/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvilken spaniel
Fra : Cthemacman
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 06-05-12 21:10

hvilken spaniel kræver mindst motion og er bedst som ens første hund (den skal ikke bruges til jagt) det skal siges både min mor og far har haft hund men i min tid som deres 16-årige dreng har vi aldrig haft hund.

når jeg siger spaniel snakker jeg om cocker springer m.m ikke prince Charles

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 07-05-12 00:46

Hejsa Spaniels er skønne hunde, men springeren kan godt kan være noget mere dominerende end Cokeren, MEN de kræver altså meget motion begge racer, de er jo af natur meget glade for at snuse og jage i det fri og de elsker det. Måske er den lille KING Charles, den bedste, ved ikke helt hvorfor i fravælger lige den ? men hvis i ikke er meget for at gå med en hund, så er det måske slet ingen god ide at anskaffe jer en sådan, TÆNK over det, for det kræver godt nok, lige lidt mere end en kort luftetur eller en tur ud af teressedøren. så måske skal vi bare vælge en lille bitte hund, der ikke kræver så meget motion.
Mvh. gwh

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-05-12 05:40

Der er ikke mindre end 8 arter registreret i Danmark, så det er ikke nemt at rådgive uden at det bliver følelsesmæssigt, men prøv at læse her:
http://www.spaniel-klubben.dk/?page_id=168
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-05-12 09:02

hvis du skal have en rolig hund der ikke kræver ret meget motion, skal du have en bernersennen.
der findes ikke mere godmodig og doven hund.
den er godtnok en del større end en spaniel, men den kræver meget mindre motion og er lettere at opdrage.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-12 13:47

Nem hund? Og det skal ikke være cavalier king charles? De er ellers vildt yndige og hyggelige.. Og de er i dag selskabshunde, ikke jagthunde.
http://www.cavalierklubben.dk/

Ellers må det næsten blive den mindste af jagt-spaniellerne, Amerikansk cocker spaniel. En kvik og køn lille hund, der er klar til lidt af hvert, men som nok er den mindst "jagtliderlige" af cockerne.

Der ER nu noget forkert ved at ønske sig en jagthund uden at ville kompensere for at man ikke vil gå på jagt med den.....

---Det er ikke så meget "motion" en jagthund kræver, men et job. Hvis ikke man giver en arbejdshund et job, så finder den selv på noget at lave. Og det er ikke sikkert at det er så acceptabelt.

Kan du ikke prøve at forklare hvorfor det specielt er en spaniel, familien ønsker sig?

Hvilke hunde har dine forældre haft? Måske skulle det være sådan en igen? For så har de noget erfaring at bygge på.
Når du er 16 år, så vil du kun være seriøst engageret i hundens daglige behov i få år. Derefter er det dine forældre, der står for træning og daglig pasning.

De langhårede spanieller kræver også en del pelspleje, noget, der kan være svært at passe ind i en travl hverdag med jobs, skole, uddannelse, venner og hundeaktiviteter.

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 07-05-12 17:22

det var bare fordi jeg havde kigget på mange racer så faldt jeg over spaniels men der er mange racer jeg godt kunne tænke mig.

men hvis jeg nu skriver hvilke behov vi har så kunne i komme med forslag ud fra det det handler om alle racer. gør det i en ny tråd