/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havefræser vil ikke starte
Fra : Juulp
Vist : 5633 gange
20 point
Dato : 11-05-12 17:03

Havefræseren, Texas Hobby 500 TG 2007 har hidtil kørt fint. Lige pludselig - i blød jord - døde den lige så stille ud. Når jeg hiver i startsnoren, kommer der et enkelt lille forkølet put, men den starter ikke. Benzinen er helt frisk. Jeg har læst andre spørgsmål/svar om emnet og har derfor prøvet at afmontere tændrøret, sætte tommelfingeren for hullet for at afprøve kompressionen (har overhovedet ikke forstand på det). Når jeg hiver i snoren kan tommelfingerenikke mærke nogen som helst forskel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-12 17:45

Nu du har tændrøret afmonteret så prøv at sætte gevindet mod kølegitteret på motoren og træk i snoren for at se om der kommer en gnist - pas på det er stærkstrøm og kan give et gevaldigt stød så hold om tændrøret med en isoleret tang

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-05-12 18:01

Måske er de også et benzinfilter som skal renses.
Ammitz

PS: Jeg har en slåmaskine som ikke vil starte igen, - efter at have kørt fint, men har ikke kræfter mere til at demontere de ting som kan være årsagen. Venter på hjælp.

Kommentar
Fra : Juulp

Dato : 11-05-12 18:07

der kommer en flot gnist

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-05-12 18:39

Kontroller skruer /pakning,hvor selve indsugning er skruet på motoren.(karburator-tank).

Min lavede samme nummer,for et par år siden.Den sugede simpelthen falsk luft.

M.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-05-12 06:59

hvis den har stået vinteren over med benzin kan der være kommet kondensvand i tank/svømmerhus -prøv med et par spiseskefulde kaburatorsprit og så UDEN TÆNDRØR træk en masse gange lad henstå et par timer uden tændrør. ½ teskefuld rensebenzin ned i tændrørdhullet -træg en gang-helt renset tænrør i og træk så-det plejer at forårstarte min fræser, men selvfølgelig kan det være mere alvorligt da din langsomt døde ud .

Kommentar
Fra : Juulp

Dato : 12-05-12 08:24

Mosebaek: Så er skruer/pakning tjekket - det var OK.
lham: den havde været i gang i ca. 1 time på dagen, hvor den døde.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-05-12 09:08

Citat
og har derfor prøvet at afmontere tændrøret, sætte tommelfingeren for hullet for at afprøve kompressionen (har overhovedet ikke forstand på det). Når jeg hiver i snoren kan tommelfingerenikke mærke nogen som helst forskel.

Hvis der ikke er nogen kompression når du sætter tommel i tændrørshullet og trækker,
eller når tændrør sidder i, er der jo nok røget en ventil eller en pakning!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-12 09:11

Når de ovennævnte ting er i orden, så får den ikke Benzin...

Det benzin tilførsel i er din kaburator der er stoppet et eller andet sted. Ud kan tjekke det ved at dit tænderør er helt tørt.

http://www.texas.dk/sparepart/usermanual/fraesere/Hobby%20500%20dk_gb_d_f_b_sf_si_ru_pl_ua_tr_es_cz_hr_et_2010.2.pdf

Det ser ud til den har en powerling TG475 motor http://www.texas.dk/sparepart/tegninger/motorer/texas/tg475.pdf

Texas har haft det problem at du bruger karburator med med lamel. Hvilket er noget skidt selv at lave reparationer på, da man igen og igen komme ud for at denne ikke virker ordentligt, når først har haft skidte skilt ad en enkelt gang.

Du kan kigke på om du har modet til selv at adskille karburatordelen og samle den igen. Det ser mere kompliceret ud end det er. Men med lit tålmodighed og omhygelighed skal det nok gå. Sørg for at der ikke er rent der hvor du læger delene. Du skal ikke forvente at du finder blokeringen, fordi det er så små kanaler at "urenheden" forsvinder ved adskillelsen.

Jeg har været heldig at kun trækker skidtet igennem karburator et par gange ved at blokere lufttilførsel og så trækker i snoren. Det var dog på mindre motor i Buskrydderstørrelse. Hvor man kunne lukke helt for luften ved at holde en hånd over indsugningen.

Du kan også forsøge med at tage tænderøret ud, og med en engangs sprøjte sprøjte lidt benzin ned i tænderørshullet, sætte tænderør i og prøve at starte den og se om det er nok til at trækker skidtet igennem karburatoren, når du hiver i snoren. Det kan være du skal gøre dette et par gange. Men jeg tvivler på at sidste forslag her er nok...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Juulp

Dato : 12-05-12 09:21

Klaudi: Tak for klart svar - når tommelfingeren ikke mærker forskel, så forstår jeg, at det betyder, at der ikke er kompression, og at det betyder en defekt på pakning eller ventil !
Benjamin: Tak for link til tegninger. Jeg har fundet frem til, hvor karburatoren sidder (inde bag luftfilteret ??). Jeg vil først prøve det med lidt benzin i tændrørshullet, men overskygger konstateringen af, at der ikke er kompression, ikke alt ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-12 09:28

Hvis du er sikker på det det med komprimationen, så er det jo en ventil der hænger, eller er brændt.

Så må du kigge på den del af tegningen den med TG475, og adskille topstykket.

Så skal du endelige lade være med at adskille karburator som det første...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-05-12 09:53

prøv at give den en gang dieselstart. hvis den ikke kan starte med det, er det alvorligt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-05-12 13:55

Citat
og at det betyder en defekt på pakning eller ventil !

Det kunne være en af ventilerne #75, #76 og/eller toppakningen #73

Se link fra Benjamin med spareparts