/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
El-installationer
#NavnPoint
transor 8683
rotw 8412
3773 5803
michaelho.. 4960
Hejdu58 4795
pallebhan.. 4530
Benjamin... 4528
viskinge 4235
pbp_et 3141
10  Bassebo 2677
Amerikaner køleskab køre kontant
Fra : rockafalla
Vist : 4627 gange
20 point
Dato : 28-04-12 12:10

Hej,

Jeg har lige afhentet et Siemens amerikaner køleskab.

Der er blevet transportere på "ryggen" og har stået oprejst i 7 timer før det blev tændt.

Jeg har lagt mærke til at det køre konstant dog hvis jeg prøver enten at skrue op eller ned på fyse delen stopper den og starter 5 min efter.

Det virker som om det køler som det skal.

Nogen som har nogen ide om hvad det kan være ?

 
 
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 28-04-12 12:19

Så mangler du at finde et termometer.

Det er temperaturen der bestemmer om det skal køre eller være stoppet.

Det kan være meget svært at "syntes noget" om temperatur.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 12:25

Termometer er smidt i og der er skruet helt op for systemet.

Hvad skal sådan noget ligge på ?

Kommentar
Fra : altmuligmand01


Dato : 28-04-12 12:32

Temperaturen i køleskabet skal være ca. 5 grader C.

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 28-04-12 12:41

Læg det på siden og prøv igen.

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 12:42

Fryseren ligger på -10 og køleskabet på 3+

Det virker dog som om at det er fryseren som laver lidt bøvl.

Den stopper først når jeg skruer ned for fryser dele.

Det skal lige siges at der er mulighed for tilslutning af vand hvilket ikke er gjordt endnu, kan det være derfor ?

Kommentar
Fra : Stouenberg


Dato : 28-04-12 13:28

- nej, det har intet med vandtilslutning at gøre. Køl skal være +5 og frys -18. Hvor lang tid har det stået tændt og er der ikke et display på fronten?

God weekend

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 13:31

Siden igår kl. 19, desværre nej

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 28-04-12 14:03

Laver den koldt vand og isterninger eller bare koldt vand.

Køleflader i frys og køl måler på kølelegemet...........men vandet kan ikke give melding om temp når der ikke er noget at måle.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 28-04-12 14:11

Termostater er indrettet på en sjov måde. Når der skrues på termostaten mod varmere temperatur (mod uret) og køremotoren stopper vil termostaten ikke give startsignal når der dejes (op ) igen.

Det er for at beskytte motoren mod at starte med fuld belastning. Hvis der slukkes mens kølemotoren er i gang vil motorbeskyttelsen træde ind og afbryde (varmesikring) og det kan få skabet til at genforsøge med korte mellemrum.
Løsning - lad skabet være uden strøm ca. en ½ time.

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 14:24

Som sagt er der ikke koblet vand til, så det kan godt være det ?

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 14:32

Jeg har taget strømmen og afventer 30 min :)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 28-04-12 15:04

Har det skab ikke et type navn eller nummer, så vi har noget at se brugsanvisningen efter?

Jeg kan ikke forestille mig at vandtilslutningen skulle gøre at den ikke standser som den skal.

Men - 10 i fryser burde kunne gøres bedre
+ 3 i køl burde være nok

Jeg kan forestille mig at skabet har 2 separate kompressorer, hvilket gør at hvis de skiftes til at køre kan det lyde som om skabet ikke holder pause.

Det dur ikke at skrue ned køletermostat - hvis det er fryser kompressor der køre.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 15:16

Siemens KG57U95SKD

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 15:31

Køleskabet har nu været slukket i 30 min og tændt igen og har brummet der ud af de sidste 20 min

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 28-04-12 17:00

Det lyder ikke til at du er blandt den mest tålmodige del af befolkningen.
Lad det køre 24 timer inden du går i panik og sørge for at der er ventilation bag skabet så det kan komme af med varmen.

Et køleskab virker på at varmen flyttes inden fra og ud. Det tager tid at få temperaturen ned i hele skabet. Så giv det en chance for at få temperaturen ned. Hvergang du åbner og lukker døren for at tilfredstille din trang til kontrol lukker du vare ind.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : droslerne


Dato : 28-04-12 17:48

Der er lige en der har fortalt mig at han har sådan et og han havde samme problem, han fik besked på at bag på køleskabet i bunden, er der en rille til afkølet overskudsvand, den skal renses så den kan komme af med det vand den selv fordamper.
Han siger det har virket 100%


Kommentar
Fra : Stouenberg


Dato : 28-04-12 18:00
Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 28-04-12 20:23

Droslerne - Hvor skulle det sidde helt præcist ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 28-04-12 20:30

Hvis der er en fordamperbakke er den placeret oven på kompressor. Så er der et lille hul i under kølefladen der føre vandet bag ud af skabet. Svarende til en tagrende med et afløb.

Jeg har hørt den samme historie men aldrig set at det praksis skulle være løsningen på problemet.

Jeg tror stadig mest på den med tålmodighed.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 28-04-12 21:04

Altså - køle-delen af skabet har et af løb inde i skabet under kølefladen.........................men der kommer først vand når skabet selv afrimer, og det sker ikke før termostaten siger at der er koldt nok.
Så indtil skabet er nede i temperatur vil der ikke komme vand.
En fin hvid gardinspiral er passende til at rense afrimnings vandet med forsigtighed.
Jeg går ud fra at du overholder den frie luftmængde rundt om skabet.

Ps. Da der tilsluttes vand til skabet og der er el-styring til det kolde vand, så skal skabet tilsluttes med jordforbindelse. Jordlederen kan være monteret på det 3. ben som bare er et hul i stikket. Altså der skal være 3 ben på ledningen, og den skal tilsluttes en stikkontakt med jordforbindelse.

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 29-04-12 09:38

Det var sjovt du siger det med jord, den er nemlig ikke tilsluttet, kan det have noget at sige ?

Skabet har ca. 7 cm til væggen hvilket vel er nok ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 29-04-12 09:43

Jordledningen har ingen betydning for hvorlænge det køre eller holder pause.

Den handler om sikkerhed og lovlighed af installation.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 29-04-12 09:45

Der skal være god mulighed for luftens bevægelse. omkring skabet.

Hvad er status, er det vamt bag på køre det stadig uden pauser?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 29-04-12 09:54

Den ene side (venstre set forfra) har 3 cm til væk. Bag til er der ca. 7 cm.
Ja den køre stadig utroligt meget, det virker som om det eneste tidspunkt den rigtig stopper er når jeg skruer ned på frost delen hvor efter jeg placere den hvor den var før jeg skruede ned.
Så stopper den ca. 10 min men starter efterføglende

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 29-04-12 10:03

Ja, selvfølgelig starten den igen hvis du skruer ned og bagefter sætter ønsketemperatur laverer... Det er hel logisk.

Da det er et stort skab er der selvfølgelig behov for mere køling. Det meste kølebehov handler om den luft der udskiftes hvergang der åbnes og lukkes. Hvis skabet er fyldt, er der en større konstant masse til at holde temperaturen.

For mig lyder det som du går og åbner og lukker lågen hele tiden. Og du derved selv er den største kilde til problemet.

Hvis skabet er halvtomt, og du åbner og lukker det konstant, vil kompressor skulle kompenserer ved køre længe.

Det er kun et problem - hvis det aldrig holder pause. Så er der et teknisk problem.

Da det holder pauser lyder skabet til at være ok. At det køre længere end dit gamle skab, kan jo skyldes at det er større og du er mere obs på det nye end på det gamle.

Mvh Benjamin





Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 29-04-12 11:36

Citat
Jordledningen har ingen betydning for hvorlænge det køre eller holder pause.

Jammen det har jeg da altid troet...............................så blev man så meget klogere.
Det vil jeg huske at fortælle ude på maskinmesterskolen (Jagtvej)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 29-04-12 11:43

Det var da godt at du blive klogere - det var blot svar på :

Citat
Det var sjovt du siger det med jord, den er nemlig ikke tilsluttet, kan det have noget at sige ?


Men det er da rart at svaret ikke var helt nytteløst..
Det nytteløse præger jo mange indlæg her på siden... Det er bestemt ikke alt der er visdom.
Det er så heller ikke altid at visdom belønnes...

Mvh Benjamin





Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 29-04-12 11:49

øh - det så jeg ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 29-04-12 11:54

Du er tilgivet - hvad du så end ellers kan bruge tilgivelse til

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rockafalla


Dato : 29-04-12 18:14

Benjamin.Hansen - Ja den er jeg med på, både frys og køl er halv fuld og vil skyde på at den køre ca. 5/6 af tiden. Kan det virkelig passe ?
Den køre nu på 2 døgn.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 29-04-12 18:32

Som så meget andet i livet hører man kun det der går en på. Jeg tro der er længere pauser om natten.
Som nævnt tidligere. Prøv at give det lidt mindre opmærksomhed.
Mvh Benjamin

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177673
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409799
Brugere : 218896

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste