/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Er dette løntilbud OK?
Fra : django100
Vist : 537 gange
20 point
Dato : 17-04-12 13:54

Søger job i et lille minibusselskab i København. Har de fornødne førerbeviser, men ingen erfaring indenfor området. Har fået tilbudt en 2 ugers tørn som hedder man/tir/fre/lør/søn/man/tir. Altså totalt 7 dage på 2 uger. Alle dage arbejdes 06.00-10.00 og igen 18.00-22.00. Arbejdsgiver tilbyder mig 150,- kr i timen for samtlige timer og tidspunkter, hvad enten det er hverdag, søndag ell. helligdag. Han påstår at det er over tariffen, og at han ikke gider sidde og fedte med 12 øre her og 50 øre der for aften, forskudt, weekend og fanden og hans pumpestok. Umiddelbart lyder det OK for mig, men er hyren egentlig OK. Har gået arbejdsløs rigtig længe, og er ikke medlem af nogen fagforening. Melder mig først ind når jeg finder et job.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : django100

Dato : 17-04-12 14:11

Glemte lige at skrive at jeg, ud over lønnen, selvfølgelig også får indbetalt til feriegiro, pension, ATP etc.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-04-12 14:16

Citat
Melder mig først ind når jeg finder et job.

Se du hellere at få meldt dig ind med det samme, så har du hjælp til dine spørgsmål omgående.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-12 14:52

Ja måske det var en god idé at snakke 3F / eller anden fagsammenslutning, inden du siger ja tak.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-04-12 14:56

Citat
Umiddelbart lyder det OK for mig, men er hyren egentlig OK. Har gået arbejdsløs rigtig længe, og er ikke medlem af nogen fagforening. Melder mig først ind når jeg finder et job.

Har du et bedre tilbud?, og har du nogen indtægt nu?, NEJ vel. Så er det ikke bedre at komme igang, få nogen erfaring inden for buskørsel og se om det er noget for dig, og komme i en fagforening, de 150,- kr. + feriepenge pt time er da bedre end ingenting.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-12 15:51

Hvis du har kørekort, kan du jo ringe og spørge Arriva hvad de vil give for det samme.

Split tid, er noget møj i relation til fritid og 11 timersreglen. Du kan komme på kant med din kørehviletid hvis arbejds og mødetider ikke passer sammen.

Hvis jeg var dig vil jeg få hele arbejdsplanen på papir sammen med ansættelseskontrakten, så ved du præcist hvad der er aftalt.

Om prisen er rigtig eller forkert må du afklare med dig selv. Det er som andre har skrevet dejligt at have et job, men det er ikke fedt at være kollega med "kollegaer", som dumper priser ved ikke at være organiseret og vil køre de dyre ture til lave takster...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 17-04-12 17:13

Jeg kender ikke til Københavner priser, men her i det mørke Jylland får jeg 137 kr. i timer når jeg kører turistbus eller minibus, uden diverse tillæg. Chefen siger at min timeløn er højere end de andre erfarne chauffører, men så får de aften tillæg, søn- og helligdags tillæg, forskudt arbejdstid m.m.
Tag jobbet.

vic200

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-04-12 18:10

Nu kender jeg ikke "bus" overenskomsten og det kan meget vel være at der i den dyreste periode at 150,- er over mindste lønnen, men alligevel er det ikke lovligt at lønne på denne måde.

Jeg kan godt se det smarte i at udregne hvad den dyreste løn er og så derefter give den hele tiden, men det er ikke lovligt.

Som minium har du krav på 12,5% i feriepenge hvis du holder ferie uden løn, dette står i ferieloven, den kan aldrig være indeholdt i lønnen (der er vist særlig regler for ejer som jeg ikke har sat mig ind i)

Og ATP skal man betale og den udregnes efter hvor mange timer som du er ansat.

Men når det er skrevet, bliver du ikke underbetalt ser jeg ingen grund til ikke at tage jobbet selv om at han aflønner "forkert"

Husk at få en ansættelsekontrakt.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-04-12 18:13

den går vist ikke, Jeg formoder det er en bus på over 3500 kg. og derfor skal køre med fartskriver. og med de arbejds tider kan du ikke overholde reglen med 11 timers hvil mellem dagene. så der er noget skævt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-12 18:22

Jeg så lige din tur beskrivelse, du har ikke 11 timer imellem vagterne,
Der starter Fredag, Lørdag, Søndag, Mandag og Tirsdag.

Du kan læse reglen hovrtil der findes undtagelser her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2606

Hvis de 11 timer deles skal der være Mindst 9 timers hvile. Det kan du ikke opnår fra kl. 22 aften til kl. 6 morgen.

Så hvis du ikke også vil have bøder for daglig overskridelse af kørehviletid, skal du da endelig sige NEJ til Jobbet.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : django100

Dato : 17-04-12 19:53

Uha sikken hvepserede jeg har stukket hovedet ind i.
Tak for alle gode og velmenende indlæg.
Der er tale om rutekørsel, så ingen fartskriver.
Feriepenge, pension, ATP etc. betales ud over timelønnen.
Har da tænkt mig at tage jobbet, men ville blot vide om der er en rimelig sammenhæng mellem den angivne timeløn og så arbejdsgivers statement om at han betaler over tariffen.
"Tak_for-hjælpen" kom tættest på et svar jeg kunne bruge til noget, men endnu en gang tak til jer alle.

Bedste hilsner

Kommentar
Fra : webm

Dato : 18-04-12 15:54

Citat
"Tak_for-hjælpen" kom tættest på et svar jeg kunne bruge til noget, men endnu en gang tak til jer alle.

Så mangler der jo kun lige at du afslutter spørgsmålet...

Luk dine spørgsmål

Hvis du skriver et spørgsmål og ikke har lukket det efter 3 måneder, vil Kandu.dk automatisk annullere dit spørgsmål og du vil blive fratrukket 5 ledige point.

Du skal sørge for at lukke dit spørgsmål, enten i form af at acceptere et svar, eller annullere dit spørgsmål. Hvis du lukker dit spørgsmål indenfor 3 måneder vil du automatisk modtage 5 ledige point.