/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
kalkmørtel blandingsforhold?
Fra : skjw
Vist : 2100 gange
100 point
Dato : 04-04-12 12:15

hej jeg bor på en gammel ejendom bygget uden cement, men med kalkmørtel
kan nogle fortælle mig hvordan jeg gør med repration af revner, puds, og repration af fodmuren?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-04-12 12:59

Hej
Der er uden tvivl anvendt det som hedder Hydraulisk Mørtel til det hus du bor i - det var helt almindeligt før i tiden og er en mørtel helt uden cement.
Du kan læse mere om det her:
http://www.pressport.dk/pressrelease/Naar-facaden-krakelerer-4226.aspx

det kan købes i de fleste byggemarkeder i sække og det skal kun tilsættes vand før anvendelse.
god fornøjelse med dit projekt og god påske
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : janik

Dato : 04-04-12 14:53

bennymanden nej det skal han ikke da:)
Du skal blande 6 dele rød sand 1 del jurakalk og ca. en spandske fuld
hvidekalk.
Hvidtekalken er mest til at gøre blandingen mere lind at arbejde med.
Nede ved sokkelen skal du ikke have hvidte kalk i din blanding..
Den blanding blev de gamle kirker laver i .

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-04-12 23:02

jamen, jamen ..... janik, som jo er murer har sikkert helt ret

- men de fredede bygninger jeg har deltaget i reparationer på igennem de sidste 6 - 8 år er alle blevet muret og pudset på med Hydralisk Mørtel, ifølge fredningsmyndighederne var det, det eneste vi måtte anvende, og jeg synes da også resultaterne har været fremragende, såååå .......

Jeg kender iøvrigt også et par fynske kirker hvor det er anvendt !!!

jeg var KUN ude på at give et godt råd ......

god Påske alligevel

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-04-12 23:07

janik ----> du kunne måske ofre 10 min. på at læse det link, som jeg lagde i mit første svar, så kan du lære lidt om hvad hydraulisk mørtel egentlig er for et materiale, det lyder ikke som mom det er dig bekendt ! Så er en lille bitte del af påsken da gået med noget fornuftigt

Kommentar
Fra : janik

Dato : 05-04-12 09:00

bennymanden
Ja tror også det er fint at bruge men det rigtige er at bruge den
blanding jeg foreskrev her .
Den tager lang tid om at hårde men bliver hård uden at revne.
Når vi understryder tage på de gamle huse har vi kohår i mørtlen
lugter ikke særlig godt .
Når man har pudset op en denne blanding skal man bruge kulekalk
til at kalke med....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-04-12 09:22

Jo, det lyder da også som en god blanding, og selvfølgelig har man jo i ældre tid selv fremstillet den blanding man både brugte til at mure i og også den man pudsede med - så ingen tvivl om det.
Det er jo alt andet noget nemmere bare at købe en sækfuld "tørfoder" som bare skal blandes op med vand, når man i vore dage skal have lavet lidt reparation.
Det lyder også spændende, at man iblandede kohår, det har uden tvivl gjort understrygningen sej og langtidsholdbar - men der var jo mange små tricks, når bare man kendte dem
......

Kommentar
Fra : janik

Dato : 05-04-12 11:48

bennymanden ja de kunne nogle trick de gamle murer..
Men mange af de færdige matrialer er der tilsat binder i
og det må man ikke bruge til gamle bygninger.
Men et meget godt råd til dig bennymanden at hvis du kommer
ud for nogle der spørger om der skal fehår i mørtlen skal du sige nej
for det stinder vildt meget og er ikke til at arbejde med , men hvis
du engang prøver med det i skal du prøve at lade en klat ligge for
det bliver meget stærk med hår i virker som armering..

Kommentar
Fra : skjw

Dato : 08-04-12 23:22

tak for jeres svar begge to, jeg er nu mest til den (originale) med kalk, jeg kan her på øen skaffe våd kalkmørtel direkte fra mørtelværk. (bor på bornholm) men skal jeg tilsætte noget til mørtlen før jeg bruger den
ps: er helt blank på den slags
og god påske til jeg også

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-04-12 23:33

nej, det skal du ikke - du skal blot sikre dig (håber de taler Bornholmsk på kalkværket) at der IKKE er tilsat cement i den der mørtel .... ellers skulle det være OK - husk på den lange tørringstid -
- ellers tror jeg også, at selv om det er på Bornholm, så handler byggemarkederne med hydraulisk mørtel, det er det HELT rigtige - håber du har læst i linket, ellers prøv selv at google emnet -
held og lykke med dit projekt
mvh
Bennymanden