/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Ændring i skabeloner
Fra : sonjor
Vist : 686 gange
500 point
Dato : 09-05-12 16:47

Hej
Jeg har en masse små dansebeskrivelser, skrevet på 10x15 kartotekskort (Word skabelon hjemmelavet). Hvergang jeg har haft en åbnet eller skriver en ny og vil gemme, spørges der om ændring i skabelonen skal gemmes. Det skal den IKKE, hvordan slipper jeg af med det spørgsmål.

mvh Sonja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-12 17:06

Har du gemt din skabelon som en rigtig skabelon........................... eks. abc.dot
Husk at give et skabelon-navn som word ikke selv bruger - måske fortæller den det selv.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 09-05-12 17:08

Ja, jeg har gemt den som "Dansekort.dot"

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 09-05-12 17:14

Hvordan kan det være du annullerer dine spørgsmål?
Der er mange her der gå op i at få point. For mig betyder det intet, bare vi kan hjælpe hinanden.

Spørgsmål
- Ubesvarede   3
- Besvarede   68
- Annullerede   25
- Slettede   0
Ialt   96

vic200

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-12 17:17

Hmmm - så burde den også blive der.

Når du starter din egen skabelon, skal den jo gemmes i et nyt navn.
(måske 'gemmes som' - det husker jeg ikke)

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 09-05-12 17:23

@Vic 200
Jeg har da ikke annulleret nogen spørgsmål ???
@Eyvind
Det er ÆNDRINGER i skabelonen, den spørger om. Måske er der i en dans tilføjet en linie, men derfor skal skabelonen ikke ændres- altså ikke gemmes. Hvis jeg vil ændre en skabelon, kan jeg sagtens finde ud af det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-12 20:03

Nej og det undrer mig også at den spørger, for så er hele idéen med egen skabelon jo væk.

Det kan godt være at du har gjort det du skal, men jeg skriver lige noget som jeg har stående fra et kursus i at lave skabeloner.

Opret nyt dokument (ej metoden til at lave et nyt normal.dot)
Lav det du vil også evt. noget sidefod og sidehoved,
Filer > gem som > gemmes i mappen skabeloner
vælg dokumentskabelon i feltet filtype
giv den et navn > gem og luk skabelonen

Brug skabelon
oprette et dokument baseret på skabelonen
Filer > ny > vælg din nye skabelon på listen
skriv noget > gem det

Den bør nu ikke spørge om at gemme ændringer i skabelonen.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 09-05-12 20:13

@Eyvind
Tak. I princippet er det også det samme, jeg har gjort. Jeg har dog Dansekort.dot liggende i min Dropbox, hvor jeg henter den ind hver gang, jeg skal skrive en ny dans (ofte).
Jeg kan lige prøve at begynde forfra igen, men derefter kopiere den over i Dropbox. Det bliver nok først i morgen.
Men jeg håber ikke, at jeg derefter skal til at rette de 700 dansekort, jeg allerede har lavet, så finder jeg mig hellere i at klikke på "gem ikke".

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 09-05-12 20:57

@ Eyvind
Jeg tror alligevel, jeg stopper her, for jeg er kommet til at tænke på, at problemet nok skyldes. at jeg - over tid - har ændret lidt i skabelonen, og når jeg så henter de "gamle" danse ind og kigger på og måske udskriver, spørger den vel, når jeg lukker dem igen.
Hvis det er tilfældet, skal jeg vel IKKE gemme ændringer, for så passer min nyeste udgave af skabelonen vel ikke mere?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-12 21:15

Ikke helt, men måske.
Når du henter danse ind, så er det jo ikke skabeloner men "bare" et dokumenter.
Men selvfølgelig hvis du henter et dokument ind og retter bare lidt vil den spørge ved lukning af dokumentet.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 09-05-12 22:00

Ja selvfølgelig skal "dokumentet" gemmes ved ændring, men det er stadig skabelonen, der spørges om !!
Når jeg henter danse ind, er det som regel bare for lige at repetere ordlyden, og så retter jeg jo ikke noget. Det er heller ikke ved alle danse, det sker, derfor tror jeg desværre stadig, at det er fordi de pågældende danse er oprettet i en tidligere version af skabelonen.
Bare jeg vidste, hvad der sker, når jeg vælger "gem ændringer" og hvad der sker, når jeg vælger "gem ikke". Jeg ønsker jo ikke, at min nyeste skabelon ændres. Håber du forstår, hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-12 14:04

Det er vel ikke skabelonen du henter ind.......................for det skal være filer > nyt > og så pege på den skabelon dokumentet skal oprettes efter.

Gemme ændringer sker når et ældre dokument fra en tidligere win office udgave startes op i en nyere win office - også selvom der ikke er foretaget ændringer.
En ny printer kan også være årsag til ændringerne

Hvis du vil sikre dine ældre skabeloner, kan du gå ind i biblioteket og lave kopi af dine skabeloner.
Du kan finde biblioteket med søgning sådan på normal.dot

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 10-05-12 14:15

Nej, nu opgiver jeg. Jeg har dansebeskrivelserne liggende som et hyperlink i en calc-fil i Libre office, hvor jeg også har hyperlinks til den tilhørende musikfil.
I Libre Office filen kan jeg så klikke på linket til musikken, så spiller den- og jeg kan klikke på dansebeskrivelsen, så åbner den, så jeg kan læse den, MEN når jeg så vil lukke beskrivelsen ned igen, kommer spørgsmålet om jeg vil gemme ændringen i skabelonen.
Der er altså ikke tale om nyoprettelse af en dansebeskrivelse !, og så er det jeg spørger om jeg kan slippe for det spørgsmål - det kan jeg så åbenbart ikke - derfor spurgte jeg i mit sidste indlæg, hvad der vil ske når jeg hhv. siger ja eller nej dertil. Hvis JA betyder, at dansen fremover bliver gemt i min nye skabelon, er det jo fint ! Så vil spørgsmålet jo nok også ophøre, når alle danse har været igennem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-12 14:24

Det tør jeg ikke svare på.......................................

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 10-05-12 14:26

OK jeg venter lidt og ser, om der er andre, der måske kan, men tak for din indsats indtil videre.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-05-12 16:14

såfremt du ikke redigere i den. så er det fordi dato og klokken ændres hvornår den sidst har været åbnet.

kan ikke lige huske hvor det kan slås fra/til om det skal gemmes

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 10-05-12 16:16

@dk

Altså skabelonen ???

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-05-12 16:26

jep.

er skabeloner lavet i libra office eller har du haft brugt microsoft office også ?

har samme problem i i thunderbird email
opret en ny begivenhed >gem og luk 5 minutter efter åbnes den for at "kigge"
og klikker på luk kommer også "gem" "gem ikke" frem.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 10-05-12 16:32

@dk
Jeg bruger Word skabelon, som jeg henter i Dropbox og gemmer dansene i en mappe i Dropbox (dansebekrivelser) Hyperlinket i Libre Office henviser til denne mappe i Dropbox. Giver det mening ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 11-05-12 09:44

Citat
Jeg bruger Word skabelon, som jeg henter i Dropbox

Det er ikke en skabelon du henter i Dropbox............................men et dokument som du kalder skabelon. En "office skabelon" ligger i office som så er basis for et nyt dokument.
Det gælder for: Microsoft office / Open Office / Libre Office

Et dokument lavet i ældre office eller i microsoft office, vil altid spørge om du vil gemme ændringer.
En ny printer/opdateret printer vil også spørge.

Gem den i et nyt navn eks. fra abc.doc .....................abc1.doc
Så har du både en backup fil og du sikrer dig mod tab af din "skabelon"

Ps. Da det sikkert har taget noget tid at lave dine dansetrin, vil jeg foreslå at du gemmer det på en USB memorystick.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 11-05-12 18:40

Tak for svaret Eyvind. Tak for forklaring og gode råd.