/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Opdele serverplads
Fra : Marc88
Vist : 504 gange
80 point
Dato : 08-05-12 00:43

Hej alle,

Jeg har brug for serverplads til en del forskellige mennesker. Ikke ret meget. Bare omkring 50 mb. Meningen er at de hver især skal kunne koble op til serveren, hvor de har tildelt deres eget drev.

Mine spørgsmål til jer:

Hvad er den nemmeste måde at gøre det på?
VPN eller kan man måske køre det web-baseret, så brugeren går til www.etellerndet.dk og logger ind med sin unikke kode, som giver dem tilgang til deres drev?

Hvor mange partitioner kan man maksimalt have?

Mvh Marc

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-12 07:21

Hvis du tænker at du skal have din egen server så kan du gøre det på den måde at du opretter en domain controller, installere en ekstra harddisk, tildeler serveren filserver rollen og aktivere kvota på den ekstra harddisk. På den måde for hver domain en plads på harddisken som de kan bruge, pladsens størrelse bestemmer du ved at definere det i kvota indstillingerne.

For at de bliver tildelt hver deres netværksdrev skal du oprettet et logon script og deres computeren skal være medlem af dit domain.

Angående VPN så findes der massere af gratis produkter, på nettet, som kan give dig den funktion.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-05-12 08:32

Jeg har jo en gammel pc kørende i kælderen den kører bare Ubuntu 10.11 som server.
hele disken er jo så Ubuntu.
Den nemme måde at dele plads ud til andre, er at lade dem ligge i et underliggende bibliotek under apache serverens hjemme biblotek, hos mig: var/www . Her er så et under bibliotek var/www/users
Så har jeg oprettet brugere der har hjemme bibliotek i var/www/users/xxxxxx.
Så bruger jeg webmin til at oprette disse brugere. Du kan se dem ved at skrive: Http://stoneplace.dk/users. så der ser du hvem der er oprettet. så. brugeren download er så bare til billeder og zip filer til andre. I denne PC her er der ikke flere der kan lave hjemmesider, men i den gamle var der 10 andre users men de brugte det ikke, så det var pjat.
Den anden måde at lave det på mere rigtigt er, at lave en virtuel server til hver bruger.
Det kan webmin også lave for dig. Så får du mulighed for at skrive xxxx.stonepladce.dk.
Men du skal jo også have styr på din router og din DNS profil. Hilsen Steen

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-05-12 15:34

Hvorfor opretter de ikke bare deres egen Dropbox ( 2 GB gratis) og giver dig evt. deres adgangskoder. Du kan have lige så mange Dropbox-konti som du ønsker adgang til. Du lægger dem i navnemapper, så ved du hvem der er hvem. PÅ den måde er de både på nettet og ved dig.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-05-12 20:35

Det er jo ikke deres egen server hej hej.
Min funker fint mailer og alt muligt. Mange hjemmesider men kun mine.
Man skal bare gøre op med sig selv det koster 750 kr. i strøm at holde den igang et år.
jeg er selvfølgelig klar med forklaringer.
hilsen Steen