/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Skal jeg bruge en switch eller router?
Fra : sparx
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 13-05-12 09:35

Jeg har en trådløsrouter, og fra denne er der også kablet ud til et par rum. I mit kontor, har jeg dog flere pc'er men kun et stik fra routeren.
Mit spm. for at fordeleforbindelsen her, skal jeg så bruge en switch eller en ekstra router. Vil det blive en flaskehals at flere bruger samme port på den oprindelige router, hvor internetforbindelsen kommer ind i huset?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-05-12 10:21

En switch skal bare sættes til og så virker det hele.
Men nu siger du et kontor, hvis du er ude efter lidt sikkerhed, adskillelse af kontornet fra privatnet, så er det en router du er ude efter men det kræver lidt indstilling.

Citat
Vil det blive en flaskehals at flere bruger samme port på den oprindelige router, hvor internetforbindelsen kommer ind i huset?

Mon ikke flaskehalsen vil være selve internettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-12 10:48

Et stik fra routeren til flere pc er kan da kun lade sig gøre hvis du bruger et gammelt net med coax kabling. så gammeldags at unge mennesker, måske slet ikke kender det.

Fra din modem /router skal du have et tp kabel til en switch i dit kontor . Derfra et tp kabel til hver computer.

Det er rigtigt at du med en router(med indbygget switch) kunne få en adskillelse mellem kontor og privatdel. Men det var vel ikke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-05-12 11:02

Citat
Et stik fra routeren til flere pc er kan da kun lade sig gøre hvis du bruger et gammelt net med coax kabling. så gammeldags at unge mennesker, måske slet ikke kender det.

jeg tror altså ikke spørger har coax kabling, så havde dette spørgsmål da ikke været stillet

Jeg går da ud fra at det kabel der er der er et tp kabel og derfor mit svar om at en switch klarer jobbet.
Da der bliver nævnt kontor kommer jeg med oplysningen om at en router kan give lidt sikkerhed, det blev der ikke spurgt om men det kunne jo være at spørger ikke havde overvejet dette og det er vel ikke forbudt at komme med oplysninger

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-05-12 14:33

Du kn nøjes med en switch
At sætte en (adressegiver) router efter en router kan meget vel give problemer da den så vil give ens post adresser til flere forskellige modtager( hardware) så derfor en switch den videre giver bare den informationer den får

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-05-12 14:38

Citat
At sætte en (adressegiver) router efter en router kan meget vel give problemer da den så vil give ens post adresser til flere forskellige modtager( hardware)

det er sq da derfor man skal indstille en router så den ikke deler adresser ud i samme scope

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 13-05-12 20:24

ok, det kan godt være jeg ikke har været helt skarp, men sådan er det når man ikke er specialist.
Mit kontor er bare et værelse, og der er ikke noget sikkerhedsfokus i mit spm.
Vi har IHC-net og der er således trukket cat5 eller 6 til de fleste rum, herunder kontor. Men internet går ind i trådløs 4 ports router, hvor en port så går til kontor.
Det er jo multimediestik, så tv signal sendes også via disse cat kabler. Fra stikket i kontoret skal der således bredbånd via kabel til TV i stuen, og til 2 pc'ere/servere.

Ud fra ovenstående forstår jeg at det bedste er en switch - hvad skal jeg se efter af specs når jeg skal købe en sådan?

pft

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR