/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine vil ikke starte (klikker)
Fra : Callek
Vist : 7785 gange
20 point
Dato : 06-04-12 19:12

Jeg har en GRAM opvaskemaskine (model: OM 62-00 T RF) som ikke vil starte. Når jeg vælger et program og trykker startet lyder det som den starter, men så siger den 3 klik lyde og, den tæller et minut ned, derefter sker der bare ikke mere.

Jeg har prøvet at genstarte den ved at holde startknappen inde og forsøge forfra, men det samme sker bare igen.
Nogen gode råd til hvad der kan være galt, og om jeg selv kan lave det ?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-12 19:23

Når du lukker lågen, kan du så høre det lille klik lige i det den lukker helt.
Maskinen må nemlig ikke kunne køre hvis ikke lågen er lukket helt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-04-12 19:26

Har du tjekket om filter på vand tilgang er stoppet (at den får vand) ?

Jeg kender ikke model, men kommer den med nogle fejlkoder eller indikeringer på fejl?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Callek

Dato : 06-04-12 20:08

@Eyvind: Jeg troede også først det evt var låsen, åbende derfor lågen og klikkede låsen i manuelt. Og prøvede så at starte maskninen for dermed se om den så ville. Men der skete blot det samme selvom låsen var lukket denne gang. Så tror ikke det er det.

@ Benjamin. Jeg får ingen fejlindikationer i displayet, tror dog heller ikke displayet kan det. Det kan umiddelbart blot kun vise minutter for resterende tid af opvask. Har haft filter i bunden, samt spuler armene ude og rense, og der var umiddelbart ikke noget der. Da den stadig gør det samme.

Men uanset hvilket program jeg starter den i, starter den med at gi en brummen som den plejer når den starter, det varer et kort øjeblik, derefter kommer de 3-4 klik og der sker så ikke mere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-12 20:28

Jeg kender heller ikke din maskine - men plejer den ikke at køre lidt med tømmepumpen inden den hælder vand i...................er det måske den som hænger og får automatikken til at slå fra.

Kommentar
Fra : Callek

Dato : 06-04-12 20:41

Kunne godt lyde som om det var tømmepumpen der starter med køre først der gir brummen, men sker som sagt ikke mere efter den har kørt. Så er meget muligt den har en indvirkning.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-04-12 21:34

Er der åbnet for vandet til maskinen?

Kommentar
Fra : boserup-vvs

Dato : 09-04-12 01:21

Kontroller at afløbet er FRIT, altså at montøren ikke har glemt at klippe afløbs studsen til så der er hul videre ude i vandlåsen. vinkel studsen der skrues på selv vandlåsen er ofte støbt lukket som udgangs punkt og skal lige skæres så den er åben. Dette ses tit ved nye installationer eller når vandlåsen er skiftet. Er dette i orden så kontroller vandtilførelsen. ( filter / åben hane / knæk på slangen )

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 09-04-12 21:42

det kunne være mønt eller lign. der blok. lens pumpe.

Kommentar
Fra : Callek

Dato : 09-04-12 21:50

Opvaskemaskinen har tidligere virket fint der har derfor ikke været lukket for vandet, eller udskiftet af rør/slange der gør at afløbet eller indløbet skulle være blokeret som sådan.

Tror desværre jeg er ude i at må tilkalde en reperatør for at løse problemet da jeg ikke selv kan finde ud af det. Skal gerne komme med et svar her når det er løst.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-04-12 08:22

Hej Callek

Jeg tror ikke du forstår mit svar.

Hvis der upåagtet er komme genstand i vaskemaskinen, der kan komme gennem filter (f.eks. #papir klips"), vil den kunne blokere lænspumpen.

Og læns pumpen er det første der startes ved ny vask.
Således at man er sikker på at starte ny vask, uden vand i maskinen.

NB: Men bør altid hælde lidt vand i maskinen, hvis den risikere at være hel tøt.
Ellers kan gummi pakningerne i pumpen være ødelagt, før første brug.

Kommentar
Fra : Callek

Dato : 07-05-12 15:07

Jeg har du haft en reperatør ude og lave den. Det viste sig at det aquastoppet som var blevet kortsluttet, hvorfor den ikke kunne tage vand ind. Endvidere var displayet i maskinen også blev kortsluttet.