/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
80GB harddisk viser 32GB
Fra : marcussen1
Vist : 850 gange
100 point
Dato : 10-04-12 19:05

Jeg har en harddisk på 80GB, der bliver brugt til backup. Den viser, at der kun er 32GB til rådighed, og der kan heller ikke proppes mere på den. Jeg har set, at spørgsmålet har været oppe tidligere, men kan ikke finde svaret.
Det er en ATA, der er installeret i en ekstern harddiskskuffe.
Hjælp udbedes venligst-
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-04-12 19:15

32 GB - det lyder som om, at der kun er installeret en partion, der evt. er formatteret i FAT16.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 10-04-12 19:23

Når jeg går i enhedshåndtering vises den en hel partition på 32 GB, der står ikke noget om det er FAT 32 eller NTFS

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-04-12 19:46

Hvis du undersøger dine harddiske, og ser på egenskaber vil der fremgå om de er formatteret i NFTS, FAT32 eller FAT16.

Den gamle harddisk, har den ikke tidligere siddet i en gammel computer?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-04-12 00:04

Prøv at downloade programmet GParted fra http://gparted.sourceforge.net/download.php brænd iso'en på en cd og boot på den med din 80GB harddisk sluttet til maskinen. (Den starter op med Linux, men selve GParted programmet starter automatisk og bruges fuldstændigt som var det i Windows.) Du skulle da gerne kunne se hvordan din disk er partitioneret og hvilket filsystem den er formateret med. Og det bedste af det hele er at du vil kunne ændre formateringen til enten FAT32 eller NTFS og ændre størrelsen på partitionen uden at tabe data. (Ja jeg tror også at den må være partitioneret med FAT16.) Du vil også kunne se om der evt skulle være en skjult partition som du bare ikke kender/husker og gøre den synlig eller slette den. Dog er det muligt at der skal være en vis mængde ledig plads på partitionen før du kan ændre på den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-12 02:51

Det er fordi at Du kører med Windows XP der kun kan se de første 32 gb.

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-12 05:38

chek lige dine jumpere på disken, hvs den er sat forkert, bliver den tvunget til at køre 32 gig. det står på labelen på disken. den skal stå som marster, når du bruger den som extern

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-04-12 07:18

Citat
Det er fordi at Du kører med Windows XP der kun kan se de første 32 gb.

Arg LuffeA, den holder vist ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-04-12 10:28

Der er nogle bios på lidt ældre motherboard, som kun kan styre op til 32 GB harddisk. Der fås fra diskfabrikanternes hjemmeside drivere, som kan indlæses i windows, hvor efter man kan håndtere større harddiske. Hvis man kun havde en stor harddisk, var tricket at partitionere den med en lille partion ,som kun brugtes til at boote og indlæse driveren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-04-12 10:58

Lad os så lige få aflivet om det er windows eller BIOS. Hvor stor er den HDD som windows er installeret på og hvor meget kan du se af den?

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 11-04-12 11:28

Tak for svaret edison.
Yes Sir, jump'eren sad ikke så den var stillet til master, det gør den nu, og så er harddisken på
80GB. Tak for hjælpen
Niels