/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine larmer ved centrifugering
Fra : towli
Vist : 4865 gange
100 point
Dato : 05-05-12 18:41

Hej

Vores Siemens vaskemaskine er begyndt at lave sindsygt høje bankelyde når den centrifugerer.
Hvad er der typisk galt? Kan det betale sig at få en reparatør ud for at kigge på det? Maskinen er ca.10 år gammel.

/Jan Vejling

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-05-12 19:05

Hvis den kun banker med noget i tromlen, så kan det være fordi tøjet som ikke ligger jævnt fordelt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-12 21:14

Måske er lejerne lidt slidte,

men prøv at sætte den ned fra 1600 til 1200 eller 1000 omdrejninger,
så holder den nok et par år endnu...

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-12 21:34

Der kan være flere årsager.

Det kan være støddæmperne der er slidte. det kan være påhæng der hænger.
Kan i se om tromlen hænger længere nede når maskine fyldes?

Det kan være lejer der er slidte, dette kan mærkse ved at stikek hånden ind i maskinen og løfte i tromlen, kun den forkromede del og høre om det giver bankelyde når den løftes og sænkes.

Det kan også være maskinen står skævt, det skal du tjekke med et vaterpas.

Det kan også være at den ikek støter på alle 4 ben.

Så her er der lidt du kan tjekke.

Om det kan betale sig, kan afklares når du kender årsagen...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-05-12 23:11

JA, der er de meste almindelige årsager til larm under centrifugering som Benjamin.Hansen skriver, især når den er ti år gammel er det lejerne det første jeg vil tjekke.

Der kan være en ting mere, der kan sidde noget fast i tromlen som er årsag til larmen, eksv. noget fra en bøjleBH eller lignende, men der er mest sansynlig at det er lejerne, og så kan det ikke betale sig at rep. den, med mindre at i kan gøre det selv.

Kommentar
Fra : altmuligmand01

Dato : 06-05-12 02:02

Hvis den har den alder! Så ville jeg tænke over at få den skiftet ud. En anden mulighed er at lade dev op med varm vand fra en solfanger, og dade den køre på solenergi. hvis det er et svar så godt.

Godkendelse af svar
Fra : towli

Dato : 09-05-12 20:02

Tak for svaret Benjamin.Hansen.!!!