/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Spiritus og lukkelov
Fra : ram2
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 28-05-03 22:42

I lov 1260 af 20/12-00 (Lukkeloven) står der i §9:

[citat]
Detailsalg af alkohol
§ 9. I det tidsrum, hvor drikkevarer med 2,8 pct. vol. alkohol eller
derover ikke må sælges, udleveres eller udbringes, jf. § 8, stk. 1, 2.
pkt., skal sådanne drikkevarer være effektivt afskærmet over for
publikum.[/code]

Hvordan kan begrebet effektivt afskærmet fortolkes. I nogle
supermarkeder der holder åbent i det tidsrum, hvor de ikke må sælge
alkohol over 2,8%, tildækkes øl, vin og blot med plast. Hvis dette i
lovens forstand er effektivt afskærmet, kan man så sige det samme i en
døgnkiosk, hvor spiritus er bag kassen, og man kan ikke komme derind,
uden at passere kassedamen/manden.
Det er ikke tilgitret, og heller
ikke afdækket, men publikum har ikke direkte adgang til spiritussen.

Nogen der har kendskab til steder der på tryk omtaler/behandler dette begreb
"effektivt afskærmet"?

Mvh

Ram

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 110 point
Dato : 28-05-03 23:34
Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-05-03 23:43

Hej Melander.

Det jeg søger er en mere præcis fortolkning at det begreb "effektiv afskærming" der omtales i loven. Jeg er ikke i tvivl om, at man bare kan låse hele baduljen inde, så er det effektivt, men det handler faktisk om, hvor lidt man kan nøjes med at gøre, og stadig opfylde lovens krav.

Det de omtaler på den side du henviser til er "effektiv sikring". Jo vist, men lovens intention er, at publikum ikke må havde direkte adgang til de forjættede varer. Sikring lyder mere som beskyttelse mod tyveri, og det er ikke det, det handler om.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-05-03 00:02

I vores Alta forretning, skal de køre et gitter for spiritusen, men ved deres øl og vin, trækker de bare et stort net for..

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-05-03 00:20

Jamen det er det jeg mener. Er et sådant net "effektiv afskærmning", så er det vel ligeså godt med en kassesluse, hvor kunderne ikke kan komme til varerne uden at skulle forbi kassemesteren.

Faktisk er det vel bedre. Nettet kan man jo blot lange en pote op under. I øvrigt forstår jeg ikke den dybere mening, hvis et tæppe er nok. Det handler vel ikke om at folk ikke må røre ved flaskerne, men at de ikke må købe dem, og så skal købmanden alligevel diskutere med kunden, hvis de først er nået hen til kassen med flaskerne.

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 29-05-03 02:15

Afskærmningen skal dække spiritusen for at kunder ikke skal tro at de kan købe det!!! derved forståes der at det skal se ud som om at det ikke er til salg!!! håber at det var forståeligt... fik jeg forklaret af min chef... men dette overholder vi ikke... hehe

mvh dr_scooter

/kiosk medarbejder af højeste rang(min chef har højere rang... tror hun hvertfald)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-05-03 02:22

>dr_scooter.

Så kunne man jo forestille sig, at det var nok at hænge et skilt foran sprutten bag ved kassen i det eksempel jeg angiver, hvorpå der stod "øl, vin og spiritus over 2,8% sælges ikke mellem kl. 20 og 06".

Men er der juridisk belæg for dette???

Ram

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 03-06-03 02:34

Tak for svaret Melander.

Jeg vil lukke sp. da jeg ikke tror der kommer flere brugbare indlæg. Du får pointene Melander, for i det mindste at forsøge.

Jeg har modtaget nedenstående, hvis emnet skulle interessere andre.

Mvh
Ram

[citat]
Ved effektiv afskærmning menes der afskærmning i form af aflåseligt gitter. Du skal lede efter denne beskrivelse i bemærkningerne til den tidligere lukkelov, hvor man gik ind og forklarede dette præcist. Du kan også henvende dig til Erhvervs og Selskabsstyrelsen, de har måske noget du kan bruge.

Med venlig hilsen
Henriette K.B. Andersen
Underdirektør, advokat
De Samvirkende Købmænd
Svanemøllevej 41
2900 Hellerup[/code]