/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
mac mini 2011 ram
Fra : henrik2008
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 07-05-12 16:50

hej.

jeg har et par vigtige spørgsmål vedr. Mac mini 2011.

Jeg har lige købt en Mac mini 2011 (intel icore5 2ghz, 2gb ram, 500gb hdd, osx lion),
for ca. en uge siden.

nu vil jeg gerne opgradere min Mac mini med meget mere ram (maks. 8gb!).

man kan købe ram til mac mini masser af steder, da mac mini jo bruger standard pc ram.
Apple ta`r 10x så meget for en ram, sikkert?.
jeg vil ikke betale en formue for apples ram, men istedet købe en billig ram (hellere ikke for billig!).

har surfet på nette omkring info , vdr, mac mini - ram osv.

nu har jeg kommet til følgende angåedne spec af ram til mac mini.

rammen til mac min 2011, skal være, herunder.

PC3-10600 DDR3
Unbuffered
Non-parity
204-pin module
1333 MHz

ram blokkende skal være 2-4 gb per modul.

ram modulerne kan købes hos eks, fønix computer på frederiskberg og andre steder.

4gb ram fra kingston valueram, eller corsair, eller crucial koster 200 kr.
8gb ram = 400 kr.

jeg har har igennem en del år bygget pcer og er vant til at skifte ram, men jeg er lidt bange
for at putte ram i mac mini, fordi den er så lille, men det skulle være meget nemt.

på nette , kan man læse at, der er blevet gjort en del erfaringer med at bruge de forskellige
ram mærker på bla. mac mini, især r de billige.

kingaston valueram, påstås at være dårlig, mac bruger har oplevet, at maskinen fryser, kernel panic osv.

andre mærker som crucial, corsair, har mange åbenbart gode erfaringer/oplevelser med.

nu er spørgsmållene, hvad for en ram skal jeg putte i mac mini 2011 ?.

hvis nu jeg lader fønix tekniker for ca. 300 kr, installere rammen, er jeg dækket 100%, hvis der går noget gjaldt ?.(fønix for også mac kunder, der er tilfredse, siger de i fønix!)..

er det muligt, hvis jeg for installeret rammen for fønix, og de tester maskinen og alt er vel, for

senere hen, lad os sige efter 1-2 dage, at maskinen lige pludselig fryser, eller ikke kan lide rammen, eller er det sådan at rammen, når den er installeret, første gange, ikke er set problmer, er ens betydene med at så vitrker rammen 100% ?.

lige et spørgsmål til, kan man installere en ny harddisk til mac mini, altså en sata2-3 500gb eller 700 gb?, hvad bruger mac egentligt, når det drejer sig om, interface til hdd ?, thunderbold, eller sata ?.

henrik.

det skulle være rigtig nemt at installere rammen.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-12 05:38

Her på denne hjemmeside kan du se hvilken kington ram der passe til din Mac
http://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=2&Mfr=APP&Line=Mac%20mini%20(DDR3)&Model=72754

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 09-05-12 11:22

har kigget på kingston siden med ram, tak rotw .
skal lige skrive varenummer eller ram serie nummer (eller hvad det nu hedder!) for kongston hjemmeside.

jeg burde selv gøre det, ellers, lære man jo ikke noget. (altså installere rammen i mini mac).

angående rammene, er oplysningerne fra internettet, og ja det kan godt være at
jeg er lidt forkert på den med hensyn til de forskellig ram mærker, hvad der virker bedst, ops. er baseret på forskellig brugers erfaringer, og man kan vel hellere ikke stole 100%, på disse oplevelser, men snare en et generelt biled af mac brugers erfaringer.

nu er jeg i gang med at udskifte hdd og dvdrom til min gamle mac g5 dual core 2ghz.
hdd er udskiftet og virker.

jeg måtte bruge forsigtig vold mod den gamle mac , for at udskifte dvd rommen, da den er fandeme voldsomt svær at få ud, og nej det hjalp ikke med at tage de 2 låse (af plastik), til siden
for at låse op for dvdrommen, drevet, dn er urokkelig, jeg har prøvet med meget kraft og rokket den ud, intet hjalp. nu har jeg endelig fået dvd rommen, ud jeg tog forsigtig en hammer og en tynd skruetrækker og skubbet drevet ud, det hjalp, ind med det nye drev.
hvad fandens er det for et latterligt design en mac pro har, man kan ikke komme til med sine hænder eller skifte noget, uden enormt besvær, mac design my ashh.
den er nu udskiftet altås dvd rommen.

nu mangler jeg bare en legal osx leopard 10.5.8, til installering på maccen.

Apple skal have 1000 kr for dvdèn, fandme nej, det har jeg ikke råd til.

jeg prøver lige em linux ppc og smider den på, bare for at om alt, virker.

jeg har ikke tænkt mig at smide den gamle mac ud, aldrig i livet.

ok, dettte svar som ikke er noget svar, høre ikke til her, unskyld, men jeg kunne
ikke lade være.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 09-05-12 11:23

jeg venter lige med at lukke svaret, jeg skal lige have et par kommentarer fra andre, så skal jeg nok lukke svaret og give point.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 09-05-12 14:24

altså, hvis nogen har lyst!.

Godkendelse af svar
Fra : henrik2008

Dato : 10-05-12 10:43

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-05-12 10:46

Det var så. Lidt