/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Købeloven
Fra : o0nellie0o
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 21-04-12 21:18

Hej

Jeg har købt en livsstils kursus, som viser sig at ikke være det jeg havde regnet med alligevel...
Derfor har jeg besluttet mig for at droppe ud af dette for ikke at udsende dårlige energier til underviseren samt mine medkursister.
Jeg har været der 1 gang (første gang i dag) og der er ialt 10 kursus dage fordelt på 1 dag ud på resten af året.
Jeg har givet 7900kr for hele forløbet...

Normalt er købeloven jo at man har 14 dages fuld returret... men gælder dette også for et kursus?

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 21-04-12 21:22

Hvis jeg er dækket af købeloven når det gælder kursus - må du gerne linke til en pargraf så jeg rent juridisk har noget at henvise til....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-04-12 21:26

Jeg vil umiddelbart tro, at de 14 dages returret kun gælder hvis man ikke har taget varen i brug.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 21-04-12 21:31

Jamen hvis du køber et tv som du hænger op - men fortryder har du returret i 14 dage.... og tænker at man jo godt kan sammen ligne dette lidt...
Har købt en vare som så ikke var noget for mig alligevel - er selvfølgelig klar over at dagen kursus skal jeg betale for - med de 9 andre får jeg vel pengene retur for...eller??

Er rigtig ærgelig....for har ikke mange penge i min hverdag og 7900kr er rigtig mange penge for mig...........

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 21-04-12 21:36

For det første er det ikke købeloven der skal tages i betragtning, men Lov om forbrugerkøb.

M.h.t returret, så er det en meget udbredt misforståelse, at man har 14 dages returret.

Returret har man KUN, såfremt en forretning tilbyder det, eller hvis sælger har pligt til at tage en købt vare retur fordi den er defekt.

Eneste undtagelse er hvis man har købt en vare i en net butik, der har man 14 dages returret.

Men at du vælger at stoppe på et kursus du har meldt dig til og betalt for, det er altså dit eget problem og ikke noget der forpligter kursusstedet på nogen måde.

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 21-04-12 21:40

Tak for svaret dova, var lidt det jeg frygtede.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-04-12 21:51

Har du betalt med KORT (net-handel), kan du altid fortryde.....?
Loven om nethandel er ikke den samme som køb i en FYSISK BUTIK

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 21-04-12 22:10

Hvis jeg var dig, ville jeg henvende mig til forbrugerstyrelsen

www.forbrug.dk
forbrug@forbrug.dk

Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

Tlf 4171 5000

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 21-04-12 22:17

Få råd om dine rettigheder:

Ring til Forbrugerhotlinen på 70 13 13 30.

Du kan få vejledning om dine rettigheder som forbruger i forbindelse med køb og salg af varer og tjenesteydelser.

Hotlinen er åben mandag-fredag 9-12 og torsdag 15-19.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 22-04-12 09:17

Kære alle - tak for jeres gode råd...

Nomore - Har du betalt med KORT (net-handel), kan du altid fortryde.....?
Loven om nethandel er ikke den samme som køb i en FYSISK BUTIK... Hvordan standser man det?? for betalte med kort hos ham i går morges, før kursuset gik i gang....

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 22-04-12 11:22

Har du betalt med KORT (net-handel), kan du altid fortryde.....?

HVORDAN KAN MAN DET???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-12 16:12

Det er jo ikke nethandel at betale med kort på et kursussted .

Nethandel er hvis du køber en vare i en netbutik.

Men kursusstedet bør altså have nogen regler angående dit problem.

Normalvis er det dog sådan med de fleste af sådanne kurser, at hvis man vil afmelde sig et kursus og få penge tilbage skal det ske senest 14 dage før kursets startdato, ellers er beløbet tabt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-04-12 19:21

Citat
som viser sig at ikke være det jeg havde regnet med alligevel...

Hvis "varen" ikke lever op til det lovede, så har man vel ret til, at få sine penge retur, så spørgsmålet er vel, om kurset er solgt på et forkert grundlag eller, om det "bare" er dig, der har forventet noget andet/mere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-12 21:41

Citat
Hvis "varen" ikke lever op til det lovede, så har man vel ret til, at få sine penge retur

NEJ, som skrevet tidligere er det en fejlopfattelse mange deler, men det har man kun indenfor 14 dage såfremt det er en vare man har købt i en internetbutik, der har man 14 dages returret

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-04-12 21:56

Citat
NEJ, som skrevet tidligere er det en fejlopfattelse mange deler, men det har man kun indenfor 14 dage såfremt det er en vare man har købt i en internetbutik, der har man 14 dages returret

Hvis du køber en vare, som viser sig ikke at kunne det, som den er beregnet til, eller som det fremgår af papirerne at den bør kunne, så har du ret til enten, at få varen repareret eller få en anden vare eller, at få pengene retur.

Gælder der andre regler vedr. kurser, som evt. ikke lever op til det lovede?

Hvis jeg f.eks. melder mig til et kursus på aftenskole, hvor det fremgår af programmet, at der er mulighed for at lære både, at strikke, brodere og hækle og det så viser sig, at læreren ikke kan undervise i at strikke, som ellers var det jeg ønskede at lære på kurset, så vil jeg jo mene, at jeg bør have ret til, at få mine penge retur.