/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Firma der rengør rullegardiner Østjyllan
Fra : mostmighty
Vist : 705 gange
25 point
Dato : 27-04-12 20:00

Jeg har nogle rullegardiner med pletter på, som ikke ser ud til at kunne gå af ved min egen manuelle afvaskning med klud.

Nogen der kender et firma som renser/rengør rullegardiner i det østjyske?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-12 20:29

Nej det tror jeg ikke der er nogen firmaer, som er specialister i.
Fortæl noget om hvad rullegardinet er af, og hvordan pletterne ser ud, eller hvad de et kommet af hvis du ved det. Så kan vi måske give et godt råd om hvordan du kan fjerne dem.

Hvis gardinet er af plast er det formentlig pvc. Hvis det får for meget varme i solen, kan der komme brune pletter. Det hænger sammen med nedbrydning af plasten, og kan ikke fjernes.

Tidligere var plasten stabiliseret med tungmetaller, hvad der af miljømæssige grunde ikke er tilladt mere. Derfor er pvc blevet mere sart.

Pletterne kan i så fald ikke fjernes . dugen kan udskiftes.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-04-12 22:28

Ja det er et plast rullegardin. Pletter er dels gullige af ca. 2 cm i diameter og små brune pletter, der måske kun er et 2-3 mm tykke. De brune ligner lidt madstænk, men de kan ikke komme væk ved bare at skruppe med klud med vaskemiddel.

Det er en leje-lejlighed, som snart skal have flyttesyn.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-04-12 22:49

nogle af de gule mærker/plamager er faktisk noget større. Nogle er en 4-5 cm lange

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 28-04-12 01:54

Det kan måske være billigere at købe nogne nye rullegardiner i eksemepelvis Ikea eller ligende.
I forhold til det en rensning ville koste og som måske ikke er 100%. For det kan de ikke garantere.

Så hvis der skal være rullegardiner og det ikke er specificeret hvilke type i lejekontrakten. Så kunne det være en løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-12 09:12

Med mindre det er specielle indbygningsrullegardiner, har de INTET med lejlighedssyn at gøre....

De bør slet ikke være opført nogen steder men er blot godkendt af lejer som værende efterladt af tidligere lejer....

SMID DEM UD.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-12 09:57

Pletterne er formentlig fejl/nedbrydning i selve plasten.

Hvis de stammer fra fremmede stoffer kan de med tiden være diffunderet så dybt ind i plasten, at de i praksis er umulige at fjerne.

Hvis du er fiks på fingrene, køber du noget andet plastfolie, og sætter det på.

Men find dog ud af om der overhovedet behøver at være rullegardiner.

Hør ved viseværten om han kender problemet fra andre lejligheder. Hvis det ernoget , som kommer med alderen på alle lejlighederne, er det ikke dit problem.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 28-04-12 11:22

Er der nogen, der ved hvor man kan købe rullegardin"stof" i metermål?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-12 11:32

Enhver forretning der handler med "stof"........

Men så skal du jo selv sy.....

Var det ikke nemmere at købe nye rullegardiner

En tur i Jysk kunne nok løse problemet....

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 28-04-12 22:32

Det viser sig, at rullegardinerne rent faktisk står som tilhørende inventar til lejligheden på lejekontrakten. Så jeg kan desværre ikke bare smide dem ud eller købe nyt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-12 00:08

plast folien kan fås i visse farve-og tapethandler. Visse byggemarkeder og evt også hos jysk sengelaget. problemet er nok at få en farve som originalen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-12 06:49

Citat
Det viser sig, at rullegardinerne rent faktisk står som tilhørende inventar til lejligheden på lejekontrakten.

Rullegardiner er en "brugsvare"

Der er da INGEN der vil overtage gamle rullegardiner med pligt til at holde dem iorden

med mindre du har RET til at udskifte dem med nogen andre der passer i dit interiør....

Jeg ville sgu blive mobset hvis de var lyserøde og jeg var pligtig til at beholde den farve

Den holder ikke i "byretten"......

Det svarer lidt til at bruseforhænget skulle være en del af inventaret