/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Må jeg konkurrere med min arbejdsgiver?
Fra : palle22
Vist : 1118 gange
200 point
Dato : 03-04-12 18:53

Hej Kandu

Jeg arbejder et sted, hvor vi udbyder kurser til undervisere. Jeg vil gerne lave kurserne anderledes, fordi jeg mener de kunne blive bedre, men det er desværre svært at få lov til i en stor organisation...

Jeg vil derfor gerne starte min egen kursusvirksomhed i fritiden. De kurser jeg vil udbyde ligger inden for det samme overordnede tema som min nuværende arbejdsgivers. Nogle af min arbejdsgivers kurser har jeg selv forfattet, så derfor vil der nok være pointer som går igen - uden at jeg dog har planlagt at plagiere.

Spørgsmålet er så; må jeg det? Kan min arbejdsgiver finde på at sige at jeg konkurrerer med hende, og at jeg ikke må det som ansat?

Jeg har aldrig underskrevet en konkurrence-klausul, men er der nogle generelle regler der gælder?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 03-04-12 19:00

Citat
Loyalitetsforpligtelsen
Så længe man er ansat i en virksomhed, gælder der en loyalitetsforpligtelse overfor arbejdsgiveren, uanset hvilke aftaler der i øvrigt måtte være indgået i ansættelsesforholdet. Loyalitetsforpligtelsen medfører, at der er grænser for, hvilke aktiviteter arbejdsgiveren skal tolerere, mens ansættelsesforholdet består. Ønsker en ansat at starte egen virksomhed, er det derfor ikke sikkert, at opstarten heraf kan ske sideløbende med ansættelsen. Det afgørende er, om der er tale om en aktivitet, som skader arbejdsgiveren, f.eks. fordi der er tale om konkurrerende virksomhed.
Hvis den ansatte er i uopsagt stilling,
eller selv har sagt op, vil det som altovervejende hovedregel ikke være tilladt at konkurrere med sin arbejdsgiver, før ansættelsesforholdet er afsluttet, heller ikke selv om man i den forbindelse er blevet fritstillet.

http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/6/maa-jeg-konkurrere-med-min-tidligere-arbejdsgiver-52/

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-04-12 19:00

Hvis der ikke er nogen konkurrenceklausul, burde der ikke være noget juridisk i vejen for at du konkurrerer med din arbejdsgiver, så længe du ikke bruger det arbejde du er blevet betalt for af din arbejdsgiver. Men der er nok en ret stor chance for at du bliver fyret, hvis du giver dig til at konkurrere med din nuværende arbejdsgiver i fritiden..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-12 19:09

Nej, det må du selvfølgelig ikke,
i en privat virksomhed bliver du omgående fyret og sikkert også sag søgt...

De kurser du har du har forfattet er vel mens du fik løn af din nuværende arbejdsgiver,
det er så hennes ikke dine...

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 03-04-12 19:28

Okay, tak for svarene. Det lader ikke til, at jeg må konkurrere med min arbejdsgiver. Meget rimeligt, egentlig.

Hvordan vurderes det, om jeg konkurrerer? Hvis min målgruppe er en anden (undervisere i grundskolen fremfor på ungdomsuddannelserne), er det så stadig konkurrence?

Hvordan ser det ud, hvis jeg udbyder kurserne gratis?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-12 19:35

Jo, du konkurrerer stadig med samme kurser, målgruppen er underordnet.

Det du overvejer er vist ikke velovervejet,
når du sikkert bliver fyret, hvordan kan du så leve med gratis kurser?

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 03-04-12 19:45

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-12 19:47

Jeg ville ikke turde gøre det........................det kunne blive dyrt, da det lyder som et firma med økonomisk baggrund til en fed advokat-hyre.