/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Ægteskab
Fra : Thomes
Vist : 792 gange
223 point
Dato : 22-04-12 19:46

Hej.
Min kæreste og jeg vil giftes, og det rejser en hulens masse spørgsmål, som vi håber nogen kan besvare.

1: Kommer vi til at hæfte for hinandens gæld?
2: Vi har begge negativ kapital indkomst, kommer det til at betyde noget?
3: Jeg arbejder og hun får revalidering (under udd.), har det nogen betydning skattemæssigt?
4: Hun har barn fra et tidligere forhold, med en mand som ikke ønsker at se barnet, kan han kræve at han ikke skal betale børne bidrag?

Håber der er nogen der kan besvare spørgsmålene, har googlet meget, besøgt skat.dk og borger.dk men synes ikke at have fundet noget konkret på det vi søger svar på.

Hilsen de forvirrede

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 20:14

Prøv at søge på forsøgerpligt, det er det forhold der kan bringe jeg i klemme.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/521.html

Nogle forhold kan i måske skrive jer ud af, men jeg kan ikke svarer entydigt på dine spørgsmål.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-04-12 20:16
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-12 20:25

4. Far'en til barnet skal fortsætte med at betale børnepenge, det er kun i tilfælde af, at du adopterer barnet, at han ikke skal betale.

Men din kommende hustru får nok forhøjet børnebidrag, det er jeg ret sikker på bortfaldet, ved ægteskab

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-12 20:55

3: Ja, hvis du tjener for meget mister hun sin sikkert sine revaliderings penge?
og så har vi kun svaret på de sidste to lettere spørgsmål...

Om de første, I bør selvfølgelig have særeje, men det er her ikke nok,
du/I bør fraskrive jer ægtefællers gæld...

Med de beskevne forhold: Gift dig under ingen omstændigheder før du har talt med en advokat!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-12 21:13

Citat
du/I bør fraskrive jer ægtefællers gæld...

Ja, lav en ægtepagt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-04-12 22:01

Den gæld i bringer ind i ægteskabet, den hæfter i selv for. Den anden kommer ikke til at hæfte for den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-12 22:10

Gældshæftelse ved indgåelse af ægteskab

Spørgsmål: Da min kæreste og jeg gerne vil giftes på et tidspunkt, vil jeg gerne vide, om hun ved indgåelse af ægteskab kommer til at hæfte for min gæld, som jeg har fra tidligere forhold.
Indehaver, Advokat (L) Per Elander Rasmussen, Ret&Råd Tommerup svarer: Selv om I indgår ægteskab, medfører dette ikke, at din tilkommende kommer til at hæfte for din gamle gæld.
Efter at I er blevet gift, gælder det fortsat, at I hver for sig kun hæfter for den gæld, I har påtaget jer (skrevet under på).
Der er dog enkelte undtagelser. Begge ægtefæller hæfter for skattegæld, som opstår mens ægtefællerne lever sammen. Det samme gælder udgifter til familiens daglige fornødenheder.
Men i tilfælde af, at du dør først, er det nødvendigt at oprette ægtepagt. I bør derfor kontakte advokat og oprette ægtepagt før I gifter jer.
En ægtepagt skal tinglyses for at være gyldig.

http://www.ret-raad.dk/Private/FAQ%20privat/FAQ%20aegteskab%20og%20oekonomi.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-04-12 22:51

Spørg dog på borgerservice...der får du/i besked på alle dine spørgsmål .
Hvor svært ka' det være.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-04-12 22:54

Og så prøv at få afsluttet dine spørgsmål på en pæn måde.
Citat
Spørgsmål

- Ubesvarede

- Besvarede

- Annullerede

- Slettede

Ialt

Kommentarer

- Ikke godkendte

- Godkendte

- Slettede

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-12 22:58

Hvis du spørger på Borgerservice, så gør det skriftligt - selv de kan tage fejl, men kan ikke bare løbe fra svaret hvis du har det skriftligt - taler af bitter erfaring

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 22-04-12 23:58

Tak for alle svarene, vil prøve at spørge borgerservice i morgen, og få det på skrift, vurderer i morgen hvem der skal have point :)

piaskov: Jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg skal besvare mine spørgsmål på en ordentlig måde, synes det jeg har skrevet er skrevet på en pæn måde, så hvad mener du?

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 22-04-12 23:59

Piaskov: Jeg synes ikke du har svaret mig på en ordentlig måde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-12 00:06

Thomes

Du skal nok læse Piaskovs indlæg på den måde at det er god etikette, pli, dannelse eller skik. At man lukker spørgsmål ved at acceptere et svar hvis man fik svar på det man spurgte om.

Da dette en en god kvitering for den indsats andre har gjort for at svare på dine spørgsmål.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 23-04-12 00:30

Benjamin.Hansen
nå okay, men jeg er jo slet ikke nået så langt endnu, og forstår ikke hun har taget det gamle ind, har jo accepteret et svar, men hvis jeg har haft tråde hvor der har været kun negative eller ubrugelige svar så har jeg self ikke accepteret svar ;)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-04-12 17:50

Særeje