/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor dør Johan Hendrich Peters i Københa
Fra : 2601
Vist : 946 gange
400 point
Dato : 11-05-12 09:45

Jeg søger efter Johan Hendrich Peters død der skulle være sket omkring 1755 da hans enke Maria Pothesdatter gifter sig igen den 23 april 1756 i Holmens Kirke, Holmens sogn i København, Københavns amt med Peter Friman.
Note:
Den 23. Ap: Brudevielse i huset eft. Kongebrev -
Peter Friman, E.m. (=Enkemand) - Borger og
Mahler - Skifteb(rev) af 26. Jul. 1740.
Maria Pothes - E.(= Enke) Testam.
confirm.* d. 24. jan. 1755.
Forlovere:
Berger Zimmer Mertz??., boer paa
Christiansh(avn)
Abramham Potte - Obermester
ved Børnehuset
---
Efterm(iddag) Kl. 4 i N. 10 ved Holmens
Kirke
* =Testamente confirmeret
Holmens Kirkebog side 613, 2. spalte nr.3. Opslag 313, 1737-1757.

Jeg ved ikke mere om Johan Hendrich Peters andet en at han bliver gift med Maria Pothesdatter den 13 nov 1737 i Sankt Petri Kirke, Sankt Petri sogn i København, Københavns amt.
Note:
en 13. Novbr. von dH P. Schreiber im Hauße
copuliert (der står vel i grunden 'copuliret' - altså en 'fordansket' udgave)
Johann Henrich Peters
Maria Pothe
Caut:
Meister Abraham Pothe
Meister Henrich Peters.
Sankt Petri Kirkebog side 2. spalte nr. 3. Opslag 41, 1728-1767.
Nogle der kender ham?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-05-12 12:40

Jeg har ikke lige svaret på hans død, men har du set disse 2 børn?

LEHNE CHRISTINE JOHANSEN
Christening: 18 MAR 1740    Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: JOHANN HEINRICH PETERSEN
Mother: MARIE POTTE

JOHANN ABRAHAM JOHANSEN
Christening: 29 SEP 1738    Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: JOHANN HINRICH PETERSEN
Mother: MARIE POTTE

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-05-12 12:56

Til vith.

Nej det har jeg ikke.
Jeg har et sted at Maria Pothesdatter skulle være død 28 mar 1791, men hvor?
Jeg har set efter i Holmen, Sct. Petri og Vor Frue samt i Vor Frelser, men ikke i Fredreriks Tyske Kirke. Det vil jeg nu.

Må jeg sige dig mange tak for hjælpen. Måske er JOHANN HEINRICH PETERSEN også begravet der?? det vil jeg se efter.
Han er ikke begravet fra sct Petri, Holmen eller garnisom.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-05-12 13:24

Kunne det være hende her, med en datter

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Prinsensgade, 266, 989, FT-1787, B5766
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Conrad Henrich Schmidt 40 Gift Huusbonde Maler
Christine Marie NN 30 Gift Hustru
Niels Aagaard 20 Ugift Tienestekarl Maler Svend
Hendrich Pram 16 Ugift Tienestekarl Maler Dreng
Anne Christensdatter 30 Ugift Tieneste Pige
Marie Friman 69 Enke(mand) Hustruens Moder

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-05-12 14:39

Til modersvilje

Først tak for din hjælp. Ja jeg er næsten sikker på at det er hende.
Nu håber jeg at hun ikke er begravet i Fredreriks Tyske Kirke for begravelse findes ikke for det tidsrum hvor hun dør.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-05-12 10:25

Til alle:

Conrad Henrich Schmidt 40 Gift Huusbonde Maler
Christine Marie NN 30 Gift Hustru
Bliver ikke viet i Fredreriks Tyske Kirke

Jeg har set Vor frelser Kirkebog oh Holmens Kirkebog igennem uden at finde nogle børn af Peter Friman og Marie Friman.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-05-12 12:43

Conrad Henrich bliver viet 25/4 1781 i Vor Frelser KB 1761-1797 opslag 170

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-05-12 14:04

Til vith

Først tak for din hjælp.

Dernæst de to børn som du fandt er begge mine. Fadderne er alle slægtninge samt far til Maria Pothesdatter.

Jeg er nu spændt på hvem der er vidner til vielsen..

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-05-12 16:18

Til vith

Så er ald tvil væk det er min pige.
Hendes forlover er hendes morfar Johan Kømmel kun et år før han dør i 1782.

Der er nu noget galdt for hun bliver gift som Kirstine Marie Frimann, men da hun ifølge FT er født i 1750 må hun være datter af Johann Henrich Peters og Maria Pothe.

Desvære så er kirkebogen væk fra 1741 til 1759.

Med venlig hilsen og mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-05-12 17:30

Fandt lige denne

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 228, 776, FT-1801, A5022
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Kirstine Maria Smidt   44    Enke      E e Hagerup
Hans Hagerup   22    Ugift      Kopist
Helene Kirstine Aubertin (Aab..)   42    Ugift      Tj. Pige

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-05-12 17:40

Hvis hun iflg. FT er hhv. 30 og 44 år i hhv. 1787 0g 1801, må hun være født omkring 1757.
Hvad er det for en kirkebog, der er blevet væk?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-05-12 17:49

Du finder Kirstine Marias fødsel her

KB 1732-62 Vor Frelser opslag 211 2. spalte nr 2

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-05-12 18:45

Til vith

Du skal have mange tak for din hjælp.

Nu er vi kommet op til ca. 1805 og så kan jeg finde hende død i Københavns stadsarkiv.

Det er døde som jeg ikke kan finde i Frederiks Tyske Kirke.

Hvis Peter Friman først dør abt 1787 må han have flere børn. Kirstine Marias må være den første.
Gud ved om Peter Friman dør og begraves i Vor Frelser Kirke. Jeg har da set den igennem to gange men nu vil jeg se den efter en gang til
Jeg vil også lede efter flere børn.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-05-12 18:50

Johan Abraham dør december 1740, og Lehne Christine dør september 1741

KB 1736-59 Vor Frelser opslag 133 og 134

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-05-12 19:55

Til vith.

Det er jeg ked af for så er der ikke nogle efterkommer af dem.

Du skal have tak for hjælpen. Jeg har endnu ikke fundet noogle nye børn, men jeg leder stadig.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 400 point
Dato : 13-05-12 01:15

Har du set denne

name:   Johan Henrich Petter
gender:   Male
baptism/christening date:   08 Sep 1717
baptism/christening place:   HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father's name:   Johan Petter
mother's name:   Aurora Gram

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 13-05-12 03:36

Tak for svaret vith.

Hej Ja det kunne godt være min Johan. Jeg må nok på Risarkivet for at se testamente confirmeret d. 24. jan. 1755.

Da de bliver gift i Sct. Petri er det en Meister Henrich Peters. der er hans forlover.

Du skal have mange tak for din store hjælp.
Jeg fand ikke Peter Friman død i Vor Frelser Kirkebog eller nogle børn.

Med venlig hilsen.