/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Medejerkontrakt på grund
Fra : kurtmoeller
Vist : 608 gange
65 point
Dato : 08-05-12 16:39

Har købt en havnegrund på Anholt Havn. Grunden er på 400 kvm, og mere end jeg behøver. Da grunden ikke kan opdeles i mindre matrikler, overvejer jeg at få en medejer, der køber sig ind. Forestiller mig at der oprettes en medejerkontrakt (andelsbevis), der tinglyses på ejendommen. Denne skal i det væsentlige indeholde oplysninger om grundstykkets størrelse, benyttelse og afgrænsninger - særlige afstandskrav, og den byggeret, der følger med stykket (der er ret til at bygge op til 50% på grunden i op til 2 etager) Jeg påtænker at afgrænse nabostykket til 180 kvm, med en byggeret på 70 kvm. Evt. med lidt større byggeret (op til 80 kvm, hvis prisen øges lidt) Resten vil jeg selv udnytte. Udover specifikke interne aftaler, vil jeg i øvrigt henvise til den normale byggelovgivning + den gældende lokalplan for området, hvis grundstykket bebygges.
Er det en gangbar model?
Eller findes der andre?
mvh

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-05-12 16:59

Nemt. 1. Find en der er interesseret. 2. Aftal betingelser. 3. Kontakt en advokat.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-05-12 18:09

For mig lyder modellen alt for usikker, der er for mange chancer for at du og "medejeren" rager uklar.

Der kan kun være én ejer af grunden, det må ifølge din model være dig, det betyder at det er dig der har ansvaret, f.eks. for at betale skatter og for at reglerne overholdes.

Du kunne overveje at lave et APS der ejer grunden og lejer ud til dig og andre.

Men uanset hvad, sørg for at få alting skrevet ned, og få en advokat ind over projektet, inden du kaster dig ud i det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-12 22:31

Det du ridser op der vil faktisk dele grunden i to og det er ikke gangbart.
Da grunden ikke kan opdeles i mindre matrikler, skriver du og det er det du på papiret vil gøre med den model, altså lave en udstykning

Flere ejere på et skøde er ok, men så skal der udfærdiges og tinglyses et skøde, og ejerandelene registreres hos skat o.s.v., men selv om 2 personer ejer en grund i fællesskab er det ikke bare ensbetydende med, at de må bygge hvert deres selvstændige hus på den, for der kan kun blive tale om fælleskab om hele grundstykket og ikke en opdeling

Og som fun2 nævner er det jo ikke smart hvis to ejere rager uklar.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-05-12 06:39

Måske kan det arangeres som et bofællesskab ( har selv boet i et sådant i 25 år med 2 andre familier ) men kontakt en advokat med speciale i boliglovgivning og erfaring i opsættlse af vedtægter for kollektiver/små andelsforeninger/ bofællesskaber-vær forberedt på advokatomkostning på min 20.000 kr !

PS jo bedre forberedt du/i er til advokatmøder jo "billigere" bliver det