/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvilken hund
Fra : Cthemacman
Vist : 1332 gange
50 point
Dato : 07-05-12 17:32

hejsa jeg er 16 år og min familie vil gerne have en hund. både min mor og far er opvokste med hund og havde også hun som voksne før jeg kom til.

vores behov er:

den skal ikke kræve for meget pelspleje

den skal kunne være alene hjemme mens vi er i skole og på arbejde.

den skal ikke kræve alt for meget motion men vil da meget gerne gå tur med den.

den skal være let at opdrage.

den skal ikke være hyperaktiv og gø meget og hoppe op ad andre når folk kommer på besøg.

det skal helst ikke være en lille hun som West highland osv. men heller ikke stor som labrador osv.

grunden til det er vi prøver overtale mor til at få hund men hun er lidt bange for hunde fordi den hund de havde før de fik mig var en schæfer labrador blanding som blev syg i hovedet og bed hende.

så hvis vi får hende overtalt skal det være en hun føler hun kan have med at gøre hvis den bliver vild det håber vi jo ikke men man ved aldrig. altså en hund i mellem størrelsen der opfylder vores behov håber den eksisterer. vi håber jo vores mor vil føle sig tryg ved en hund og få et godt forhold til den

ps. den må også godt se pæn ud.

Kommentar
Fra : vi54dk

Dato : 07-05-12 17:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-05-12 17:40

Ud fra det du skriver bør jeg lige advare dig,
om få år har du fået andre interesser, og hvem skal så passe hunden?

Selv har jeg en lille sort mini pudel, alle tiders hund, men den kræver omsorg hele tiden,
det jeg vil anbefale er en Svensk Gaardhund, den er lille, men ret robust, og kan klare lidt af hvert.

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 07-05-12 17:56

kender en der har en gårdhund den er så hyper og gør helt vildt. hvis det ringer på døren gør den fiser frem og tilbage og hopper op af dem der kommer ind

og den der advarsel har jeg hørt før men der er jo også andre i familien og nu bor jeg på landet så har ingen venner tæt på så mister ikke bare lige interessen. vi har en kat nu den har så bare været væk i mange dage så ved ikke om han kommer tilbage men ham kan jeg godt lide at kæle for og bruge tid på han er bare lidt hidsig

Kommentar
Fra : webm

Dato : 07-05-12 18:26

Du spørger og spørger og hvad gør du ved det - INTET

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-12 18:30

Dansk svensk gårdhund er et godt bud.

https://www.google.dk/search?q=dansk/svensk+g%C3%A5rdhund&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RvSnT77jAcnAtAbf4-2CBg&sqi=2&ved=0CH4QsAQ&biw=1262&bih=940

Eller en lille spidshund. De skulle være gode til at være alene.

F.eks. en japansk spids:

https://www.google.com/search?q=japansk+spids&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Q_OnT8ecHYHPtAa2kbHSBA&sqi=2&ved=0CGgQsAQ&biw=1262&bih=940

Eller en mittelspits:
https://www.google.com/search?q=MITTELSPITZ&hl=da&rls=com.microsoft:da:IE-ContextMenu&rlz=1I7ADBS_daDK317&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=4fOnT6zJMJD4sgaZqbSlBQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBIQ_AUoAQ&biw=1262&bih=940

----hvis linkene ikke virker, så prøv selv at billedgoogle på "dansk svensk gårdhund" og på "japansk spids."
-------Og så skal I lige være klar over, at ALLE hvalpe skal opdrages til det, som du nævner i dit indlæg: Man kan lære enhver hund at skabe sig når den er alene, hvis man ikke sørger for at opfylde HVALPENS behov.
Og det er heller ikke spor svært at få en ellers rolig hund til at blive hyperaktiv og springe op i tide og utide.

Det allervigtigste er, om I er indstillet på at opfylde hundens behov? En hvalp er urenlig, den tisser og skider indendørs mens du er i skole? Hvordan vil I klare det? Og en hvalp kan ikke være alene hjemme i ret lang tid af gangen. Mend den er hvalp skal man ganske langsomt lære den at være alene i længere og længere tid. Men så længe en hund er hvalp, så er der så mange ting, den skal lære, så der er nødt til at være nogen der vil lære den noget hver dag.

Hvem er det, der skal gå til træning med hunden? Når I er nye hundeejere, så er det nok vigtigt at en af jer er indstillet på at gå til træning med hunden.

Du kan starte med at kikke på Dansk Kennelklubs hjemmeside:
http://www.dkk.dk/Kob-Hvalp-Hund

--Og når du spørger efter egnede racer, så skal du være klar over, at en god og stabil racehund altså meget nemt kommer til at koste over 10.000 kr.
Grunden til at det gik galt med dine forældres første hund, kan NETOP være at det var en blanding af to store hunde (en vagthund og en jagthund) , der faktisk kræver helt forskellig opdragelse.
Hvis man ønsker en hund af bestemt race, så må man betale for det store arbejde som opdrætterne gør for at lave dejlioge racetypiske hvalpe.

OG: så vil jeg godt høre, hvad I kan tilbyde en hund?
Du har mest forklaret, hvad en hund skal kunne leve op til at jeres krav. Og hvad I ikke vil have.

Og på denne side ved vi alt om hunde:

http://www.hunde-forum.dk/forum.php

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-05-12 21:31

Der er så mange ting, der spiller ind.

F.eks. har jeg da virkelig fået kam til mit hår med den schipperke jeg har nu.
Han er så dominant, at det halve ville være nok.

Hvis han ikke har en stærk leder, så tror han, at det er ham, der skal bestemme.
Det er kun mig og datteren, der kan give ham seletøj på, fordi de andre, som har deres gang i vores hjem, simpelthen ikke kan finde ud af, at behandle hunden som en hund

Det er så forbandet vigtigt, ihvertfald for nogle hunde, og jeg tror ikke det er racebestemt, at deres mennesker kan træde i karakter og være en god leder.
Og det handler ikke om, at slå eller skælde ud.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 08-05-12 02:21

Hejsa ved du hvad Cthemacman ,Jeg vil anbefale jer, at se lidt på de hunde der bare sidder og venter og venter på landets internater, på at få et nyt hjem, se om der er en hund der passer til jeres familie og personalet på internaterne er ret dygtige til at finde ud af om hund og familie passer sammen, i kan også få en hund der er kommet over hvalpe stadiet og måske er godt opdraget .
Kig på linket og se om i kan finde en hund og giv den et godt hjem.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater
Mvh. gwh.
Ps. hvis i finder en hund, ville det være spændende, at høre hvad for en hund i vælge,r til at være en del af jeres familie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-05-12 15:32

Internathunde kræver altid en ekstra indsats. Især i starten. For den savner jo sin familie.

Og det er ikke en hund for en familie, der kun kikker på egne behov. De bliver klogere efterhånden. Men det har ikke brug for endnu et nederlag, og endnu en labradorblanding med skjulte genetiske problemer.

Troldepige, jeg ville nok anbefale TS at hans familie anskaffer en tæve. Der ER trods alt færre egetkønsproblemer med en tæve.

Men du har ret i, at alle hunde kan give problemer, hvis ikke ejer tager ansvar.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-05-12 19:51

Jeg vil gerne anbefale min lille hund som race nemlig

Cavalier King Charles

Citat
http://www.google.dk/search?q=cavalier+king+charles+spaniel&hl=da&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=hF2pT5awAY36sgbw6bmNBQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CDIQ_AUoAQ&biw=1419&bih=681

Den kræver en smule pelspleje, men noget skal du jo også lave, ikke sandt?

Det er en smuk, klog, mild og kærlig hund. Men sørg for at købe den hos en opdrætter, der er medlem af cavalierklubben.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-12 20:32

Citat
Troldepige, jeg ville nok anbefale TS at hans familie anskaffer en tæve. Der ER trods alt færre egetkønsproblemer med en tæve.

Men du har ret i, at alle hunde kan give problemer, hvis ikke ejer tager ansvar.

Jeg kan kun give dig helt ret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-05-12 20:55

pifo, jeg er enig med dig i, ar en cavalier king charles ville være et godt valg. Men i en anden tråd fravælger TS netop den race...

---men lad os se om TS vender tilbage når det er gået op for ham og forældrene, hvad en racehund koster.
Folk, der ikke har købt racehunde før, tænker ikke over, hvor dyr sådan en er......

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 09-05-12 02:39

Citat
Internathunde kræver altid en ekstra indsats. Især i starten. For den savner jo sin familie.
Og det er ikke en hund for en familie, der kun kikker på egne behov. De bliver klogere efterhånden. Men det har ikke brug for endnu et nederlag, og endnu en labradorblanding med skjulte genetiske problemer.

Der er kun en ting jeg er enig i og det er, at der ER mange labradorblandinger, men der er altså også mange race hunde. Og indsatsen er måske nok større med med en lille hundehvalp, den savner jo også sin mor. Det er sjælendt at der medfølger nederlag med en internathund, de bortformidles kun hvis de er egnet til det og de fleste hunde er velfungerende hunde fra gode hjem, skilsmisse / allergi/ dødsfald /flytning ,bare for at nævne nogen årsager til, at en hund havner på et internat og som sagt gør personalet en stor indsats for at matche hund og ny ejer, de er jo selv interesseret i at give hunden et godt hjem hvor den trives.
mvh. gwh.

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 11-05-12 22:18

Birgitta ved godt hvad en racehund koster

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-12 17:16

Fint! Så ved du også, at de helt små og de helt store hunde er dyrere end dem i mellemstørrelsen. Min egen Silke kostede 7500 for 10 år siden, så jeg vil tro, at en retriever koster omkring de 9-10.000 i dag. Og golden retriever og labrador retriever er nok nogle af de billigste racehunde..
---Men det var ikke derfor, jeg købte Silke. Prisen må ikke ret gerne være afgørende for racevalget.

Man skal tænke på, at det også hele tiden koster at have en hund i huset: Træning, forsikringer, mad, mad, mad, kosttilskud, vitaminer, pelsplejeting. Dyrlægeregninger. Transport. Hvis man ikke har bil, koster en hund det samme som et barn i bus og tog. Hvis man HAR bil, skal den indrettes forsvarligt til hunden.

Og så er der ting: legetøj, kurv, tyggeting, halsbånd, snor, hundetegn...
Anskaffelsen af hunden er ikke altid den største udgift.

Nogle af tingene er engangsudgifter. Andre er faste udgifter, der følger med at have hund.
De fleste af tingene er noget der skal være råd til, uanset om hunden er en racehund eller ej.
---Det er nogle år siden, dine forældre har haft hund. Måske skal de også lige kikke på, hvad foder til en hund koster i dag.
Man giver jo ikke 10.000 kr for en hvalp for at fodre den op med Aldis det billigste..

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 12-05-12 19:16

det har du ret i. men har også selv kigget på dba. guloggratis og andre sider og der er altså mange hunde både race og blanding som er biligere. men ja jeg ved godt der er store udgifter både med at købe hunden og diverse ting som foder og tilbehør...

lige et side spørgsmål er en border collie og labrador en god blanding.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-12 20:54

Nej. Det er det ikke. Border-collien skal have en masse aktivitet med noget, der ligner hyrdning. Og labben er en jagthund. De to tilsammen kan give en frustreret og pindetosset hund, der "hyrder" alt mellem himmel og jord, fra småbørn og andre hunde, -til cykler og biler.
Jeg har set det...

Det er altid svært at opdrage og forudsige når man blander to helt forskellige racer.
Men de ser da søde ud.......

En "racehund" uden stamtavle, er en hund, der ligner en eller anden race. Men der er ingen, der kan sige, hvad den egentlig er en blanding af. Der er ingen garanti for at faderen er den, som ejeren siger.
Og en racehvalp af to stambogsførte forældre kan næsten være det værste: Forældredyrene har måske ikke kunnet avlsgodkendes i stambogsklubben på grund af arvelige sygdomme eller alvorlige fejl. Så forsøger folk sig nogle gange på egen hånd.
Racehunde kan have alvorlige arvelige sygdomme. Men hvis de er avlsgodkendt, så er de undersøgt for de almindeligste af de sygdomme, der ligger til racen.

Er en stambogsført hund for dyr, så tag i stedet en internat-hund.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/find-dyr

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 12-05-12 21:01

ok

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-12 22:07

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/find-dyr

Det er altså ikke pænt gjort, at smide sådan et link, vi må kun have én hund her hvor vi bor.

Men hvis jeg engang skal have en anden hund, så kan det meget nemt blive en internat-hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-12 13:10

Man KAN jo være heldig at finde en helt lille hvalp på et internat..

Lige nu har Spøttrup 7 hvalpe, der er klar til videreformidling d. 22-6..
Jeg tror ikke, at det bliver noget problem for internatet at slippe af med dem...

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 14-05-12 01:42

Hej Birgitta det glæder mig meget, at du selv endte op med at anbefale en internat hund
og dejligt at Troldepige og forhåbentlig andre fik øje på Internaterne, der jo gør alt for, at hunde og katte kan få det godt .
Cthemacman , det er stadig spændene, hvad for en hund du vælger, fra internat eller ej
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-05-12 06:43

Citat
og dejligt at Troldepige og forhåbentlig andre fik øje på Internaterne, der jo gør alt for, at hunde og katte kan få det godt .

Dem har jeg såmænd haft øje på længe.
Ham jeg har nu er også en genbrugshund, omend han ikke kommer fra et internat.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-05-12 09:40

Jeg mener ikke I skal anskaffe en hund !! Mon ikke der blot er tale om en fiks ide hos dig, da din mor øjensynligt er bange for hunde efter en grim episode for mange år siden ! Med din dejlige alder på 16 år, må man formode at du inden for den nærmeste fremtid (3 - 4 år ?) flytter hjemmefra og hvad så med hunden ?
Du opsætter en hel del af Jeres behov vedr. hund - har du tænkt på hundens behov, uanset race ??
Hunde af enhver art kræver pasning og pleje, ikke kun små lufteture dagligt, men har behov for stimulering af dens sanser, samt at kunne "strække" igennem flere gange om ugen ! Så er chancen for en hund i balance med sig selv og sine omgivelser størst ! Er du/I indstillet på dét ? Tænk Jer grundigt om !!

ØV4

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 16-05-12 14:45

ja det er jeg klar over og har tænkt på.

og nu er der ingen der siger jeg flytter hjemmefra lige så snart jeg bliver 18 vel og hvis så gør så har jeg altså en lillesøster der er 4 år yngre.

og nej det er ikke bare em fiks idé

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-12 17:40

Næ. Du flytter måske ikke hjemmefra om 2 år. Men du bliver næppe heller boende hjemme i 10-15 år endnu. Og din lillesøster gør måske heller ikke..

Det er ALTAFGØRENDE! at begge jeres forældre er med på ideen. Det er DEM, der er de voksne. Det vil altid være DEM, der har ansvaret for hunden. Du og din lillesøster kan så hjælpe rigtig meget til. Men alle de vigtige og nogle gange svære beslutninger skal forældrene stå for. Ligesom de SAMMEN skal blive enige om OM I skal have hund, og hvilken hund I skal have.

Jeg kan forestille mig, at din mor måske især kan være skræmt over tanken om endnu en uberegnelig blandings-hund. Om den så er fra internat eller fra den blå avis eller guloggratis, det er nok underordnet.
Dine forældre har sammen haft en rigtig dårlig hundeoplevelse. Den ønsker de ikke at gentage. Og det må du nok respektere.

Men DU kan gøre en forskel. Når du bliver voksen og flytter hjemmefra, så kan DU anskaffe dig en rigtig, rigtig sød og blid og rolig hund som ikke er ret stor. Så kan din mor ganske langsomt opleve, at sådan en lille hund slet ikke er til at stå for.
Ja, hvem ved? Måske vælger de så til den tid at få deres egen lille hund.

Lige nu kan du sørge for at få erfaring. Luft hunde for andre. Tag på hundeudstillinger. Gå til hundetræning som tilskuer. Og gå til de forskellige slags prøver, der findes for hunde: Lydighed, agility, rally, markprøver, spor, dogdancing osvosv..
Der er masser af ting, du kan tage ud og kikke på.
Og det er altsammen noget, man ikke har tid til, når man først står med en lille hvalp 24t i døgnet, 7 dage om ugen.
Og så kan du selvfølgelig læse alt hvad der findes af bøger og hundeadfærd og træning og opdragelse. Det er ikke småting.
---Jeg fik selv først hund da jeg var 22 og jeg ventede mit første barn. For mine forældre ville ikke have hund da jeg boede hjemme.
Men jeg har haft hund(e) lige siden, i over 40 år.

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 16-05-12 21:27

ja jeg lytter jo skam også på jeres råd. men derfor kan man jo godt være kommet dertil hvor vi stadig kan få en hund i hjemmet som min mor kan vænne sig til og self. bliver nogen nødt til at tage sig af den når vi flytter hjemmen fra det ved jeg godt nu skal i heller ikke undervurdere mig :) har surfet på nettet osv. i evigheder efter gode råd osv.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 17-05-12 02:08

http://www.hundegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=75703
http://www.hundegalleri.dk/mar_alle.aspx?page=1&catId=9999
Her er også hunde tilsalg feks. Berner Sennen er en godmodig og vildt skøn hund.

Kan også oplyse at Roskilde Internat har åbent hus Torsdag 17/5 kl. 10-16 og Fredag 18/5 kl. 10-18
Hvis du skulle bo i nærheden eller måske andre kan bruge oplysningen.
mvh. gwh.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-05-12 08:35

Kommentar
Fra : Cthemacman
Dato : 16-05-12 21:27
--------------------------------------------------------------------------------
ja jeg lytter jo skam også på jeres råd. men derfor kan man jo godt være kommet dertil hvor vi stadig kan få en hund i hjemmet som min mor kan vænne sig til og self. bliver nogen nødt til at tage sig af den når vi flytter hjemmen fra det ved jeg godt nu skal i heller ikke undervurdere mig :) har surfet på nettet osv. i evigheder efter gode råd osv.

Du har helt ret i, at det er Jeres afgørelse, men en hund eller et hvilket som helst andet dyr, er ikke noget "man skal vænne sig til" !! Det er levende væsener som man gerne vil anskaffe sig, hvis man brænder for det og ikke en eller anden fiks ide, som jeg stadig fornemmer du/I har !
Men I ønskes held og lykke fremover - tænk over hvor mange "hundeskæbner" der findes i kongeriget - det behøver I ikke bidrage yderligere med !

ØV4

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 17-05-12 12:50

Citat
hvis man brænder for det og ikke en eller anden fiks ide, som jeg stadig fornemmer du/I har !

Jeg har slet ikke opfattelsen af, at det er en fiks ide Cthemacman og hans familie har fået, tværtimod er det usikkerhed og råd om hvilken hund der passer bedst i familien der får Cthemacman til at skrive her, hvilket igen siger mig, at der er grundige overvejelser over valget af hund, ellers kunne de jo med hovedet under armen (som så mange andre ) fare ud og få den første den bedste hund med hjem, denne afventen og spørgsmål vidner om ansvarsbeviste nye hundeejere, så jeg er overbevist om, at de vil blive glade for en hund og hunden får det rigtigt godt hos Cthemacman og familie.
mvh. gwh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-12 14:00

Cthemacman, Hvis det skal lykkes dig at få succes med at få hund mens du stadig bor hjemme, så skal du starte med at vænne din mor til hunde.

Jeg vil foreslå, at I starter med sammen at tage på hundeudstilling og/eller på besøg hos en opdrætter af små kærlige hunde og/eller du låner en lille hund, som du kan lufte og præsentere for din mor.
Hvis DET går godt, så kan din mor måske i næste omgang lufte lånehunden sammen med dig.

Og hvis DET også går godt, så kan I sammen med din mor snakke om, hvilken hund, der kunne være en god ide. DIN MOR skal være afgørende for beslutningsprocessen.
Hvis hun slet ikke vil være med til at tage på hundeudstilling eller andre ting med hunde, så tror jeg altså ikke, at du skal regne med at få hende omvendt i løbet af de nærmeste år.

OG: Du kan allerede nu begynde at forberede dig på at få hund: Spar op. Put hver eneste krone, du kan undvære i en sparebøtte. OG sæt pengene i banken en gang om måneden. HVIS din mor så bliver blødgjort inden for overskuelig fremtid, så kan du betale en del af den nye hund, så det ikke er pengemangel, der er afgørende for om I skal have hund. Og hvis det ikke lykkes at overtale dine forældre, så kan du SELV bruge pengene, når du om få år vil købe dig en hund.
Uanset hvor meget vi ønsker og elsker hunde, så ER penge meget vigtige. For alt, hvad der har med hunde at gøre, er meget dyrt.

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 30-05-12 18:59

ups har helt glemt at skrive

nå vi er kommet frem til at det nok skal være en japansk spids eller en west highland vi er ikke helt enige om det endnu

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 25-06-12 21:12

nu er det bestemt at det skal være en drenge Westie og vi har reserveret en. smider lige et

http://www.123hjemmeside.dk/familienwold

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-06-12 14:35

Nuiii.. hvor er de søde..... Det bliver en MEGET laaaang julimåned i år, hvad?

Forhåbentlig bor I i nærheden af kennelen, så du kan tage på besøg tit. Så går tiden hurtigere. Og det er rigtig sjovt at følge sin hvalp fra den er helt lille.
Husk selv at tage en masse billeder. Både hos opdrætter og når I får jeres baby hjem.

Hvad siger din mor til hvalpen?

Og............... hvad blev der af det med pelspleje? En westie har en strid pels, der skal børstes helt igennem et par gange om ugen.
Og derudover skal den trimmes 4-6 gange om året... Det koster ikke under 500 pr. gang. Dyrere, hvis man ikke har børstet hunden nok til hverdag. For så kommer der filter i pelsen og det tager ekstra tid at fjerne.

Det er SÅ farligt at besøge et kuld hvalpe inden man har sat sig ind i, hvad racen kræver.
For man bliver uhjælpelig forelsket, når man ser de små.
Så nu må I bare finde ud af at få klemt trimning ind i familiens budget hver anden måned...

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 27-06-12 16:44

altså det med pelsen det kan jeg ikke helt gøre noget ved for mor og far valgte i sidste ende at det skulle være en westie og så er jo ikke noget at gøre... og hvad angår det med at bo tæt ved opdrætteren. det kan man ikke sige, vi bor 12 km. nord for Aalborg de bor i Haderslev.