/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskine lækker vand
Fra : nerak23
Vist : 8122 gange
50 point
Dato : 09-04-12 22:52

Kan nogen hjælpe mig?
Min Miele supertronic w820 lækker vand, når den vasker... Den vasker altså almindeligt, men der løber temmelig meget vand ud under den fortil. jeg har renset filtre og trevlesi. Kan den reddes eller er den kaput mon????

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-04-12 23:08

Det kan jo tyde på at den er gal men en pakning

Kommentar
Fra : nerak23

Dato : 09-04-12 23:43

Kan der så skiftes pakning tror du?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-12 00:45

Ja

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-04-12 03:34

Det kan også være karret, der er rustet igennem.
Kan du ikke skifte en pakning, så er det sikkert billigere at se dig om efter en ny
da der hurtigt ryger penge på time lønnen, de tager sig godt betalt - nu omdage

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-12 11:21

Typiske lækagesteder er pakdåsen ved tømmepumpen og gummibælgen ved døren.

Gummibælgen an du ret nemt kontrollere. elles kræves det at du lukker op til maskinen og der hvor vandet kommer fra medens den vasker.
Hvis du kantage bagpladen af og have maskinen frit på gulvet er det nemmest.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-04-12 15:09

Bælgen omkring lugen og "harmonikarøret" fra vaskekarret og ned til trevlesi og lænsepumpe er de sandsynlige steder. Gennemtæring af vaskekarret er meget usandsynligt - det skulle undre mig om det ikke er rustfrit på en Miele.
Bælgen om lugen kan undersøges ved at man med den ene hånd (eller en hjælper) skubber tromlen bagud, mens man føler med fingrene hele vejen rundt i gummibælgen.
Harmonikarøret nedenunder kan man som regel komme til, hvis maskinen lægges ned på siden. Så kan man undersøge med syn og fingre.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-04-12 18:12

[CITATder løber temmelig meget vand ud under den fortil ]Indsæt dit citat her[/CITAT]

Så vil jeg tjekke gummibælgen ved lågen først, for evt revner, hvis den er itu kan det godt betale sig at skifte den, og det kan man godt selv gøre, den skal afmonteres helevejen rundt ved lågen, og på karet er den spændt fast med et spændbånd, på de fleste maskiner kan det laves forfra ved lågen, på nogle skal toppladen lige af for at kunne komme til spændbåndet. Husk at slukke for strømmen før arbejdet.
Hvis det ikke er gummibælgen, så træk maskinen ud fra vægen afmonter bagplade, lad den tage vand ind og sluk for strømmen, så kan du se/undersøge hvor vandet kommer fra, det kan være en utæt lensepumpe / defekt slange mm. mår bagpladen er af kan du let se hvor vandet kommer fra når der kommer så meget som du beskriver. HUSK at slukke for strømmen inden du stikker hænderne ind i maskinen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-04-12 23:56

Som sagt:
Gennemtæring af vaskekarret er meget usandsynligt
Jeg har ALDRIG oplevet det ved en Miele.
Miele har så heller ikke en bagplade der kan tages af, det er hele fronten der åbnes som en dør ;)

Det plejer næsten altid at være luge bælgen.
Du kan købe den her:
http://broendum-elektro.dk/shop/miele-doerbaelge-1312c1.html
166kr er vist ikke så galt :)

Men ja, ellers ville jeg undersøge ved pumpe og afløbs slange, der er også mulighed for lækage.

Kommentar
Fra : nerak23

Dato : 16-04-12 12:25

Tak for kommentarene, det er nok pumpe eller afløbsslangen,i hvert fald ikke bælgen eller karret - men men: der står en tørretumbler oven på vaskemaskinen, og det hele står i hjørnet af badeværelset med væg på de 2 sider og badekar på den 3.side, så jeg KAN altså ikke skubbe den ud fra væggen og SLET IKKE lægge den ned, så jeg kan se noget..
Sådan stod det da jeg købte lejligheden for et par år siden, jeg er single, bor i Holbæk.
Hvis nogen har mod på at gi en hånd med, så kvitterer jeg gerne med frokost - selvfølgelig osse med kontanter, hvis altså det kan betale sig. Alternativet er jo at få nogen ud fra elgiganten med en ny og be dem ta den gamle med...
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-04-12 12:29

Har du ikke en stærk bror, onkel, nevø, skolekammerat? Eller er man helt holdt op med at ha' naboer? Selv i København, hvor jeg bor, bruger man naboer til den slags.
vh
pbp