,erne,.. var nærmest en komplet reparationsvejledning
som man kunne reparere bilen efter, næsten uanset hvor man befandt sig,
samtidig medfulgte en noget større værktøjskasse,

i mange moderne biler er der end ikke et reservehjul (som fx min egen)
der ligger noget dækpilot / skum + en kompressor,
hvis der er problemer med bilen står der KØR TIL NÆRMESTE VÆRKSTED,....
-- donkraft og hjulnøgle er heller ikke standardudstyr !!!,

men jeg skal gerne måle hastigheden i 6, gear på min bil næste gang jeg kommer på motorvej,
hvis du kan bruge det til noget,.. hvad jeg tvivler på,

men du kan jo prøve at kontakte Chrysler direkte, og få en forklaring om hvad der passer til din bil,.. send en mail direkte og spørg :
http://www.chrysler.com/webselfservice/chrysler/index.jsp

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-05-12 20:51

min egen bil (benzin) kører 36 km/t ved 1000 omdr. i 6. gear
det kan du så gange op, så bliver det
2000 ved 72 km/t
3000 ved 108 km/t
4000 ved 144 km/t
5000 ved 180 km/t
(målt ud fra hastighed på GPS)

så din er altså noget højere gearet,
og sandsynligvis normalt for en moderne diesel bil.