/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken muld til højbedet
Fra : vienne
Vist : 930 gange
100 point
Dato : 27-04-12 21:38

Er forvirret - har fået leveret 3 m3 champost muld til mine nye højbede i den tro, at det ville være det allerbedste til mine grøntsager. Nu er jeg derimod kommet i tvivl da jeg kan læse forsk. steder at mulden kan være for `stærk`og faktisk være hæmmende for udbyttet. Hvad skal jeg tro og evt gøre for at få det bedste resultat.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-04-12 22:12

Jeg er på ingen måde ekspert, men mener du i første omgang skal bruge mindre bakker med så- og priklejord. Dette når du sår og indtil planterne vokser sig store og kraftige nok til at udplantes. Champost skulle efter sigende være rigtig godt, bl.a. som plantesække i drivhus, hvilket jeg har efterlyst til mit drivhus. Det består af kompost iblandet hestegødning, dog uden lugt.
Forøvrigt er det for koldt lige nu udenfor, så dine småplanter kan fint vokse sig kraftige i den tid, indenfor, indtil du kan udplante dem i højbedet.
Lykke til!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 27-04-12 22:27

Tak for dit svar Akle Det er jo en mulighed - er i tvivl mht udplantningen i den rene champost men må indrømme jeg næsten ikke orker, at skulle fjerne noget af den igen for at blande op med alm havejord Det er nemlig et stort stykke arbejde

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-04-12 01:53

Du er desværre nød til at blande jord og muld

Jeg plejer nå jeg laver nye bede at fylde flis i bunden og jord blandet med muld i et lag på ca 40cm

Så varmer det også lidt nede fra det forste år ogefterfølgen år tilføre jeg igen noget muld og evt lidt jord alt efter hvor meget det er sunket i løbet af vinteren

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 28-04-12 05:22

Champost er gødning og til jordforbedring,du kan ikke så i champost,frøene vil blive svidt af,sæt kartofler i år og giv det lidt svovlsur amoniak,det vil tage kalken.
Evt. porerplanter er også grådig mht. til gødning
Du skulle nok have 'nøjes' med alm.havejord + champost

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-12 06:02

Nu laver Champost mange forskellige produkter, men den rene champost skal blandes med mindst 3 dele muldjord, så der er max 25% champost i

http://gartneri.dk/havetilbehoer-160/muld-flis-jordforbedring-67/muld-sphagnum-og-jordforbedring-229/champost-bigbag-fragtfri-1089.html

Kommentar
Fra : Kamilla1986

Dato : 30-05-12 13:44

Champost er helt sikkert for voldsomt rent for planterne, det vil "svitse" dem.
Da jeg etabelerede bede i drivhuset, blandede jeg harpet muldjord fra den lokale grusterminal med ca. 20% kompost. Champost er en kompost, og ikke jord.
Man siger at der må maks være 20% kompost i en jordblanding.

Håber du kan bruge mit svar :)