/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Har jeg fået permanent tinnitus?
Fra : Benjabif
Vist : 610 gange
20 point
Dato : 04-04-12 16:03

I søndags. da jeg skulle lave mad, kørte jeg en bageblade over komfuret som så lavede en skarp hyle tone, som skar i ørerne. Efter da har jeg haft en konstant hyletone i min venstre ører,

Jeg har tit haft problemer med mine ører da jeg var mindre, og har haft den form for hyletone før da jeg var mindre. men ikke i så mange dage efter, mener jeg.

Skal siges jeg kan mærke en prob i det ører hvor tinnitussen er. jeg sidder dagligt med headset på, men hører ikke høje ting i det.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-04-12 16:34

Jeg tror ikke, at du får permanent tinnitus p.g.a. et "bagepladehyl" - hvis en enkelt lydpåvirkning skulle give permanent skade, skulle det være meget voldsommere (eksplosioner o.l.).

Men som du også selv er inde på, skal man være opmærksom på høj langvarig støj fra headset.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-04-12 16:38

gå til ørelæge. man kan have en prop af sammenpresset ørevoks.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-04-12 17:11

man behøver ikke gå til ørelæge for at få renset en prop i øret.

Det kan den alm. lægen klare, eller man kan købe en lille gummibold med studs på apoteket, som man suger varmt vand op i- og stikker ind i øregangen og presser til - et par gange-mens man holder hovedet over vasken. Så skulle den være klaret.

Drop det med at købe dråber der skal opløse- det er unødvendigt- det varme vand klarer det alene.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-04-12 17:29

Citat
Drop det med at købe dråber der skal opløse- det er unødvendigt- det varme vand klarer det alene.

Kan man så ikke sige generelt smuller54

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-04-12 17:47

Kropsvarmt vand er OK, men lidt salt opløst i vandet, gør at voksen opløses lidt hurtigere.
Herefter kan du hælde vand ud af hovedet (se lige efter at det KUN er vand der kommer ud).
Jeg kender godt det med tinitus. Jeg har det konstant på begge øre. Det er ikke slemt om dagen, hvor der er masser af andre lyde. Men om natten er det generende, hvor der er stille, så bliver det markant mere generende, så vi har gerne en radio som står og spiller dæmpet musik, for at bryde denne monotome hylelyd.
Tinitus kommer af at de små hår i øresneglen, er beskadiget, og derfor svinger med en anden takt, som opfattes som en konstant hyletone. Disse hår er dem der opfanger de lyde vi kan høre. Folk der er total døve, har fået nedbrudt disse små hår.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-04-12 20:47

Min ørelæge anbefaler IKKE, at man selv skyller ører, fordi det alt for for ofte ender med at man får voks presset for langt ind i øret - og så skal man alligevel til ørelægen. Hvis du tror der sidder en prop af ørevoks, vil jeg foreslå du bestiller tid hos din egen læge, og forud for konsultationen køber Remo-wax til at opbløde/løsne proppen med inden lægebesøget.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-04-12 00:31

Citat
Min ørelæge anbefaler IKKE, at man selv skyller ører

Rigtigt, hvad creamygirl gør opmærksom på - lad en læge eller sygeplejerske skylle dine ører.