/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
NY radiator virker ikke
Fra : kelda
Vist : 1605 gange
100 point
Dato : 07-04-12 07:29

Vi har renoveret et hus fra 1970 og skiftet alle 9 radiatorer + sat 2 små nye op. Alt lavet aut. Vi har étstrengsanlæg og et 6 år gammelt BAXI naturgasfyr.

Problemet gælder kun den største radiator (3600 x 400 mm) som sidder omtrent midt i anlægget. Den lever sit eget liv så at sige, stopper og starter af sig selv. Den kan være kold 24-48 timer. Hidtil er varmen kommet tilbage - på et tidspunkt altså.

Den eneste tendens vi kan se er, at den store et par gange er stoppet i.f.m. længere tids (1-2 timers) udluftning i et af husets øvrige rum. Men den starter ikke, når radiator i naborummet tændes igen.

Alt er nyt, ventilen ser ok ud (fjederpåvirket stift ok, fjeder er ok), alt er luftet ud og der er 2 bar på kedlen. Vores VVS'er fatter ingenting påstår han...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-12 07:36

Allergi ?

Kommentar
Fra : kelda

Dato : 07-04-12 07:53

Ja det var en fejl at spm havnede under "Allergi" - men kan man flytte det...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-12 08:25

Hejsa

Jeg kan se 2 fejlmuligheder.

Den ene kan være ventil på din radiator, men da den virker periodisk tror jeg at fejlen er en anden.

Der er en mulighed for at din cirkulationspumpe ikke leverer "floow" nok på strengen, du kan prøve om du får liv i radiator når den er kold ved at lukke alle øvrige radiatorer og sætte din cirkulationspumpe på højeste trin (hvis denne kan reguleres).

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 07-04-12 10:48

jeg vil umiddelbart sige at der skal sættes en anden bypas i den for vandet kører for hurtig igennem anlægget da jeg fik sat mit gasfyr op havde jeg kun varme i et par radiatorer så blev der sat en ny bypas ventil i eller hvad de kaldte den og siden har jeg ikke haft problemer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-12 17:01

Nu er der jo mange elentære ting som en hel del vvs'ere ikke fatter.
Hvis radiatoren ikke bliver varm er det ganske enkelt fordi der ikke løber varmt vand igennem den.

Fjern en eventuel såkaldt termostat. Sæt et mindre rørdimension i bypass.

Kommentar
Fra : boserup-vvs

Dato : 07-04-12 19:26

Kontroler at det er en korrekt radiator ventil der er sat på. det tyder på vvs´eren kunnne have misforstået vigtigheden af korrekte matrialer i dette tilfælde.

Er det en forkert type ( eks. en tostrengs ventil på et 1-strengs anlæg ) så er der for meget modstand i ventilen og den vil så kun få vand igennem når trykket er stort nok til at presse fjederen inden i op. dette vil den så kun kunne når mange af de andre readiatore er lukket og der er mere tryk tilgængeligt.

Lad være med at bruge penge på ny pumpe og alt det andet før du er sikker på at ventilen er den korrekte type og at den er 100% i orden.

Glenn Boserup Møller
Boserup-vvs

Kommentar
Fra : kelda

Dato : 08-04-12 20:52

Det er med stor sikkerhed RA-G ventiler der er monteret (ingen indstillingsring som på RA-K).

MEN her en tilståelse eller tilføjelse:

Faktisk er der lavet en "anden streng", som giver varme til det ene af to badeværelser. I dette ene har vi installeret ny vandbåren gulvvarme på separat streng (her er returløbstermostat). På samme streng sidder en ny, lille radiator (denne rad. har en RA-K ventil!).

Kan problemet skyldes denne nye streng? Skal der i virkeligheden sidde 2-strengsventiler på alle rad. på "den gamle streng" nu?

Kan man få RA-G'er med forskellig gennemstrømning (og kan den i så fald være valgt for lille til "problemradiatoren") eller fås de bare i de tre rørtilpassede varianter (1/2, 3/4 og 1")?

Kommentar
Fra : kelda

Dato : 08-04-12 20:56

Og det dér med at ændre dimension og/eller bypassventil - er det noget der foregår "under gulvet i rørerene" (for så har vi en udfordring!) eller i selve installationen ved fyret?

Kommentar
Fra : boserup-vvs

Dato : 08-04-12 23:24

Som udgangspunkt skal der kun sidde et-strengs ventiler på dit system overalt . alt andet giver tryktab / problemmer. så alle de radiatorer du har med RA-K ventiler på skal udskiftes til RA-G ventiler. Størrelsen på ventilerne er ikke så vigtig igen. dog vil jeg anbefale en 3/4" som minimum for at reducere tryktab yderligere og hvis det er en meget stor rediator så en 1" ventil.

Kan problemet skyldes denne nye streng? Skal der i virkeligheden sidde 2-strengsventiler på alle rad. på "den gamle streng" nu? /

--- nej det er faktisk omvendt..... et strengs ventiler overalt. MEDMINDRE du har en decideret shunt pumpe som styre din nye gulvvarme alene ( eller den nye kreds ) og det lyder det ikke til at det er tilfældet her, så kan du ikke bruge to strengs ventiler. Har du mulighed for at sende en tegnet skitse over hvordan du mener rør systemmet er forbundet ville det være en stor hjælp til at finde den bedst fungerende løsning.

Når man arbejder på gamle et strengs systemer er det altid super vigtigt at man hele tiden tager højde for at vand altid løber den nemmeste vej. ligesom strøm gør det. derfor er det i dit tilfælde her ikke ude ved fyret du skal lave ændringer men hvor din nye kreds er tilsluttet det gamle. Umiddelbart uden at male fanden på væggen så kan dette nok ikke løsses med korrekte ventiler alene. Nok næmere at få en shunt pumpe på og lade de ventil som du allerede har være som de er.

Men send en skitse over som du mener dine rør er ført så kan jeg bedre vurdere om det er den ene vej du skal eller den anden vej. Jeg tror dog ikke uanset hvordan dine rør er forbundet at du skal brække gulvet op.

Kommentar
Fra : kelda

Dato : 09-04-12 10:11

Nå, efter nogen granskning kan man nok stadig kun kalde det et étstrengssystem. Den nye gulvvarme er koblet parallelt på helt ude ved fyret. Der er kun én enkelt RA-K på én af de nye (mindste) radiatorer. Der er ingen problemer med varme i denne. Det er stadig kun den største, som altså har korrekt ventil monteret...