/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
kan man sige sets???
Fra : 0alfen0
Vist : 838 gange
50 point
Dato : 16-04-12 20:34

hej :) min søster og jeg har diskuteret om man kan sige sets. altså "har i sets i weekenden" i stedet for at sige "har i set i handen i weekenden"

håber i kan hjælpe :)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 16-04-12 20:47

Ja det siger man, og det er endda også korrekt at skrive det.

Ordbogen fra dansk sprognævn skriver såan:

ses vb., sås, har set(e)s (omgås).

Selv ville jeg foretrække at skrive "setes" , men formen med kun et e er altså også tilladt.

Bemærk at ses er et andet ord end at se.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-04-12 22:08

Grammatisk er det forkert at. Sige vi sets i weekenden
Sås i, i weekenden eller så i hinanden i weekenden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-04-12 22:20

>"har i sets i weekenden" i stedet for at sige "har i set i handen i weekenden"

Du mener vel: i stedet for at sige "har I set hinanden i weekenden"

For mig lyder: ""Har I "setes" i weekenden"" helt forkert?

Snarere: ""Har I "séts" i weekenden""

Altså med kort enkelt é med tryk på,
det andet er nok fejlagtigt afsmittet af "mødes"??

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-04-12 23:34

Vil også sige bestemt nej :)

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-12 00:24

ses vb., sås, har set(e)s (omgås)

taget herfra: http://retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm?q=sets

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-12 08:50

Nej Svendgiveren og rotw.

I kender åbenbart ikke udtrykket at ses, og tror det betyder at se.

Ses betyder at omgås, medens at se har med synet at gøre.
At ses bruges måske ikke så meget mere og ikke i alle egne af landet, men det er fint og korrekt dansk.

Det er lidt forunderligt at nogen her dømmer det forkert ,bare fordi det er et ord,de ikke selv bruger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-12 10:30

Det kan godt være, at det er blevet tilladt ikke at tale/skrive ordentlig Dansk mere.
Men det lyder forkert i mine ører.
Det er også rigtigt at sige "på sigt", hvor man så selv skal gætte sig til, om der menes "på lang sigt" eller "på kort sigt".
Det danske sprog er på vej til, at blive SMS sprog med forkortelser og ikke færdigudtalte ord.

Nå - men det var bare et lille pip herfra.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-04-12 10:39

Jeg er enig med transor.

At se og at ses er to forskellige ord.

at se, se, jeg ser, jeg så, jeg har set

at ses, ses, vi ses, vi sås, vi har set(e)s

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-12 11:27

Vi må jo overgive os, og rigtigt jeg siger aldrig: Har I "setes", det er da for dumt...

Den forstår jeg:
at se, se, jeg ser, jeg så, jeg har set

Hvad så med:
at trives, trives, jeg trives, jeg trivedes, jeg har xxxxxx?

Jeg er helt sikker på at øst danskerne også her har andre udtryksformer...

Og hvem sidder iøvrigt i dansk sprog nævn??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-12 14:03

trives er et af de udsagnord ,som ikke findes i førnutid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-12 14:41

bortset fra dialekter, eksempelvis: jeg har trøvns...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-12 14:47

Ja svendgiversen lad os gå over til Jysk..................så sikrer vi os mod at sprognævnet, laver alle de fine ord om. Få di kat fårstå edt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-12 14:52

Ja, og her er 365 svar på den ikke eksisterende før nutid:

http://www.bing.com/search?q=%22har+trivedes%22&go=&qs=ds&form=QBRE&filt=lf

Godkendelse af svar
Fra : 0alfen0

Dato : 29-04-12 14:13

Tak for svaret transor.